Inlägg från: Anonym (beroende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (beroende)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom.

• Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.
  • Anonym (beroende)

Ja, det är så. Men har fått stöta på människor som anser att man har en dålig karaktär som inte kan stå emot eller bara säga nej. Det handlar om så mycket mer än så.

• Anonym (beroende)
    Anonym (beha ass) skrev 2007-11-20 18:18:56 följande:
    det är normalt inte ett tecken på tillfrisknande att skylla på sjukdom tyvär
    Det har jag inte sagt, det är aldrig rätt att skylla på att det är en sjukdom och försvara sig. Därför har jag nu sökt hjälp för det, men det är inte att man har dålig karaktär. Som vissa anser att det är "bara" att lägga av...
  • Anonym (beroende)
    Anonym (beha ass) skrev 2007-11-20 18:23:46 följande:
    beror inte alla typer av beroenden på dålig karaktär ?
    Nej det tycker inte jag. Om jag hade kunnat lägga av bara sådär så hade jag självklart gjort det, det krävs mer än karaktär.
  • Anonym (beroende)

Det acceptar jag. Men inte min åsikt alls,.

• Anonym (beroende)

men genen finns, och finns den så är det lättare att utveckla missbruket, än om man inte hade den..

• Anonym (beroende)

Jag använder inte detta som ursäkt och hade jag kunnat lägga av bara sådär så hade jag gjort det. Jag har genen, men det är ingen ursäkt...
    Jag tycker inte ett dugg synd om mig för att jag hamnat här, jag skulle hemskt gärna vilja byta liv. Kan inte få något ogjort, men så är det. Nu är vägen tillbaka den längsta och tuffaste. Det var enkelt att leva i missbruket.

• Anonym (beroende)

Inget alls. Rädslan för att se verkligheten antar jag.

• Anonym (beroende)

Nej... men att jag aldrig mer kommer kunna dricka igen då jag kommer trilla dit om jag så bara smuttar på en flaska. Det betraktar jag som en sjukdom. Att vårdar jag inte mig själv och mitt inre och håller på det hårt, så trillar jag dit igen.

• Anonym (beroende)

Du har fel i det enlig mig och min terapeut. Jag har gjort en utredning som visade på att det är ett beroende jag har. Det finns tre steg överkonsumtion, missbruk och beroende. Har man ett missbruk kan man lära sig att leva med att dricka måttligt. En som har ett beroende utsätter sig själv för att falla dit igen, det vill säga att då är det bättre att leva som helnykter och lära sig leva utan alkohol över huvudtaget.

• Anonym (beroende)
    Thor skrev 2007-11-20 19:40:22 följande:
    Anonym (beroende) skrev 2007-11-20 19:34:36 följande: Sak samma olika namn på det.När jag säger ”alkoholister” så menar jag folk som var fysiskt beroende av drickan. Det är dem inte nu längre, och har heller inga planer på att någonsin hamna i den situationen igen. Vilket för sig inte hindrar dem från att ta sig en sup en lördag eller fredag.Fria val och karaktär att hålla sig till det man har bestämt sig för.Sen att vi har terapeuter som sitter och delar varje hårstrå i 50 delar det kan inte jag hjälpa. Deras skitsnack väger lika mycket i mina öron som en missbrukarens bortförklaring *jag vill sluta men jag kan inte för att jag är sjuk*
    Åsikterna är delade... så jag slutar här.
  • Anonym (beroende)

Jag ska sluta...
    Jag vill sluta...
    Det kommer fungera...

Änlamamma skrev 2007-11-20 19:53:47 följande:
    Det märks klart och tydligt i denna tråd att endel inte har en endaste erfarenhet av alkolism inom familjen...för då hade resonemanget sett annorlunda ut.Tonen hade varit lite mildare.Mina pappa är alkolist, jag anser att det är en sjukdom.Men jag anser också att om han bestämmer sig kan han sluta.Men vägen till att sluta är lång, det finns många fallgropar.Men han erkänner inte ens att han har problem så, det får vi vänta på. suck.
    Men som du säger, vägen dit är lång och det kommer ta tid. Det går inte bara att säga stopp...
  • Anonym (beroende)

För beroendet är så starkt.

• Anonym (beroende)

Jag har bestämt mig, men bara för att jag har bestämt mig så behöver jag väl inte tralla runt och hurra och säga jippi livet är så jäkla enkelt... eller?
    Jag har BESTÄMT mig och som det står i TS att jag går KBT baserad behandling, det är en bra bit på väg, men jäkligt tufft. Eller får jag säga att det är tufft och kämpigt och svårt, eller är det då ett sätt att försvara mig?

• Anonym (beroende)
    Loovi skrev 2007-11-20 20:05:32 följande:
    Jag anser också att alkolism är en sjukdom. har växt upp med två alkolister och vet hur svårt det är att både inse och göra nått åt det. Min pappa har varit på behandlingshem 2 ggr och är fortfarande inte ur beroendet. Som sagt så vägen lång och jag hoppas att du tar dig ur detta! Var stark och tänk på dig och dina nära åh kära, för dom bryr sig!
    Jag tänker på min son och sambo, och de ställer upp på mig och hade jag inte haft dem, hade det här aldrig fungerat. Tack...
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.