• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • pyssel
    Litet My skrev 2014-02-01 01:49:19 följande:
    Fast du får nog läsa om den meningen? Jag tolkar den som att "Ett tecken på tillfrisknande är inte att skylla på sin sjukdom" mao ett tecken på tillfrisknande är tex när personen kommer till insikt om hur och varför och inser att det faktiskt bara är han/hon som måste göra jobbet, dvs att personen inte säger att "men jag är ju sjuk så därför måste jag dricka" då är man inte på väg att tillfriskna.

Läst resten av inläggen? Jag hoppas innerligt att vederbörande inte jobbar med alkohol-/drogberoende människor.
  • Anonym (jo)
    Anonym (bullskit.) skrev 2014-02-01 08:54:47 följande:

Men vad har depression med saken att göra?

Man kan drabbas av depression hur som helst beroende vad som händer i ens liv, det är inget man styr över, man kan däremot inte drabbas av alkoholism, många medvetna beslut föregår och många medvetna beslut är nödvändiga för att upprätthålla "tillståndet".

Sedan har du delvis rätt, man kan "rycka upp sig" ur depression, då med medvetna beslut jobba sig genom tillståndet och bli bättre.

Man kan visst "drabbas" av alkoholism. Första gången jag drack alkohol drabbades jag och suget har alltid funnits efter det. Sedan att jag insåg det själv och har lyckats hålla det i schack känns mer som tur än karaktär.
  • Anonym (bullskit.)
    Anonym (jo) skrev 2014-02-01 10:08:50 följande:
    Man kan visst "drabbas" av alkoholism. Första gången jag drack alkohol drabbades jag och suget har alltid funnits efter det. Sedan att jag insåg det själv och har lyckats hålla det i schack känns mer som tur än karaktär.

Du gjorde nått du tyckte om, du ville göra det igen, det är en naturlig händelseförlopp.

Hur menar du att du drabbades av alkoholism som jag tolkar som beroende/missbruk?

• Anonym (jo)
    Anonym (bullskit.) skrev 2014-02-01 10:13:59 följande:

Du gjorde nått du tyckte om, du ville göra det igen, det är en naturlig händelseförlopp.

Hur menar du att du drabbades av alkoholism som jag tolkar som beroende/missbruk?

Jag menar ett totalt onormalt sug efter något. Ett sug som gjort att jag varit tvungen att sätta upp regler för mig själv för att inte dricka alla dagar i veckan. Ett sug som gör att jag kan ägna timmar åt att planera hur jag ska dricka på lördag, vad jag ska dricka, när jag kan börja och sluta för att få i mig maximalt dricka inom mina tillåtna "drickatimmar". Från första fyllan när jag var 16 tills idag 25 år senare har det varit så. Det "drabbade" mig och försvann aldrig och kommer troligen aldrig att göra det heller. Något som för mig tyder på att alkoholism till viss del är ärftlig eftersom den drabbade mig redan från början.
  • klasul

Nej det är ingen sjukdom det är ett beroende!

Tyder på svaghet!

• Lady Paraplyh

Så om du vill kan du sluta ha diabetes, det visste inte jag. *ironi*

Man väljer att fortsätta dricka, det kommer man inte ifrån. Visst kan man få hjälp att sluta, men att fortsätta är ändå ett val, ingen tvingar dig att dricka.

• jeanette02
    jeanette02 skrev 2014-01-31 15:49:28 följande:
    Undrar vad det är som gör att vara alkoholist räknas som en sjukdom? Alla andra beroenden då? 
    Om man inte klarar sig utan att ta till lugnande mediciner för att känna sig "normal" dygnet runt? Då är man bara en simpel missbrukare.

Är allt som hänger ihop med hjärnans belöningssystem när man intar olika substanser som tillslut kan göra att man hamnar i ett beroende är det också sjukdom då? 

Förstår inte alls varför just att dricka för mycket, vara beroende av alkohol räknas som en sjukdom men någon kanske kan förklara?
    Egentligen är det väl mer "missbrukspersonligheten" som är "sjukdomen"  eller beteendestörning el vad man nu kallar det?
    Ingen som vill diskutera min frågor? Drömmer
    Anonym (tråkigt) skrev 2014-02-01 00:46:56 följande:
    Jag håller med dig ts. Alkoholism är en sjukdom. Det tog mig dock några år att acceptera detta faktum, då min pappa är alkoholist och jag i många år skyllt hans beteende på enbart honom och inte velat inse att han är sjuk. Jag tycker det är jävligt tråkigt att många inte ser det som en sjukdom, då synen på alkoholism som "ett val" gör skammen större, och innebär att många gömmer sjukdomen.

För varför skulle en frisk person välja att dricka sig sanslöst full, fördärva sitt liv och sin kropp? 
    Hur ser du på andra beroenden som friska personer kan hamna i? Mat, rökning ,tabletter exempelvis?

• Border
    Anonym (beha ass) skrev 2007-11-20 18:23:46 följande:
    beror inte alla typer av beroenden på dålig karaktär ?
    Nej, verkligen inte. Tror man det, är man otroligt okunnig.
  • Border
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-01 10:45:22 följande:
    Så om du vill kan du sluta ha diabetes, det visste inte jag. *ironi*

Man väljer att fortsätta dricka, det kommer man inte ifrån. Visst kan man få hjälp att sluta, men att fortsätta är ändå ett val, ingen tvingar dig att dricka.
    Första gången är ett val, inte resterande gångerna.
  • Anonym (bullskit.)
    Anonym (jo) skrev 2014-02-01 10:41:23 följande:
    Jag menar ett totalt onormalt sug efter något. Ett sug som gjort att jag varit tvungen att sätta upp regler för mig själv för att inte dricka alla dagar i veckan. Ett sug som gör att jag kan ägna timmar åt att planera hur jag ska dricka på lördag, vad jag ska dricka, när jag kan börja och sluta för att få i mig maximalt dricka inom mina tillåtna "drickatimmar". Från första fyllan när jag var 16 tills idag 25 år senare har det varit så. Det "drabbade" mig och försvann aldrig och kommer troligen aldrig att göra det heller. Något som för mig tyder på att alkoholism till viss del är ärftlig eftersom den drabbade mig redan från början.

Då "lider" du av beroendepersonlighet, du saknar spärrar normala människor har och har lätt att falla in i ohälsosamma rutiner, det kvittar om det är sprit eller annat, du får hålla koll på dina handlingar innan du begraver dig i nått.

Men som du ser, du väljer att inte dricka,, hade du valt att dricka så efter hand hade du kunnat leva upp till namnet alkoholist.

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.