• Bempa

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Ok, det klassas som en sjukdom, men att jämnföra den med en "riktig" sjukdom, nåt man inte alls valt är fel.
    Ett beroende är ett beroende oavsett vad berondet består av. Jag började röka när jag var 14, slutade efter 13 år, bara så där. Jag fick nåt annat som gjorde att jag hittade motivationen.
    Alla med beroende KAN sluta, men visst det är svårare/lättare för vissa.
    Ta tag i livet istället. Alltför många i missbruk som tycker synd om sig själva...

• Bempa

Ok ser att ni pratat om genen, den har jag, o jag har ändå inte tagit till flaskan...Bara för att man på något sätt är i riskzonen, så ska man inte använda det som en ursäkt för missbruket....

• Bempa
    Änlamamma skrev 2007-11-20 19:53:47 följande:
    Det märks klart och tydligt i denna tråd att endel inte har en endaste erfarenhet av alkolism inom familjen...för då hade resonemanget sett annorlunda ut.Tonen hade varit lite mildare.Mina pappa är alkolist, jag anser att det är en sjukdom.Men jag anser också att om han bestämmer sig kan han sluta.Men vägen till att sluta är lång, det finns många fallgropar.Men han erkänner inte ens att han har problem så, det får vi vänta på. suck.
    Man kan nog tycka olika ändå har också missbruk nära mig...
  • Bempa
    Anonym (otroligt!) skrev 2007-11-21 12:24:30 följande:
    Hur sjutton kan ni anse att missbruk handlar om dålig karaktär?Hur resonerar ni då kring att herionister behöver subutex som ett led i att kunna sluta? Om det nu var så enkelt som att det handlade om karaktär, så är det bara att sluta?!! Ts har kommit en bra bit på vägen att komma ifrån sitt missbruk, jag anser att hon resonerar mkt klokt, stå på dig!
    Missbruket är ju ett beroende, därför är det så svårt att sluta såklart
    Men jag vet en hel del som skyller sitt beroende på alla andra o just att det är en sjukdom. För en del känns det bra att det finns folk som dig!

Som jag nämnt innan, så har jag någon väldigt nära mig som missbrukar, o jag föraktar denna människa. Han har gjort sååå jävla mycket illa, o dom få stunder han är ledsen o ångerfull, så skyller han på att det är ju så med den här sjukdomen!

Jag hoppas verkligen att ts kan ta tag i problemet, o bli vit. Både för sin egen skull o för dom anhöringa. Stor lycka till med det!
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.