• Thor

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Skitsnack,

jag hittade ett inlägg för någon dag sen som var så perfekt skrivet att jag ger mig inte på att återge den med egna ord utan bara kopierar den rakt av, hoppas att ingen tar illa upp.

? Jag har missbrukarvård utbildning och där lärde vi oss att en gång missbrukare alltid missbrukare tyvärr. Dock sågs sjukdommen inte som en fysisk sjukdom utan en psykisk av en del, andra menade att det inte är en sjukdom. Härom är vetenskapen delad men de enas om att kalla det sjukdom för att ta bort skulden från människor.

Om man belägger en alkoholist med skuld mår han bara sämre, kan man lyfta skulden från hans/hennes axlar är det lättare att ta emot hjälp.

Det finns också dem som tror att det finns en gen som bär på anlag för att utvecka beroende. Däremd inte sagt att alla som är barn till missbrukare måste utveckla beroende men att genen hos några av barnen finns där och KAN blossa upp om tillfälle ges.?

Med enkla ord så använder man ordet sjukdom för att inte trycka ner dem som inte kan hantera sig själva. Men om sanningen ska fram så är det ingen som tvingar missbrukare till att fortsätta missbruka, det är deras egna fullt medvetna beslut som är avgörande här.

• Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 18:42:35 följande:

men genen finns, och finns den så är det lättare att utveckla missbruket, än om man inte hade den..
    Sure, gener och ?sjukdomar? är två av många bortförklaringar och ursäkter man hör. Och faktum kvarstår att hela temat är mycket enkelt. Folk gör det dem VILL göra helt enkelt.
    Det är bara anledningar som skiftar.
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 18:56:37 följande:

Jag använder inte detta som ursäkt och hade jag kunnat lägga av bara sådär så hade jag gjort det.
    En fråga, VAD hindrar dig ?
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:17:05 följande:

Inget alls. Rädslan för att se verkligheten antar jag.
    Okey, betraktar du din rädsla som sjukdom med tanke på ts ?
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:23:34 följande:

Nej... men att jag aldrig mer kommer kunna dricka igen då jag kommer trilla dit om jag så bara smuttar på en flaska. Det betraktar jag som en sjukdom. Att vårdar jag inte mig själv och mitt inre och håller på det hårt, så trillar jag dit igen.
    Myt. INGET/INGEN tvingar folk till att överkonsumera sina droger.
    Allt är inte svart och vit som många försöker få det att låta. Det finns faktiskt en mycket bred gråzon där imelan.
    Ser ingen anledning till varför man ?måste? leva som en nykterist endast på grund av ett litet misstag i det förflutna.

Känner faktiskt 4 före detta ?alkoholister? som i dagens läge inte längre har ?problem? med sitt intag, okey en av dem dricker i mina ögon ?lite? för mycket men det handlar fortfarande om VAL och inte någon ?tvång?/flykt.
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:34:36 följande:

Du har fel i det enlig mig och min terapeut. Jag har gjort en utredning som visade på att det är ett beroende jag har. Det finns tre steg överkonsumtion, missbruk och beroende. Har man ett missbruk kan man lära sig att leva med att dricka måttligt. En som har ett beroende utsätter sig själv för att falla dit igen, det vill säga att då är det bättre att leva som helnykter och lära sig leva utan alkohol över huvudtaget.
    Sak samma olika namn på det.
    När jag säger ?alkoholister? så menar jag folk som var fysiskt beroende av drickan. Det är dem inte nu längre, och har heller inga planer på att någonsin hamna i den situationen igen. Vilket för sig inte hindrar dem från att ta sig en sup en lördag eller fredag.
    Fria val och karaktär att hålla sig till det man har bestämt sig för.
    Sen att vi har terapeuter som sitter och delar varje hårstrå i 50 delar det kan inte jag hjälpa. Deras skitsnack väger lika mycket i mina öron som en missbrukarens bortförklaring *jag vill sluta men jag kan inte för att jag är sjuk*
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:55:28 följande:

Jag ska sluta...Jag vill sluta...Det kommer fungera...
    Men som du säger, vägen dit är lång och det kommer ta tid. Det går inte bara att säga stopp...
    Åter igen, VARFÖR inte ?
  • Thor

Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:55:28 följande:

Jag ska sluta...Jag vill sluta...Det kommer fungera...
    Bestäm dig nu vad? Eller så skriver du det där och MENAR det, det betyder att du faktiskt ställer dig bakom dessa ord.
    Eller så svamlar du bara och letar efter ursäkter som genast kom i ditt nästa inlägg.
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.