• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • Neko

Jo det är väl det på samma sätt som diabetes typ 2 i alla fall, dvs man har en genetisk disposition för att det lättare bryter ut fast det behövs vissa miljöfaktorer för att det ska det.

• Anonym (beroende)

Ja, det är så. Men har fått stöta på människor som anser att man har en dålig karaktär som inte kan stå emot eller bara säga nej. Det handlar om så mycket mer än så.

• Anonym

jo det var ju en bra jämförelse om man föds med diabetes och väljer att bli alkholist är alltså samma sak ???

• Neko

Sista anonym,

Att äta för mycket socker om man har anlag för diabetes typ 2 kan väl orsaka att sjukdomen bryter ut? :P Då är det ju samma sak. Givetvis kan man ju få diabetes av andra orsaker också men...

• Anonym (n)

Jag anser inte det är en sjukdom, jag säger att det är ett beroende som en del andra saker.
    Det är som att jag skulle påstå att jag hade en sjukdom när jag rökte. Var ju beroende på samma sätt men av nikotin.

Så, min åsikt är, nej det är inte en sjukdom men ett svårt beroende.

• Anonym

eftersom ts genaraliserar gör jag oxå det jag menade typ1. tycker att det är en konstig inställning att beroende är en sjukdom

• Anonym (beha ass)

det är normalt inte ett tecken på tillfrisknande att skylla på sjukdom tyvär

• Anonym (beroende)
    Anonym (beha ass) skrev 2007-11-20 18:18:56 följande:
    det är normalt inte ett tecken på tillfrisknande att skylla på sjukdom tyvär
    Det har jag inte sagt, det är aldrig rätt att skylla på att det är en sjukdom och försvara sig. Därför har jag nu sökt hjälp för det, men det är inte att man har dålig karaktär. Som vissa anser att det är "bara" att lägga av...
  • Anonym (beha ass)

beror inte alla typer av beroenden på dålig karaktär ?

• Anonym (beroende)
    Anonym (beha ass) skrev 2007-11-20 18:23:46 följande:
    beror inte alla typer av beroenden på dålig karaktär ?
    Nej det tycker inte jag. Om jag hade kunnat lägga av bara sådär så hade jag självklart gjort det, det krävs mer än karaktär.
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.