• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • Anonym (beha ass)

ok då ser vi olika på saken jag anser att en dålig karaktär är grundläggande för att etablera ett missbruk,och att det är just det man måste arbeta bort för att inte återfalla

• Anonym (beroende)

Det acceptar jag. Men inte min åsikt alls,.

• Thor

Skitsnack,

jag hittade ett inlägg för någon dag sen som var så perfekt skrivet att jag ger mig inte på att återge den med egna ord utan bara kopierar den rakt av, hoppas att ingen tar illa upp.

? Jag har missbrukarvård utbildning och där lärde vi oss att en gång missbrukare alltid missbrukare tyvärr. Dock sågs sjukdommen inte som en fysisk sjukdom utan en psykisk av en del, andra menade att det inte är en sjukdom. Härom är vetenskapen delad men de enas om att kalla det sjukdom för att ta bort skulden från människor.

Om man belägger en alkoholist med skuld mår han bara sämre, kan man lyfta skulden från hans/hennes axlar är det lättare att ta emot hjälp.

Det finns också dem som tror att det finns en gen som bär på anlag för att utvecka beroende. Däremd inte sagt att alla som är barn till missbrukare måste utveckla beroende men att genen hos några av barnen finns där och KAN blossa upp om tillfälle ges.?

Med enkla ord så använder man ordet sjukdom för att inte trycka ner dem som inte kan hantera sig själva. Men om sanningen ska fram så är det ingen som tvingar missbrukare till att fortsätta missbruka, det är deras egna fullt medvetna beslut som är avgörande här.

• Anonym (beroende)

men genen finns, och finns den så är det lättare att utveckla missbruket, än om man inte hade den..

• Anonym (Öh!)

Konstigt att alkoholister ofta anser att det är en sjukdom...det är inte så att ni skyller på det för att fortsätta att dricka...?
    Jag anser inte att jag har en sjukdom för att jag röker trots att det är samma sak...Det är ju du som för flaskan/glaset till munnen, ingen annan.
    Sen kanske det finns en viss ärftlighet mm som gör att vissa rent fyskiskt hamnar snabbare i ett beroende.
    Men som sagt: jag anser inte det är en sjukdom utan ett beroende/missbruk. Man kan om man vill...

• Anonym (beha ass)

vist anser många forskare att genen finns men jag anser ändå att om det är en sjukdom så är den SJÄLV VALD

• Bempa

Ok, det klassas som en sjukdom, men att jämnföra den med en "riktig" sjukdom, nåt man inte alls valt är fel.
    Ett beroende är ett beroende oavsett vad berondet består av. Jag började röka när jag var 14, slutade efter 13 år, bara så där. Jag fick nåt annat som gjorde att jag hittade motivationen.
    Alla med beroende KAN sluta, men visst det är svårare/lättare för vissa.
    Ta tag i livet istället. Alltför många i missbruk som tycker synd om sig själva...

• Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 18:42:35 följande:

men genen finns, och finns den så är det lättare att utveckla missbruket, än om man inte hade den..
    Sure, gener och ?sjukdomar? är två av många bortförklaringar och ursäkter man hör. Och faktum kvarstår att hela temat är mycket enkelt. Folk gör det dem VILL göra helt enkelt.
    Det är bara anledningar som skiftar.
  • Bempa

Ok ser att ni pratat om genen, den har jag, o jag har ändå inte tagit till flaskan...Bara för att man på något sätt är i riskzonen, så ska man inte använda det som en ursäkt för missbruket....

• Anonym (beroende)

Jag använder inte detta som ursäkt och hade jag kunnat lägga av bara sådär så hade jag gjort det. Jag har genen, men det är ingen ursäkt...
    Jag tycker inte ett dugg synd om mig för att jag hamnat här, jag skulle hemskt gärna vilja byta liv. Kan inte få något ogjort, men så är det. Nu är vägen tillbaka den längsta och tuffaste. Det var enkelt att leva i missbruket.

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.