• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • ming
    alisandra skrev 2007-12-11 21:31:47 följande:
    Dom sa ju till oss att dom var ute efter sånna. Dom hade bötfällt 12 bilar innan oss. Så jag vet vad dom sa till mig, inget jag hittar på. Men vad spelar det för roll nu?
    Ja, och därför skrev jag så här också:
    "Och om de gjorde det så är det väl inte mer fel att lägga resurser på det än på hastighetskontroller och flygande besiktningar?
    Och nu snackar vi alltså om bilar och trafik, det handlar om liv och död, och då är jag bara glad att poliserna är extra nogranna när det handlar om sånt."
    alisandra skrev 2007-12-11 21:32:48 följande:
    Hallå? Det är slut tjaffsat om detta. Vi har betalat bötern och nu kör vi lagligt med dimljusen, så det finns inget problem mer.
    Eh, va? Du kanske inte vet att trådar är öppna i tre månader? Och då kan man diskutera så länge den är öppen.
    alisandra skrev 2007-12-11 21:38:14 följande:
    Ja, och säkert fler efter oss eftersom vi mötte massa bilar med den kombinationen. :P
    Ja, enligt vv så kör ju så många som 10(!)% med den kombinationen. Tänk om så många skulle köra utan bälte! Eller 30km/h för snabbt. Eller med för slitna däck.
    Det finns ju anledningar till varför trafiklagarna är som de är, de ska rädda liv. Att man inte får köra med dimljus och halvljus är ju inte för att jävlas.
  • alisandra

Haha, hej då.

ming skrev 2007-12-11 21:48:52 följande:
    Ja, enligt vv så kör ju så många som 10(!)% med den kombinationen. Tänk om så många skulle köra utan bälte! Eller 30km/h för snabbt. Eller med för slitna däck.Det finns ju anledningar till varför trafiklagarna är som de är, de ska rädda liv. Att man inte får köra med dimljus och halvljus är ju inte för att jävlas.
  • ming
    alisandra skrev 2007-12-11 21:50:16 följande:
    Haha, hej då.
    Ja, hejdå på dig då.
    Jag kommer att vara kvar här och diskutera iaf.
  • Vintervila

Varför köra med det från början när ni visste att det var förbjudet? Även om man inte kan bli bötfälld så behöver man ju inte bryta mot lagen..
    Bra att de ändra iaf, för jag stör mig såå mycket på folk som kör med dimljusen på!

• alisandra

Javisst! :)

ming skrev 2007-12-11 21:55:34 följande:
    Ja, hejdå på dig då.Jag kommer att vara kvar här och diskutera iaf.
  • sara sofia

Jag har alltid vetat att det är förbjudet.
    Har därimot INTE vetat att det inte gått att få böter för det. Det har jag alltid trott att man kan få...

• la dolce vita

Yes, känner till lagen sedan länge. Det är grymt irriterande med folk som kör omkring med dimljus mitt på dagen i klart väder - vad är anledningen? Dimljusen är jättekraftiga och kan blända. Det är upp till var och en som bilist att hålla sig uppdaterad med lagändringar.

• Mia83

sara sofia skrev 2007-12-12 21:42:38 följande:

Jag har alltid vetat att det är förbjudet. Har därimot INTE vetat att det inte gått att få böter för det. Det har jag alltid trott att man kan få...
    Man har kunnat få böter för det lika länge som det har varit olagligt.
  • Pikku Enkeli
    alisandra skrev 2007-12-02 19:28:47 följande:
    Men hallå? Blir så hemskt bländad? Jag har aldrig blivit störd pga. mötande bil har dom på.Man sitter ju inte och tittar på den mötande bilens ljus, då blir man ju såklart bländad, man ska ju kolla efter vägrenen.På vissa bilar är det snyggt, på dom nya sportiga modellerna, vi har en sån och min sambo kör ALLTID med dom på.
    Nä, om du själv kör med dom på så "motbländar" du ju alltid och slipper bli bländad. Men vi som kör utan dimljus har svagare ljus och kan då bli bländade.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?