• Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • submarine

Jag tycker det är oansvarigt att klassa det som en sjukdom och det är ett hån mot alla närstående som får ta massa skit från alkoholisten. De bieffekter som kommer av tungt drickande kan väl klassas som sjukdomar, som skrumplever, delerium osv men själva drickandet i sig är ett aktivt val inget annat. 

• Anonym (skål)

kan tyvärr inte hålla med dig där. Sjukdom är inget man väljer utan något man får. Du valde en gång i tiden att ta till flaskan. Då tycker inte jag du har rätt att säga du är sjuk. Du är bara en alkis helt enkelt. Men sjuk tycker jag man ska använda för folk som är sjuka. Något du en gång väljer och sen inte kan hantera är ingen sjukdom. Som man säger man får ligga där man bäddar.

Jag tycker att alla vuxna människor ska få bestämma vad dom vill stoppa i sig eller ta mot ångest och annat här i livet. Detta ska inte samhället säga aja baja på. Men sen ska man också få stå sitt kast när man slår in i väggen kallat verkligheten.

• frappa
    submarine skrev 2014-02-21 15:09:16 följande:
    Jag tycker det är oansvarigt att klassa det som en sjukdom och det är ett hån mot alla närstående som får ta massa skit från alkoholisten. De bieffekter som kommer av tungt drickande kan väl klassas som sjukdomar, som skrumplever, delerium osv men själva drickandet i sig är ett aktivt val inget annat. 

Håller med dig i sak, dock så ska man se och behandla en alkoholist som om han är sjuk.

I själva alkoholismen, kan man tycka det är ett aktivt val, men är betydligt mer komplext än så.

• UCharlotte

Följdsjukdomar av fria val tycker jag borde kategoriseras på andra sätt än vad jag skulle kalla "riktiga sjukdomar". Och till dessa sidospår skulle jag lägga alkoholism, fetma och diabetes, som orsakats av valfritt (idiotiskt) leverne.
    Dessa människor har valt att bli sjuka trots allt de vet, all forskning, allt alla närstående sagt. De har valt att påskynda döden genom beslut varje dag. Utan tvång.

Bättre är att omyndighetsförklara dessa människor eftersom de inte vet bättre.

• tinafo

Ja, alkoholism är en sjukdom. Men bara för att det är en sjukdom så betyder inte det att man har ansvar över sitt beteende och om man inte tar ansvar för sina misstag så är det bara för anhöriga att klippa hur hårt det än låter.

Kan poängtera att jag själv är ett alkoholistbarn.

• Anonym (hm)

Jag har väldigt svårt att se alkoholism som en sjukdom då det är ett val. I grund och botten handlar det om en person som väljer att dricka och som väljer att fortsätta dricka. Sjukdom och fritt val klingar illa.

• frappa
    Anonym (hm) skrev 2014-03-04 11:59:46 följande:
    Jag har väldigt svårt att se alkoholism som en sjukdom då det är ett val. I grund och botten handlar det om en person som väljer att dricka och som väljer att fortsätta dricka. Sjukdom och fritt val klingar illa.

När du väl blivit alkoholist, så är det inte så enkelt.

Extremt naivt och ens tro att i detta läge enbart handlar om ett val och att bara sluta ta detta val.

• Anonym (hm)
    frappa skrev 2014-03-04 14:45:22 följande:
    När du väl blivit alkoholist, så är det inte så enkelt. Extremt naivt och ens tro att i detta läge enbart handlar om ett val och att bara sluta ta detta val.

Nej det är inte naivt, utan sanningen. Varje gång en alkoholist dricker är det ett val. Jag har själv två alkoholiserade föräldrar, varav en valde att fortsätta vilket blev dennes död och den andra valde att sluta vilket resulterade i att denne fortfarande är vid livet. Var och en av dom gjorde ett val. Missbrukare har alltid ett val, fortsätta eller sluta. Något som människor med sjukdomar, exempel cancer, diabetes, adhd osv inte har. Kanske därför jag anser att sjukdom och alkoholism klingar illa. "Själv vald sjukdom"? Eller så handlar det om att jag sett på tok för många gömma sig bakom "sjukdomen" och göra sig själva till offer istället för att ta tag i det och göra valen som tar dom ut ur missbruk. Att som missbrukare själv inbilla sig att man inte har ett val är bara ett sätt att inte ta ansvar över sitt egna liv. Att själv inte erkänna att man själv har makten.
  • frappa
    Anonym (hm) skrev 2014-03-04 18:33:41 följande:

Nej det är inte naivt, utan sanningen. Varje gång en alkoholist dricker är det ett val. Jag har själv två alkoholiserade föräldrar, varav en valde att fortsätta vilket blev dennes död och den andra valde att sluta vilket resulterade i att denne fortfarande är vid livet. Var och en av dom gjorde ett val. Missbrukare har alltid ett val, fortsätta eller sluta. Något som människor med sjukdomar, exempel cancer, diabetes, adhd osv inte har. Kanske därför jag anser att sjukdom och alkoholism klingar illa. "Själv vald sjukdom"? Eller så handlar det om att jag sett på tok för många gömma sig bakom "sjukdomen" och göra sig själva till offer istället för att ta tag i det och göra valen som tar dom ut ur missbruk. Att som missbrukare själv inbilla sig att man inte har ett val är bara ett sätt att inte ta ansvar över sitt egna liv. Att själv inte erkänna att man själv har makten.

Ledsen, är man väl alkoholist, så väljer kroppen kroppen åt dig.

Dock att bli alkoholist, är en serie av val.

Du måste klara av att skilja på detta.

Jag är av fasta övertygelsen att alkoholism är en sjukdom man får pga av alla val man gör.

Alkoholism skall ses och behandlas som en sjukdom, dock är det en sjukdom som kommer av lång rad serie av dåliga val.

• Anonym (hm)
    frappa skrev 2014-03-04 18:57:33 följande:
    Ledsen, är man väl alkoholist, så väljer kroppen kroppen åt dig.   Dock att bli alkoholist, är en serie av val. Du måste klara av att skilja på detta. Jag är av fasta övertygelsen att alkoholism är en sjukdom man får pga av alla val man gör. Alkoholism skall ses och behandlas som en sjukdom, dock är det en sjukdom som kommer av lång rad serie av dåliga val.

Att kroppen väljer, ja man mår ju fruktansvärt om man inte dricker. Kroppen behöver alkohol. Precis som en heronist som vehöver heorin. Precis som en rökare behöver ciggaretter? En sockerberoende socker? En kaffe drickare kaffe? Dock allt det nämnda i helt olika skalor, men dock gemensamt, kroppen har vant sig vis något som den "behöver" och du behöver gå igenom en avtändning för att bli av med det. Nu vet jag inte om det var just det du siktade på när du sa att kroppen väljer. Men om så i fallet, ska man kalla rökning för sjukdom då med? Sockerberoende? Som skrivet innan, har man en sjukdom så har man inte valet att sluta ha den. Men vi får kanske komma överens om att vi inte är överens :)
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.