• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • frappa
    Anonym (hm) skrev 2014-03-04 19:08:48 följande:

Att kroppen väljer, ja man mår ju fruktansvärt om man inte dricker. Kroppen behöver alkohol. Precis som en heronist som vehöver heorin. Precis som en rökare behöver ciggaretter? En sockerberoende socker? En kaffe drickare kaffe? Dock allt det nämnda i helt olika skalor, men dock gemensamt, kroppen har vant sig vis något som den "behöver" och du behöver gå igenom en avtändning för att bli av med det. Nu vet jag inte om det var just det du siktade på när du sa att kroppen väljer. Men om så i fallet, ska man kalla rökning för sjukdom då med? Sockerberoende? Som skrivet innan, har man en sjukdom så har man inte valet att sluta ha den. Men vi får kanske komma överens om att vi inte är överens :)

Tobak och socker, skapar sällan de problem som missbruk har som kriterier.

För att kunna kallas missbruk, som alkoholism är.

Att dra in andra beroenden är rätt meningslöst.

Förutom om man vi bli behandlad på detta, då skall dessa också ses och behandlas som sjukdomar.

Men då som beroende sjukdom, än missbrukar och beroende sjukdom.

Jag är i princip med dig, bara du gått ett steg längre och säger även i alkoholismen.

Så försöker du säga man har massa val, vilket bara är sant i retoriken.
    Så det skiljer inte alls mycket.

Om du inte ser det som en sjukdom och behandlar det som en sjukdom, så kommer det bli svårt att läsa det hela.

• Anonym (Man)

"men hjärnan protesterar mot min vilja" Men du hör väl själv hur dumt det låter!?! Du är inte sjuk, du väljer själv att sätta flaskan till munnen!

• frappa
    Anonym (Man) skrev 2014-03-04 19:59:51 följande:
    "men hjärnan protesterar mot min vilja" Men du hör väl själv hur dumt det låter!?! Du är inte sjuk, du väljer själv att sätta flaskan till munnen!

Nä, man är inte sjuk, men ska ändå ses och behandlas som en sjukdom.

När man väl har alkoholism, annars är utsikterna att vara utan alkohol mer besvärlig.

Det är ingen sjukdom, utan en serie av val som gör man är i den situation man hamnar i.

Som innebär man inte klarar av att sluta med alkohol, bara sådär.

• Vademecum

Problemen kommer när alkoholisten blir trygg i förvissningen om att det är en sjukdom - och därefter helt skiter i att göra något åt det (som min far).

Jag fullkomligt avskyr alkoholister, de har förstört hela mitt (och miljoner andras) liv och jag har synnerligen svårt att känna empati för de som har krossat mig och mina.

Det må vara en sjukdom, och det är sannerligen inte lätt att ta sig ur - men lösningen ligger inte hos någon doktor, psykolog eller anhörig. Det vilar HELT på alkoholisten i fråga.

Det låter hårt - det är jag fullt medveten om - och sanningen är kanske inte ens det den kämpande alkoholisten behöver höra.

Gör om - gör rätt!

• frappa
    Vademecum skrev 2014-04-17 14:00:10 följande:

Problemen kommer när alkoholisten blir trygg i förvissningen om att det är en sjukdom - och därefter helt skiter i att göra något åt det (som min far).

Jag fullkomligt avskyr alkoholister, de har förstört hela mitt (och miljoner andras) liv och jag har synnerligen svårt att känna empati för de som har krossat mig och mina.

Det må vara en sjukdom, och det är sannerligen inte lätt att ta sig ur - men lösningen ligger inte hos någon doktor, psykolog eller anhörig. Det vilar HELT på alkoholisten i fråga.

Det låter hårt - det är jag fullt medveten om - och sanningen är kanske inte ens det den kämpande alkoholisten behöver höra.

Gör om - gör rätt!

Jo, en del gör så tyvärr och vill frånsäga sitt ansvar.

Så de kan fortsätta och bete sig som idioter.

Sen ska vi inte dra alla alkoholister över en kant, för alla förpestar inte sin omgivning på det sätt som du verkar vara utsatt för.

Ville förtydliga detta, eftersom generalisera är aldrig bra.

