• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:55:28 följande:

Jag ska sluta...Jag vill sluta...Det kommer fungera...
    Men som du säger, vägen dit är lång och det kommer ta tid. Det går inte bara att säga stopp...
    Åter igen, VARFÖR inte ?
  • Dessie

Änlamamma, inlägg 29: Min pappa är oxå alkoholist men jag anser INTE att han är sjuk.
    Inte ens han tycker det.

• Anonym (beroende)

För beroendet är så starkt.

• Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:55:28 följande:

Jag ska sluta...Jag vill sluta...Det kommer fungera...
    Bestäm dig nu vad? Eller så skriver du det där och MENAR det, det betyder att du faktiskt ställer dig bakom dessa ord.
    Eller så svamlar du bara och letar efter ursäkter som genast kom i ditt nästa inlägg.
  • Loovi

Jag anser också att alkolism är en sjukdom. har växt upp med två alkolister och vet hur svårt det är att både inse och göra nått åt det. Min pappa har varit på behandlingshem 2 ggr och är fortfarande inte ur beroendet.

Som sagt så vägen lång och jag hoppas att du tar dig ur detta! Var stark och tänk på dig och dina nära åh kära, för dom bryr sig!

• Anonym (beroende)

Jag har bestämt mig, men bara för att jag har bestämt mig så behöver jag väl inte tralla runt och hurra och säga jippi livet är så jäkla enkelt... eller?
    Jag har BESTÄMT mig och som det står i TS att jag går KBT baserad behandling, det är en bra bit på väg, men jäkligt tufft. Eller får jag säga att det är tufft och kämpigt och svårt, eller är det då ett sätt att försvara mig?

• Anonym (beroende)
    Loovi skrev 2007-11-20 20:05:32 följande:
    Jag anser också att alkolism är en sjukdom. har växt upp med två alkolister och vet hur svårt det är att både inse och göra nått åt det. Min pappa har varit på behandlingshem 2 ggr och är fortfarande inte ur beroendet. Som sagt så vägen lång och jag hoppas att du tar dig ur detta! Var stark och tänk på dig och dina nära åh kära, för dom bryr sig!
    Jag tänker på min son och sambo, och de ställer upp på mig och hade jag inte haft dem, hade det här aldrig fungerat. Tack...
  • Anonym (n)
    Änlamamma skrev 2007-11-20 19:53:47 följande:
    Det märks klart och tydligt i denna tråd att endel inte har en endaste erfarenhet av alkolism inom familjen...för då hade resonemanget sett annorlunda ut.Tonen hade varit lite mildare.Mina pappa är alkolist, jag anser att det är en sjukdom.Men jag anser också att om han bestämmer sig kan han sluta.Men vägen till att sluta är lång, det finns många fallgropar.Men han erkänner inte ens att han har problem så, det får vi vänta på. suck.
    Min mormor och morfar dog pga sina alkoholproblem. Men även fast dom var alkolister och det gick så långt att dom dog på pga följderna av all alkohol så ser jag det inte som en sjukdom utan ett beroende. Ett beroende är inte en sjukdom i mina ögon, utan nåt man "valt" själv att sätta sig i (sen valde man kanske inte att det skulle gå så långt, hoppas ni förstår vad jag menar och inte missuppfattar). Det är ju som att jag som förre detta rökare skulle säga att jag har en sjukdom för skulle jag ta en cigg igen skulle jag nog falla dit.
  • Anonym (ha)

Det sjuka med en alkoholist är deras självförtroende. Det suger. Jag kommer aldrig säga att alkoholism är en sjukdom för det ger bara alkoholisten ytterligare en ursäkt att fortsätta supa och tvinga folk till medlidande...

Och som svar till änglamamma.... Jag har vuxit upp med alkoholism i familjen och jag kan säga dig att det antagligen ser ganska så olika ut i alla alkisbarns familjer... Min pappa var/är elak och egotrippad och jag hade det jävligt tufft pga att han valde att supa. För det gjorde han. Det var så synd om honom jämt och han drack väl inte så mycket och så vidare.
    Du väljer sjäv att dricka sprit och du väljer om du vill sluta. Så enkelt är det.

• Bempa
    Änlamamma skrev 2007-11-20 19:53:47 följande:
    Det märks klart och tydligt i denna tråd att endel inte har en endaste erfarenhet av alkolism inom familjen...för då hade resonemanget sett annorlunda ut.Tonen hade varit lite mildare.Mina pappa är alkolist, jag anser att det är en sjukdom.Men jag anser också att om han bestämmer sig kan han sluta.Men vägen till att sluta är lång, det finns många fallgropar.Men han erkänner inte ens att han har problem så, det får vi vänta på. suck.
    Man kan nog tycka olika ändå har också missbruk nära mig...
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.