• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 18:56:37 följande:

Jag använder inte detta som ursäkt och hade jag kunnat lägga av bara sådär så hade jag gjort det.
    En fråga, VAD hindrar dig ?
  • Anonym (beroende)

Inget alls. Rädslan för att se verkligheten antar jag.

• Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:17:05 följande:

Inget alls. Rädslan för att se verkligheten antar jag.
    Okey, betraktar du din rädsla som sjukdom med tanke på ts ?
  • Anonym (beroende)

Nej... men att jag aldrig mer kommer kunna dricka igen då jag kommer trilla dit om jag så bara smuttar på en flaska. Det betraktar jag som en sjukdom. Att vårdar jag inte mig själv och mitt inre och håller på det hårt, så trillar jag dit igen.

• Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:23:34 följande:

Nej... men att jag aldrig mer kommer kunna dricka igen då jag kommer trilla dit om jag så bara smuttar på en flaska. Det betraktar jag som en sjukdom. Att vårdar jag inte mig själv och mitt inre och håller på det hårt, så trillar jag dit igen.
    Myt. INGET/INGEN tvingar folk till att överkonsumera sina droger.
    Allt är inte svart och vit som många försöker få det att låta. Det finns faktiskt en mycket bred gråzon där imelan.
    Ser ingen anledning till varför man ?måste? leva som en nykterist endast på grund av ett litet misstag i det förflutna.

Känner faktiskt 4 före detta ?alkoholister? som i dagens läge inte längre har ?problem? med sitt intag, okey en av dem dricker i mina ögon ?lite? för mycket men det handlar fortfarande om VAL och inte någon ?tvång?/flykt.
  • Anonym (beroende)

Du har fel i det enlig mig och min terapeut. Jag har gjort en utredning som visade på att det är ett beroende jag har. Det finns tre steg överkonsumtion, missbruk och beroende. Har man ett missbruk kan man lära sig att leva med att dricka måttligt. En som har ett beroende utsätter sig själv för att falla dit igen, det vill säga att då är det bättre att leva som helnykter och lära sig leva utan alkohol över huvudtaget.

• Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:34:36 följande:

Du har fel i det enlig mig och min terapeut. Jag har gjort en utredning som visade på att det är ett beroende jag har. Det finns tre steg överkonsumtion, missbruk och beroende. Har man ett missbruk kan man lära sig att leva med att dricka måttligt. En som har ett beroende utsätter sig själv för att falla dit igen, det vill säga att då är det bättre att leva som helnykter och lära sig leva utan alkohol över huvudtaget.
    Sak samma olika namn på det.
    När jag säger ?alkoholister? så menar jag folk som var fysiskt beroende av drickan. Det är dem inte nu längre, och har heller inga planer på att någonsin hamna i den situationen igen. Vilket för sig inte hindrar dem från att ta sig en sup en lördag eller fredag.
    Fria val och karaktär att hålla sig till det man har bestämt sig för.
    Sen att vi har terapeuter som sitter och delar varje hårstrå i 50 delar det kan inte jag hjälpa. Deras skitsnack väger lika mycket i mina öron som en missbrukarens bortförklaring *jag vill sluta men jag kan inte för att jag är sjuk*
  • Anonym (beroende)
    Thor skrev 2007-11-20 19:40:22 följande:
    Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:34:36 följande: Sak samma olika namn på det.När jag säger ”alkoholister” så menar jag folk som var fysiskt beroende av drickan. Det är dem inte nu längre, och har heller inga planer på att någonsin hamna i den situationen igen. Vilket för sig inte hindrar dem från att ta sig en sup en lördag eller fredag.Fria val och karaktär att hålla sig till det man har bestämt sig för.Sen att vi har terapeuter som sitter och delar varje hårstrå i 50 delar det kan inte jag hjälpa. Deras skitsnack väger lika mycket i mina öron som en missbrukarens bortförklaring *jag vill sluta men jag kan inte för att jag är sjuk*
    Åsikterna är delade... så jag slutar här.
  • Änlamamma

Det märks klart och tydligt i denna tråd att endel inte har en endaste erfarenhet av alkolism inom familjen...
    för då hade resonemanget sett annorlunda ut.
    Tonen hade varit lite mildare.

Mina pappa är alkolist, jag anser att det är en sjukdom.
    Men jag anser också att om han bestämmer sig kan han sluta.
    Men vägen till att sluta är lång, det finns många fallgropar.
    Men han erkänner inte ens att han har problem så, det får vi vänta på. suck.

• Anonym (beroende)

Jag ska sluta...
    Jag vill sluta...
    Det kommer fungera...

Änlamamma skrev 2007-11-20 19:53:47 följande:
    Det märks klart och tydligt i denna tråd att endel inte har en endaste erfarenhet av alkolism inom familjen...för då hade resonemanget sett annorlunda ut.Tonen hade varit lite mildare.Mina pappa är alkolist, jag anser att det är en sjukdom.Men jag anser också att om han bestämmer sig kan han sluta.Men vägen till att sluta är lång, det finns många fallgropar.Men han erkänner inte ens att han har problem så, det får vi vänta på. suck.
    Men som du säger, vägen dit är lång och det kommer ta tid. Det går inte bara att säga stopp...
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.