• Nykter alkis

Hej på er alla tyckare, jag är själv numera nykter alkoholist efter tre behandlingar mycket sorger och tuffa fruktansvärda konsekvenser. Jag försökte verkligen att sluta utan behandling, detta var omöjligt. Alkohol är inte att jämföra med nikotin eller socker även om tvånget att ta din drog finns även där. Alkoholen kidnappar din logiska del av hjärnan som heter Neo Cortex där finns alla bra funktioner såsom empati, logik, sunt förnuft, konsekvenstänk mm. Detta går förlorat hos en alkoholist då i ett beroende tar Reptilhjärnan över kommandot och styr individen. Reptilhjärnan står för alla överlevnads instinkter som vi har djupt innom oss sedan tusentals år, såsom fortplantning, överlevnad, flykt, strid, försvar.mm Härifrån styrs alkoholistens märkliga beslut, signalen är omedvetet drick annars dör du. Allt detta finnS utförligt beskrivet av världens duktigaste alkoholforskare i böcker som Jaget & missbrukaren av Craig Necken, kidnappad hjärna mfl. Att alkoholism är en dödlig sjukdom råder inget tvivel om WHO har en kod på sjukdomen alkoholism sedan 1950 talet. Under min resa som aktiv alkoholist till nykter alkoholist har jag träffat många fina intelligenta människor som tagit sina liv för att dom inte kan sluta ta drogen alkohol. Dessa människor är som oss andra här på familjesidan familj, jobb, ordnad ekonomi. Fast dom har den dödliga sjukdomen Alkoholism. Döm inte om du inte varit där själv. Jörgen 44 år nykter alkis.

• Anonym (snick)

Alkoholism ÄR en sjukdom! Och ni som aldrig haft riktig och långvarig ångest kan inte förstå drogproblematiken!

• Smilly

Om det är en sjukdom, vad räknas det som för en periodare? En sjukdom som går i skov? Nej jag köper inte det där. Det är ett beroende precis som mycket annat. Det finns ett val att ta sig ur det. Sedan är det inte lätt att göra det, pga kroppen är inställd och omprogrammerad till att vilja ha giftet.

Många alkoholister gömmer sig bakom sjukdomen och tycker synd om sig själva. Intressant att man då hävdar att en alkoholist inte kan få hjälp så länge hon/han inte är motiverad och vill. Så resonerar man inte vid behandling av andra sjukdomar.

• Simon 681

Kanske lite begreppsförvirring. Det är bra om alkoholism, liksom andra beroendebeteenden ses som sjukdomstillstånd snarare än bara oansvariga människor, för det är inte så enkelt. Likt folk som skär sig, shoppar/spelar bort hus och hem eller äter sig till ohälsa och en för tidig död verkar det inte bara vara att sluta. Eller, jag, det är ju att "bara sluta" som är lösningen även i AA, länkarna osv, men det är inte lätt, för att dessa människor inte har ett logiskt förhållande till "drogen".

1) De slutar inte/ skär ned när logik dikterar att man borde. Innan man är hemlös, har alienerat familj och vänner, etc.

2) De kan inte dricka/ shoppa/ äta etc måttligt eller med överflöd då och då. Vanligt fungerande människor kan ta en öl och snaps till maten och ett par groggar efteråt ibland, sedan vara nöjd och gå och lägga sig halvfull.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Abcd09

Hej . Smilly hur har du tänkt att ändra på vetenskapliga bevis? Vad har du för fakta att stå på mer än ditt eget tyckande? Alkoholism är en sjukdom lika mycket som cancer, diabetes mm. Vad du än tycker o många andra.

• frappa
    Anonym (snick) skrev 2014-04-18 06:11:39 följande:
    Alkoholism ÄR en sjukdom! Och ni som aldrig haft riktig och långvarig ångest kan inte förstå drogproblematiken!

Har man ångest, så är alkoholism i bästa fall bara en symtom av ångesten.

Alkoholism är en serie av val man gör, skylla detta på att det är en sjukdom funkar inte.

• Smilly

Abcd09- Ja du, vad man inom forskningsvärlden väljer att kalla ett tillstånd kan nog inte få allmänhetens uppfattning om vissa saker. Alkoholism är lika lite som spelberoende en somatisk sjukdom för mig och många andra. Det är ett beroende vilket kan liknas en psykisk sjukdom som åstadkommits av ett yttre stimuli.

Men jag bryr mig föga om vad alkoholisterna själva väljer att kalla det.

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.