• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • Border
    Cogito ergo sum skrev 2014-02-01 14:44:47 följande:
    Håller inte med. Det är ett val av missbruk och har man ett känsligt nöjescentrum så åker man dit.
    Kunde valt något annat men det var ditt val TS att ta upp flaskan.
  • Cogito ergo sum
    Litet My skrev 2014-02-01 14:49:32 följande:
    Eller så var det TS enda utväg just där och då och hon kunde inte dämpa vad som skulle dämpas på annat sätt?
    Men ändå ett val..jag köper att det är en sista utväg. Självmedicinering eller vad som helst men det är ett val. 
    Vissa väljer medicin andra narkotika, mat, shopping. Alla är missbruk när det går för långt och man tappar kontrollen och det blir effekter av det som inte är önskvärda.
  • Litet My
    Cogito ergo sum skrev 2014-02-01 14:56:21 följande:
    Men ändå ett val..jag köper att det är en sista utväg. Självmedicinering eller vad som helst men det är ett val. 
    Vissa väljer medicin andra narkotika, mat, shopping. Alla är missbruk när det går för långt och man tappar kontrollen och det blir effekter av det som inte är önskvärda.
    Och du tror på allvar att folk sitter och tänker att "Ja, men idag skall bli alkoholist, det blir sköj"

• studentbruttan29

Nej. Cancer är en sjukdom.
    Det är ditt VAL att plocka flaskan o tjottaflöjta ur den. Du kan VÄLJA att inte dricka. 
    En cancerpatient kan inte plocka bort tumören och lägga undan den för dagen.

Jävla tramstråd!

• Cogito ergo sum
    Litet My skrev 2014-02-01 14:58:21 följande:
    Och du tror på allvar att folk sitter och tänker att "Ja, men idag skall bli alkoholist, det blir sköj"

Det tror jag inte, men en sjukdom nej. Det är ett val av drog och en självmedicinering i många fall.
    Genom att säga att det är en sjukdom så behöver de inte ta ansvar för deras beteende.
    En sjukdom händer dig..alkoholism händer inte dig..man väljer alltid att plocka upp flaskan själv.
    Den åkte inte in i munnen helt utan personens vetskap.
  • Border
    studentbruttan29 skrev 2014-02-01 15:01:05 följande:
    Nej. Cancer är en sjukdom.
    Det är ditt VAL att plocka flaskan o tjottaflöjta ur den. Du kan VÄLJA att inte dricka. 
    En cancerpatient kan inte plocka bort tumören och lägga undan den för dagen.

Jävla tramstråd!
    Är du själv alkoholist? Min morbror är nykter alkoholist och har varit fri från spriten i ca 10 år. Fortfarande får han kämpa.
    När han äntligen lyckades låta bli flaskan hade han velat bli fri från spriten i en jäkla massa år. Han VILLE inte dricka! Han drickande resulterade i att hans fru tog ut skilsmässa, vilket var det värsta som hänt honom.

Om du bara är ett val, varför behöver då vissa gå till AA?

Okunnighet och åter igen okunnighet.
  • Border
    Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 17:44:48 följande:
    Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.
    Ts, jag håller på dig!
  • studentbruttan29
    Border skrev 2014-02-01 15:13:33 följande:
    Är du själv alkoholist? Min morbror är nykter alkoholist och har varit fri från spriten i ca 10 år. Fortfarande får han kämpa.
    När han äntligen lyckades låta bli flaskan hade han velat bli fri från spriten i en jäkla massa år. Han VILLE inte dricka! Han drickande resulterade i att hans fru tog ut skilsmässa, vilket var det värsta som hänt honom.

Om du bara är ett val, varför behöver då vissa gå till AA?

Okunnighet och åter igen okunnighet.
    Är din pappa en cancerpatient?? Min mamma hade cancer och jag kan lova att hon hade gärna bytt med en alkoholist där man har VALET att bli frisk, valet att lyfta flaskan, valet att fortsätta, valet att få hjälp och bli frisk. Min mamma dog, i extrem smärta, där en 3-kilos tumör opererades bort, där cancern tryckte sönder hennes höfter så hon sprack inifrån..DU är okunnig som inte kan skilja på val och inte val. 
  • Border
    studentbruttan29 skrev 2014-02-01 15:18:39 följande:
    Är din pappa en cancerpatient?? Min mamma hade cancer och jag kan lova att hon hade gärna bytt med en alkoholist där man har VALET att bli frisk, valet att lyfta flaskan, valet att fortsätta, valet att få hjälp och bli frisk. Min mamma dog, i extrem smärta, där en 3-kilos tumör opererades bort, där cancern tryckte sönder hennes höfter så hon sprack inifrån..DU är okunnig som inte kan skilja på val och inte val. 
    Mitt ex hade cancer. Jag vet att man fysiskt sett inte kan välja att bli frisk från cancer, och jag beklagar verkligen din sorg, verkligen! Det måste ha varit fruktansvärt <3

Jag tycker dock att kunskapen kring psykiska hinder måste öka. Kunskapen kring psykisk ohälsa, beroenden, alkoholism och annat måste öka!
    Jag fick gå i terapi för att kunna sluta röka, då hade jag velat sluta i många, många år. Men jag kunde inte. 
  • Anonym (jo)
    puss skrev 2014-02-01 12:47:08 följande:
    Alkoholism är en form av beroendeproblematik. Det är för att hjärnan funkar så.
    Att supa, dock, är ett beteende.
    Håller med.
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.