• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • pyssel
    frappa skrev 2014-02-01 13:58:14 följande:
    Hur tråkigt det än är, så är pedofili jämställt med homosexualitet, det är en sexuell läggning. Sen att vi blir galna över och hatar pedofili är ju en annan femma.   Och ingen idé någon tjatar om att jag jämställer homosexualitet med pedofili. För det gör jag inte i sak, utan att berättar de är bägge sexuella läggningar.

Det v a r. Det är inte. Menar du jämställt som i benämnandet av en läggning så undrar jag varför du väljer homo framför hetero?
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-01 14:03:02 följande:

Det v a r. Det är inte. Menar du jämställt som i benämnandet av en läggning så undrar jag varför du väljer homo framför hetero?

Jag kan rada upp hur många du vill, är det du önskar för fatta vad jag menar.

Eller behöver du mer för förstå poängen?

Och använda homo, är för att det har varit väldigt kontroversiellt och gör poängen lättare att nå fram.

Men inte till alla ;)

• Litet My
    Anonym (bullskit.) skrev 2014-02-01 08:54:47 följande:

Men vad har depression med saken att göra?

Man kan drabbas av depression hur som helst beroende vad som händer i ens liv, det är inget man styr över, man kan däremot inte drabbas av alkoholism, många medvetna beslut föregår och många medvetna beslut är nödvändiga för att upprätthålla "tillståndet".

Sedan har du delvis rätt, man kan "rycka upp sig" ur depression, då med medvetna beslut jobba sig genom tillståndet och bli bättre.

Jodå det kan man. Ingen har valt att bli alkoholist.
  • Litet My
    pyssel skrev 2014-02-01 09:48:40 följande:

Läst resten av inläggen? Jag hoppas innerligt att vederbörande inte jobbar med alkohol-/drogberoende människor.
    Jag trodde du som de flesta andra citerade in det du reagerade på? För det inlägget du just citerade håller jag med om.
  • pyssel
    frappa skrev 2014-02-01 14:16:27 följande:
    Jag kan rada upp hur många du vill, är det du önskar för fatta vad jag menar. Eller behöver du mer för förstå poängen? Och använda homo, är för att det har varit väldigt kontroversiellt och gör poängen lättare att nå fram. Men inte till alla ;)

Poängen som når fram genom ditt sätt att uttrycka dig är framförandet av en personlig ståndpunkt och värdering. Inte ngt "allmänt" exempel. Lika rigid och svårt att förstå som du brukar :)
  • Litet My
    Anonym (bullskit.) skrev 2014-02-01 08:54:47 följande:

Men vad har depression med saken att göra?

Man kan drabbas av depression hur som helst beroende vad som händer i ens liv, det är inget man styr över, man kan däremot inte drabbas av alkoholism, många medvetna beslut föregår och många medvetna beslut är nödvändiga för att upprätthålla "tillståndet".

Sedan har du delvis rätt, man kan "rycka upp sig" ur depression, då med medvetna beslut jobba sig genom tillståndet och bli bättre.

Ur ditt tänk så visst skulle man kunna styra över det. Många med återkommande depressioner kan precis som en del behandlade alkoholister känna av att "nu är en depression på ingång/usch vad jag känner alkohosug" men ändå genom insikt och självkännedom inte rasa för den sakens skull. Då är man "frisk" åtminstone i sitt tänk och sin insikt.

Vem har valt att bli alkoholsit, extremt många alkoholister har tagit till flaskan i extremt svåra och tunga situationer där de känt att det inte funnits något annat sätt att ta sig ur/slippa känna smärtan en stund.
  • pyssel
    Litet My skrev 2014-02-01 14:25:53 följande:
    Jag trodde du som de flesta andra citerade in det du reagerade på? För det inlägget du just citerade håller jag med om.

Jag reagerar även på det enstaka inlägget. Det är ett svar på trådstarten som hävdar att det är en sjukdom. Resten av inläggen förtydligar bara ifrågasättandet.
  • puss
    frappa skrev 2014-02-01 13:28:35 följande:

Lite mitt i mellan då.

Förstår inte folk som tror man är en viljelös nickedocka till att bli alkoholist.
    Sen har man en del psykiska sjukdomar/åkommor som har en förmåga att göra folk till alkoholister.

Men ser inte alkoholismen som en sjukdom där, utan en symtom av en annan sjukdom i så fall.

Självfallet har man ändå fullt ansvar.
  • Cogito ergo sum

Håller inte med. Det är ett val av missbruk och har man ett känsligt nöjescentrum så åker man dit.
    Kunde valt något annat men det var ditt val TS att ta upp flaskan.

• Litet My
    Cogito ergo sum skrev 2014-02-01 14:44:47 följande:
    Håller inte med. Det är ett val av missbruk och har man ett känsligt nöjescentrum så åker man dit.
    Kunde valt något annat men det var ditt val TS att ta upp flaskan.
    Eller så var det TS enda utväg just där och då och hon kunde inte dämpa vad som skulle dämpas på annat sätt?
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.