• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Haj7

Jag har skrivit en del här om att inte skriva på böter o sånt.
    Vad jag inte skrivit är dock att alla gånger jag blivit stoppad så är jag Alltid GLAD & Trevlig mot poliserna.
    Det är ju inte deras fel att de blivit beordrade att jaga bilister.....skönt för den delen att de inte lägger ner mer på att jaga en på Mc då de bara skulle förlora dyrbar arbetstid på 1 motorcyklist när de istället kan stoppa 10 bilar på samma tid.
    Då drar de ju samtidigt in lite mera pengar till statskassan och det är ju bra. Försök alltid att se det positiva i livet så ska du se vad mycket roligare livet blir.
    För egen del så tycker jag de borde lägga ner mer tid på 30& 50 vägar,,tråkigt nog så drar de nog in mest pengar på 70 & 90 sträckorna som ofta ser ut som minimotorvägar.

• mintchocolate
    Haj7 skrev 2007-12-08 22:58:55 följande:
    Jag har skrivit en del här om att inte skriva på böter o sånt.Vad jag inte skrivit är dock att alla gånger jag blivit stoppad så är jag Alltid GLAD & Trevlig mot poliserna.Det är ju inte deras fel att de blivit beordrade att jaga bilister.....skönt för den delen att de inte lägger ner mer på att jaga en på Mc då de bara skulle förlora dyrbar arbetstid på 1 motorcyklist när de istället kan stoppa 10 bilar på samma tid.Då drar de ju samtidigt in lite mera pengar till statskassan och det är ju bra. Försök alltid att se det positiva i livet så ska du se vad mycket roligare livet blir.För egen del så tycker jag de borde lägga ner mer tid på 30& 50 vägar,,tråkigt nog så drar de nog in mest pengar på 70 & 90 sträckorna som ofta ser ut som minimotorvägar.
    För mig är det positivt att polisen sköter sitt jobb. Varför ska en MC-åkare slippa undan? Glöm det!
    Jag vet att många åker ifrån polisen och jag tycker det är bedrövligt. Är det barn som är ute på vägarna?
    Om man nu ska bryta mot lagen så får man väl ta sitt straff som en vuxen människa och inte spela en massa spel eller leka polis och tjyv.
  • Mia83
    mintchocolate skrev 2007-12-09 01:37:13 följande:
    För mig är det positivt att polisen sköter sitt jobb. Varför ska en MC-åkare slippa undan? Glöm det! Jag vet att många åker ifrån polisen och jag tycker det är bedrövligt. Är det barn som är ute på vägarna? Om man nu ska bryta mot lagen så får man väl ta sitt straff som en vuxen människa och inte spela en massa spel eller leka polis och tjyv.
    Tyvärr så går ju inte den ekvationen ihop.
    Har man inte respekt för våra lagar till att börja med så är man nog inte så benägen att stanna upp och ta sitt straff heller.
  • mintchocolate
    Mia83 skrev 2007-12-09 01:39:57 följande:
    Tyvärr så går ju inte den ekvationen ihop.Har man inte respekt för våra lagar till att börja med så är man nog inte så benägen att stanna upp och ta sitt straff heller.
    Nej, det verkar ju inte bättre.
    Usch, jag blir faktiskt upprörd.
    Den värsta och mest omogna kommentaren är ju: "Polisen borde prioritera annat." Tror de att de struntar i våldtäktsmän och mördare för att de stoppar en cyklist utan lysen?
    Om polisen skulle prioritera annat hela tiden, skulle ju inte dessa "smålagar" behöva finnas till, men nu finns de till av en anledning.
    Att köra med dimljus är farligt, att cykla utan lysen är farligt, att köra i 200 med MC:n är farligt. DÄRFÖR stoppar polisen er. Så ni inte ska utsätta er själva och andra för fara. Ni borde prioritera att följa lagan istället för att skylla på polisen som sköter sitt jobb alldeles utmärkt.
  • Mia83
    mintchocolate skrev 2007-12-09 01:56:55 följande:
    Nej, det verkar ju inte bättre. Usch, jag blir faktiskt upprörd.Den värsta och mest omogna kommentaren är ju: "Polisen borde prioritera annat." Tror de att de struntar i våldtäktsmän och mördare för att de stoppar en cyklist utan lysen? Om polisen skulle prioritera annat hela tiden, skulle ju inte dessa "smålagar" behöva finnas till, men nu finns de till av en anledning. Att köra med dimljus är farligt, att cykla utan lysen är farligt, att köra i 200 med MC:n är farligt. DÄRFÖR stoppar polisen er. Så ni inte ska utsätta er själva och andra för fara. Ni borde prioritera att följa lagan istället för att skylla på polisen som sköter sitt jobb alldeles utmärkt.
    En annan aspekt är ju att om inte de även de "mindre viktiga" lagarna upprätthålls så kommer förseelserna utan tvekan att eskalera med tiden.
  • WhiteTrash
    mintchocolate skrev 2007-12-09 01:56:55 följande:
    Nej, det verkar ju inte bättre. Usch, jag blir faktiskt upprörd.Den värsta och mest omogna kommentaren är ju: "Polisen borde prioritera annat." Tror de att de struntar i våldtäktsmän och mördare för att de stoppar en cyklist utan lysen? Om polisen skulle prioritera annat hela tiden, skulle ju inte dessa "smålagar" behöva finnas till, men nu finns de till av en anledning. Att köra med dimljus är farligt, att cykla utan lysen är farligt, att köra i 200 med MC:n är farligt. DÄRFÖR stoppar polisen er. Så ni inte ska utsätta er själva och andra för fara. Ni borde prioritera att följa lagan istället för att skylla på polisen som sköter sitt jobb alldeles utmärkt.
    word!
  • HellviHumle

Jaa, det har varit förbjudet de sista trettio åren åtminstone.

• alisandra

Frågan var ju fortfarande INTE om det är förbjudet att köra med dimljus/halvljus!!!!!!!!!!!!!!!

HellviHumle skrev 2007-12-09 18:35:42 följande:
    Jaa, det har varit förbjudet de sista trettio åren åtminstone.
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 18:40:46 följande:
    Frågan var ju fortfarande INTE om det är förbjudet att köra med dimljus/halvljus!!!!!!!!!!!!!!!
    Nej, men för de flesta människor (vilket är ganska tydligt i den här tråden) så innebär ett lagbrott risk för böter.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?