• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Hehe, okej. Synd att ingen annan sett det. :P

logg81 skrev 2007-12-09 21:00:07 följande:
    Jag såg tråden fara förbi i listan och blev nyfiken. Svarade rakt upp o ner på din ts... Såg inte att tråden var en vecka gammal...
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-09 21:05:59 följande:
    Hehe, okej. Synd att ingen annan sett det. :P
    En vecka är väl inte gammalt? Du har ju fortfarande inte ändrat åsikt och de flesta tycker du har fel så diskussionen lär ju fortsätta
  • alisandra

Vad ska jag ändra åsikt om? Den här diskussionen handlar inte om att ni ska få mig att ändra åsikt. ;)

Lolilla skrev 2007-12-09 21:08:56 följande:
    En vecka är väl inte gammalt? Du har ju fortfarande inte ändrat åsikt och de flesta tycker du har fel så diskussionen lär ju fortsätta
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-09 21:12:02 följande:
    Vad ska jag ändra åsikt om? Den här diskussionen handlar inte om att ni ska få mig att ändra åsikt. ;)
    Sa jag det då?
    Men diskussionen lär ju fortsätta
  • alisandra

Nej, men jag förstår inte vad som finns kvar att disskutera?
    Eller visst kan man disskutera, men varför tjaffsa om det vi gjorde? Bötern är betald och vi kör nu lagligt med dimljus.
    Så det finns inget problem från våran sida längre iallafall.

Lolilla skrev 2007-12-09 21:15:30 följande:
    Sa jag det då?Men diskussionen lär ju fortsätta
  • Gosegums

Min svåger bötfälldes redan -97 för detta, och min sons gudfader bötfälldes -99 för detta... Så NEJ det är ingen "ny" lag, eller företeelse... Båda hade nyss köpt sina bilar, dvs max haft dem i 3-4 dagar... De hade halvljus ihop med dimljuset och som jag sade de bötfälldes båda två...

Mvh GG

• Mia83
    Gosegums skrev 2007-12-09 21:31:33 följande:
    Min svåger bötfälldes redan -97 för detta, och min sons gudfader bötfälldes -99 för detta... Så NEJ det är ingen "ny" lag, eller företeelse... Båda hade nyss köpt sina bilar, dvs max haft dem i 3-4 dagar... De hade halvljus ihop med dimljuset och som jag sade de bötfälldes båda två...Mvh GG
    Det kan ju inte stämma, vi har ju fått tydlig information här i tråden om att det inte var tillåtet tidigare.

(Eller så kanske det stämmer? )
  • alisandra

Konstigt, är så många som säger som du. Varför sa poliserna till oss att det är nytt att dom får ge böter för det? Konstigt, men men.. Nu är det som det är. :)

Gosegums skrev 2007-12-09 21:31:33 följande:
    Min svåger bötfälldes redan -97 för detta, och min sons gudfader bötfälldes -99 för detta... Så NEJ det är ingen "ny" lag, eller företeelse... Båda hade nyss köpt sina bilar, dvs max haft dem i 3-4 dagar... De hade halvljus ihop med dimljuset och som jag sade de bötfälldes båda två...Mvh GG
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 21:46:42 följande:
    Konstigt, är så många som säger som du. Varför sa poliserna till oss att det är nytt att dom får ge böter för det? Konstigt, men men.. Nu är det som det är. :)
    Jag tvivlar inte för en sekund på att ni blev tillsagda att det var så, men även poliser kan ju ha fel och även missförstå information.
  • alisandra

Ja, men jag vart ju såklart tveksam när både poliserna här hemma in stan och dom där nere i Växjö sa så. :S Förvirrande.
    Men men, skitsamma! Nu är det ju somsagt som det är. :)

Mia83 skrev 2007-12-09 21:48:20 följande:
    Jag tvivlar inte för en sekund på att ni blev tillsagda att det var så, men även poliser kan ju ha fel och även missförstå information.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?