Anonym (hm) skrev 2014-03-04 18:33:41 följande:
Nej det är inte naivt, utan sanningen. Varje gång en alkoholist dricker är det ett val. Jag har själv två alkoholiserade föräldrar, varav en valde att fortsätta vilket blev dennes död och den andra valde att sluta vilket resulterade i att denne fortfarande är vid livet. Var och en av dom gjorde ett val. Missbrukare har alltid ett val, fortsätta eller sluta. Något som människor med sjukdomar, exempel cancer, diabetes, adhd osv inte har. Kanske därför jag anser att sjukdom och alkoholism klingar illa. "Själv vald sjukdom"? Eller så handlar det om att jag sett på tok för många gömma sig bakom "sjukdomen" och göra sig själva till offer istället för att ta tag i det och göra valen som tar dom ut ur missbruk. Att som missbrukare själv inbilla sig att man inte har ett val är bara ett sätt att inte ta ansvar över sitt egna liv. Att själv inte erkänna att man själv har makten.
Ledsen, är man väl alkoholist, så väljer kroppen kroppen åt dig.
Dock att bli alkoholist, är en serie av val.
Du måste klara av att skilja på detta.
Jag är av fasta övertygelsen att alkoholism är en sjukdom man får pga av alla val man gör.
Alkoholism skall ses och behandlas som en sjukdom, dock är det en sjukdom som kommer av lång rad serie av dåliga val.