• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • Anonym

Jag tycker dock det inte är en sjukdom! Diabetes, cancer osv har man ju inte valt, man kan inte styra över sin kropp! Men ciggaretter, snus, droger, alkohol VET ALLA att det är beroende framkallande och farligt, så varför ens börja och om man märker att man börjar bli beroende varför fortsätta?

Absolut ingen sjukdom i så fall är alla droger (cigg, snus, osv) en sjukdom eller?

• Anonym (otroligt!)

För att tydliggöra lite....jag har själv växt upp både med en mamma och pappa som var gravt alkoliserade, samt valt att arbeta emd missbrukare i snart 15 år. Så lite insatt får man väl anta att jag är:) visst måste det föreligga en vilja hos den som ska luta missbruka, det går aldrig att tvinga någon. Det jag ville lyfta fram var att det inte alltid är så enkelt, det är inte svart eller vitt....sen vidhåller jag att det är en sjukdom, inte för att ha något att skylla på, utan för att vidga förståelsen.

• Anonym (ha)
    Anonym (otroligt!) skrev 2007-11-21 13:57:21 följande:
    För att tydliggöra lite....jag har själv växt upp både med en mamma och pappa som var gravt alkoliserade, samt valt att arbeta emd missbrukare i snart 15 år. Så lite insatt får man väl anta att jag är:) visst måste det föreligga en vilja hos den som ska luta missbruka, det går aldrig att tvinga någon. Det jag ville lyfta fram var att det inte alltid är så enkelt, det är inte svart eller vitt....sen vidhåller jag att det är en sjukdom, inte för att ha något att skylla på, utan för att vidga förståelsen.
    Vidga förståelsen? För vad måste jag fråga då? Förståelsen för att alkoholisten ska ha rätt att bete sig som denne gör? Nej, jag kommer aldrig att säga att alkoholism är en sjukdom. Det är bara en ursäkt tyvärr.
    Det är inte att förenkla att inte kalla det en sjukdom. Jag tycker tvärtom att man förenklar när man kallar det en sjukdom...
  • Babymam

jag är otroligt rädd för alkhol , både från erfarenheter från
    når jag var liten och nu som vuxen otryggheten bär man medsig
    jag har insett att hur mänga ungar/ familjer har problem med alkolism i familjen Sorgligt!även om jag gillar en öl så avstår jag.

• illern i mitt liv

Har inte läst alla inlägg men jag VET att alkoholism e en sjukdom .  När det går så långt att man ej kan hantera det då blir de automatiskt en sjukdom som man troligtvis måste ha hjälp att bli av med.

Vårdar man ej sin kropp så kan man dö . sant ts , jag hoppas du kan klara dig igenom detta helvete en dag , styrkekramar!

• Anonym (otroligt!)

Anonym (ha) skrev 2007-11-21 21:12:12 följande:

Vidga förståelsen? För vad måste jag fråga då? Förståelsen för att alkoholisten ska ha rätt att bete sig som denne gör? Nej, jag kommer aldrig att säga att alkoholism är en sjukdom. Det är bara en ursäkt tyvärr. Det är inte att förenkla att inte kalla det en sjukdom. Jag tycker tvärtom att man förenklar när man kallar det en sjukdom...
    Det är stor skillnad mellan förståelse och acceptans...dvs, jag kan förstå(försöka) varför någon missbrukar, men att acceptera beteendet som missbrukaren uppvisar är en HELT annan sak.
  • Andreas 421

Alkoholism i sig är inte en sjukdom, efter några års supande och levern tagit stryk då är man sjuk. Själva alkoholismen är inte en sjukdom, det är ett val

• frappa
    Andreas 421 skrev 2014-01-31 14:10:58 följande:
    Alkoholism i sig är inte en sjukdom, efter några års supande och levern tagit stryk då är man sjuk. Själva alkoholismen är inte en sjukdom, det är ett val

Inte ett val, utan många val på rad, som leder fram till alkoholism.

Men när man är alkoholist, så ska man se och behandla detta som ett sjukdomstillstånd.

• Gazebo

Det är en sjukdom som är självförvållad.

• Anonym (rere)

Naturligtvis är det svårt att sluta att dricka om man är alkoholist, annars hade det inte funnits några.  Rent fysiskt är det naturligtvis bara att sluta dricka, utan det är det är ju det psykiska att hålla sig i från flaskan som är problemet. Att det är svårt borde väl alla inse.

Det är massvis med saker som är svårt att verkställa men lätt på pappret. Sluta röka för en rökare, sluta äta fel mat för en med fetma, börja träna för en stillasittande person o.s.v 

Vilka som blir beroende handlar också om självkännedom nog att att inte inte sätta sig i situationen, anlag att ta risker o.s.v.

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.