• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 21:51:33 följande:
    Ja, men jag vart ju såklart tveksam när både poliserna här hemma in stan och dom där nere i Växjö sa så. :S Förvirrande.Men men, skitsamma! Nu är det ju somsagt som det är. :)
    Så sant, så sant.
  • Haj7

Poliser tycker om kaffe oxå.
    Min vän var hög som ett hus, utan körkort, 2 stora rosor i vindrutan, dimljusen på. Han fick starthjälp eftersom han hade batteritorsk i polisgaraget=)...
    De skulle ju precis på kafferast och ville bara slippa se honom nå mer den dagen. Så poliserna speglar bara allt annat i samhället. Det finns de som jobbar och det finns de som kvitterar ut lön.

• Gosegums

Jag vet inte varför ni har fått den informationen,jag vet bara att de bötfälldes för detta redan då... Efter det har jag varit noggrann med hur jag använder mitt dimljus...

Mvh GG

• Pukk

Den här tråden handlar nog mer om självömkan än att få medhåll....

Iallfall, böterna har mig veterligen skrivits ut redan 1989 då jag åkte på min första, och enda, ordningsföreläggande.
    Så nånn ny"lag" handlar det inte om utan mer om att dom ökat kontrollen av just detta, en såkallad "drive" som poliserna gör ibland på olika typer av trafikbrott.
    Detta för att få upp ögonen på oss "laglydiga ögontjänare" till trafikanter.

Det är dessutom helt rätt att poliserna skall beivra dessa såkallade skitbrott.
    Jag har personligen INGET emot poliser som sköter sitt jobb på ett trevligt sätt.

Se till att föja lagar och regler så kommer nog trådskaparen att undkomma bötesföreläggandet, dessutom "tvingade" inte poliserna Er att skriva på utan Ni hade valet att låta detta gå till åklagaren och sedermera en ev. tingsrättsdom, som inte kostar mer än summan på det bötesföreläggande som ni skrev på.

Jag skriver inte på längre utan låter numera allt gå till åklagaren, det kallas för rättssäkerhet.

OT!! Vad har Ni för "häftig" sportbil då??

• alisandra

Orkar inte tjaffsa om sånt. Nu är den betald iallafall och vi använder dimljusen lagligt. Varför tjaffsa när man vet att man brytit mot lagen? Vi vet ju att vi körde med dimljus och halv ljus och dom hade oss på film, så jävla dum är jag inte så jag sitter där och blånekar när jag ser våran bil och reg plåt.

Pukk skrev 2007-12-10 21:19:56 följande:
    Den här tråden handlar nog mer om självömkan än att få medhåll....Iallfall, böterna har mig veterligen skrivits ut redan 1989 då jag åkte på min första, och enda, ordningsföreläggande.Så nånn ny"lag" handlar det inte om utan mer om att dom ökat kontrollen av just detta, en såkallad "drive" som poliserna gör ibland på olika typer av trafikbrott.Detta för att få upp ögonen på oss "laglydiga ögontjänare" till trafikanter.Det är dessutom helt rätt att poliserna skall beivra dessa såkallade skitbrott.Jag har personligen INGET emot poliser som sköter sitt jobb på ett trevligt sätt.Se till att föja lagar och regler så kommer nog trådskaparen att undkomma bötesföreläggandet, dessutom "tvingade" inte poliserna Er att skriva på utan Ni hade valet att låta detta gå till åklagaren och sedermera en ev. tingsrättsdom, som inte kostar mer än summan på det bötesföreläggande som ni skrev på.Jag skriver inte på längre utan låter numera allt gå till åklagaren, det kallas för rättssäkerhet.OT!! Vad har Ni för "häftig" sportbil då??
  • N1klas

Varför låta det gå till åklagaren om man är fullt medveten om att man gjort fel? Onödigt slöseri med resurser.

• alisandra

Precis, vi visste ju somsagt att det var olagligt. Då är det ju bara och stå sitt kast. Orka tjaffsa om sånt? Jag är ju inte dum i huvudet precis.

Niklas skrev 2007-12-10 22:48:35 följande:
    Varför låta det gå till åklagaren om man är fullt medveten om att man gjort fel? Onödigt slöseri med resurser.
  • Pukk

Precis vad det inte är, jag har klarat fler bötesbelopp tack vare den metoden.

Även polisen gör fel

Niklas skrev 2007-12-10 22:48:35 följande:
  • N1klas

Jag har klarat flera bötesbelopp (inte fått några alls förresten) genom att använda metoden "inte strunta i reglerna" så gott det går. ;)

Pukk skrev 2007-12-11 20:25:13 följande:
    Precis vad det inte är, jag har klarat fler bötesbelopp tack vare den metoden.Även polisen gör fel
  • ming

Nu har jag inte läst mer än ts, men vad menas med att de lägger ner resurser på sånt? Det gör de väl ändå inte? Det var väl förmodligen så att de råkade se er med dimljusen på och spelade in det.
    Det var väl knappast så att de åkte runt och letade efter folk som bröt mot dimljuslagen...

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?