• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • frappa
    puss skrev 2014-02-01 12:47:08 följande:
    Alkoholism är en form av beroendeproblematik. Det är för att hjärnan funkar så.
    Att supa, dock, är ett beteende.
    Du svarade inte riktigt på min fråga, eller var svaret att du anser det är en sjukdom redan innan man är alkoholist?
  • puss
    frappa skrev 2014-02-01 13:20:11 följande:
    Du svarade inte riktigt på min fråga, eller var svaret att du anser det är en sjukdom redan innan man är alkoholist?
    Njä, min personliga åsikt är väl att det är nån form av "sjukdomspotential".
  • frappa
    jeanette02 skrev 2014-02-01 11:35:19 följande:
    Ingen som vill diskutera min frågor? Drömmer
    Hur ser du på andra beroenden som friska personer kan hamna i? Mat, rökning ,tabletter exempelvis?

Det är ju en serie av val man gör där med.

Sen kanske en del är påtvingande val, som tex smärtmediciner för man har för man har en komplicerad smärtproblematik.
    Får man massa lugnande så är det vanligt att man har andra psykiska problem av någon sort.

I bägge fallen står man inför ett pest eller kolera val som individ, men väljer medicinen just för att den är effektiv.
    Men detta är vanligt inom medicinen att man blir beroende av sin medicin.

Det är bara man sätter all fokus på mediciner man även kan ha roligt på.

• frappa
    puss skrev 2014-02-01 13:24:16 följande:
    Njä, min personliga åsikt är väl att det är nån form av "sjukdomspotential".

Lite mitt i mellan då.

Förstår inte folk som tror man är en viljelös nickedocka till att bli alkoholist.
    Sen har man en del psykiska sjukdomar/åkommor som har en förmåga att göra folk till alkoholister.

Men ser inte alkoholismen som en sjukdom där, utan en symtom av en annan sjukdom i så fall.

• jeanette02
    frappa skrev 2014-02-01 13:25:07 följande:

Det är ju en serie av val man gör där med.

Sen kanske en del är påtvingande val, som tex smärtmediciner för man har för man har en komplicerad smärtproblematik.
    Får man massa lugnande så är det vanligt att man har andra psykiska problem av någon sort.

I bägge fallen står man inför ett pest eller kolera val som individ, men väljer medicinen just för att den är effektiv.
    Men detta är vanligt inom medicinen att man blir beroende av sin medicin.

Det är bara man sätter all fokus på mediciner man även kan ha roligt på.

Mm, faran är ju när folk börjar ta medicinen för att det ger en kick även om smärtan är borta.
    Likaså kan ju alkohol användas som en tröst precis som tabletter.

Många blir ju beroende av sin medicin och måste ha dem för sin sjukdom och det är ju då inget missbruk. Även om det kan bli.

Vad beror det på att en del fastnar så lätt i beroenden? Är de känsligare i belöningssystemet i hjärnan? Genetiskt eller?
  • pyssel
    Thor skrev 2007-11-20 18:40:13 följande:
    Skitsnack, jag hittade ett inlägg för någon dag sen som var så perfekt skrivet att jag ger mig inte på att återge den med egna ord utan bara kopierar den rakt av, hoppas att ingen tar illa upp. ? Jag har missbrukarvård utbildning och där lärde vi oss att en gång missbrukare alltid missbrukare tyvärr. Dock sågs sjukdommen inte som en fysisk sjukdom utan en psykisk av en del, andra menade att det inte är en sjukdom. Härom är vetenskapen delad men de enas om att kalla det sjukdom för att ta bort skulden från människor. Om man belägger en alkoholist med skuld mår han bara sämre, kan man lyfta skulden från hans/hennes axlar är det lättare att ta emot hjälp. Det finns också dem som tror att det finns en gen som bär på anlag för att utvecka beroende. Däremd inte sagt att alla som är barn till missbrukare måste utveckla beroende men att genen hos några av barnen finns där och KAN blossa upp om tillfälle ges.? Med enkla ord så använder man ordet sjukdom för att inte trycka ner dem som inte kan hantera sig själva. Men om sanningen ska fram så är det ingen som tvingar missbrukare till att fortsätta missbruka, det är deras egna fullt medvetna beslut som är avgörande här.

"Om sanningen ska fram", tror du verkligen diagnosmanualer utformas för att lyfta skuld? De är verktyg för att ställa diagnos. Däremot är det riktigt att behandlarens och klientens arbete med sjukdomsinsikt görs bl.a för att lyfta skuld. Eftersom överväldigande skuld är en vanlig ursäkt inför sig själv att ömka och dricka/droga vidare.
  • jeanette02
    FireLady skrev 2014-02-01 12:11:26 följande:
    Jag respekterar det faktum att alkoholism är en sjukdom, så som drogmissbruk, pedofili, schizofreni och annat där den sjuka gör våldsamma ting mot andra. Men bara för att jag respekterar det som sjukdom så behöver jag inte välja de med dessa sjukdomar som partners och vänner.
    Men alkohol och drog missbruk kan väl inte ställas mot schizofreni och pedofili. De två förstnämnda kan man ju rehabiliteras ifrån. Schizofreni kan man behandla så man kan fungera någorlunda. Men pedofili? Är inte det en sexuell läggning? Det kan man väl inte ändra på? Eller en sexuell störning men jag undrar om den är botbar?
  • frappa
    jeanette02 skrev 2014-02-01 13:42:57 följande:
    Mm, faran är ju när folk börjar ta medicinen för att det ger en kick även om smärtan är borta.
    Likaså kan ju alkohol användas som en tröst precis som tabletter.

Många blir ju beroende av sin medicin och måste ha dem för sin sjukdom och det är ju då inget missbruk. Även om det kan bli.

Vad beror det på att en del fastnar så lätt i beroenden? Är de känsligare i belöningssystemet i hjärnan? Genetiskt eller?

Såna mediciner är betydligt svårbemästrade än alkohol.

Någon vecka på dessa mediciner, medan alkohol kräver bra längre.

Nu missar du lite poängen om beroende, för beroende på opiater/benzo behöver inte vara ett missbruk.

En del struntar i eventuella baksidor med droger(alkohol inkluderat), och kör på.

Det är ett val dom gör, som sen i slutänden är ett val dom inte kan bryta.

Därför hamnar vissa lättare i beroenden.
    Sen har vi en gigantisk grupp som har andra psykiska sjukdomar/åkommor, där alkoholism är en vanlig symtom på dessa sjukdomar.

• frappa
    jeanette02 skrev 2014-02-01 13:51:33 följande:
    Men alkohol och drog missbruk kan väl inte ställas mot schizofreni och pedofili. De två förstnämnda kan man ju rehabiliteras ifrån. Schizofreni kan man behandla så man kan fungera någorlunda. Men pedofili? Är inte det en sexuell läggning? Det kan man väl inte ändra på? Eller en sexuell störning men jag undrar om den är botbar?

Hur tråkigt det än är, så är pedofili jämställt med homosexualitet, det är en sexuell läggning.

Sen att vi blir galna över och hatar pedofili är ju en annan femma.

Och ingen idé någon tjatar om att jag jämställer homosexualitet med pedofili.

För det gör jag inte i sak, utan att berättar de är bägge sexuella läggningar.

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.