• Mumfy  1

Vi med äldre barn del 5

Härinne träffas vi som har lite äldre barn

Det är ganska skönt att kunna ventilera problem som dyker upp
    Skrikandes ,men även peppa & tipsa varandra om olika saker Fundersam
    Här är det tillåtet att både skrattaSkrattande & gråtaGråter,ösa ur sig sin ilska ,maktlöshetRäcka ut tungan eller *bara vara*

Om du kikar lite längre ner här  så har du en länk med info om oss som härjar härinne, mer eller mindre
    Generad

Välkomna 

Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Svar på tråden Vi med äldre barn del 5
  • Mammatillfem

Har inte haft datorn hemma - på lagning,dyyyrt,men..och har i stället ägnat mig åt barnen,familjen och hemmet.Förstås.

I lördags bakade jag och sonen 2 sorters småkakor till (har 5 olika hembakta sorter nu),och sen har jag gjort 2 sorters julgodis med vit choklad i -Snöbollar och Saffranstryffel,recept i tidningar..och igår gjorde jag 2 olika sorters Julköttbullar - en med min jägarson Emil´s älgfärs i..och så Jansson´s och frös ner,och sen så bakade vi pepparkakor tillsammans min son,7,min dotterson,4 ½ och min dotterdotter,2 - såå mysigt,underbart kul och alla gick in för det ivrigt..min dotter fick lov grädda,hade fullt upp att kavla,hjälpa och baka..så söta..och roligt hade vi! Min dotterson och jag höll på länge,och han säger när han bakar med deg - "jag DEGAR!" sött..vi sa så när vi menade att man slappar..

Förkyld till tuuusen,mår inte bra,snörvlar,hostar,snyter mig tonvis och har skräll och rethosta,så även flera i familjen,sönerna minsta varit hemma hela veckan nu från skolan.

Har hänt en hemskt sak här,som ni kanske läst..en ung man,21..ni kanske vet..han var från byn och gått i min dotter´s klas..en alltid snäll,trevlig,hjälpsam kille säger hon.Ofattbart.Tänker på föräldrarna..allt..lider med dem.

• Mumfy  1
    Eva : Krya på dig ,tänker på dig
  • loveya

Åh ni duktiga bakerskor! Ni får gärna baka lite till mig, för det är såååå tråkigt att baka!

Men idag gjorde jag en jättegod gratäng... mat är lite roligare att göra när man verkligen får lust, vilket inte händer mig så ofta. Om ni vill veta vad jag slängde i så kommer det här:

Förkokade  4 morötter (15 min) och ca 15 potatisar (10 min) i tjocka skivor.
    En burkskinka tärnades
    20 cm purjo o en halv gul lök, fräste lite i stekpannisen först
    grädde, svartpeppar och lite chilipeppar o lite salt
    30 min i ugnen typ 200 grader

sen ost på slutet.

det var helt ljuvligt gott!!!

(Det är så jäääkla bra för magen me chili. inte för mkt alltså - för mig - lite räcker)

• Mumfy  1
    loveya skrev 2007-12-16 02:28:47 följande:
    Åh ni duktiga bakerskor! Ni får gärna baka lite till mig, för det är såååå tråkigt att baka! Men idag gjorde jag en jättegod gratäng... mat är lite roligare att göra när man verkligen får lust, vilket inte händer mig så ofta. Om ni vill veta vad jag slängde i så kommer det här:Förkokade  4 morötter (15 min) och ca 15 potatisar (10 min) i tjocka skivor.En burkskinka tärnades20 cm purjo o en halv gul lök, fräste lite i stekpannisen förstgrädde, svartpeppar och lite chilipeppar o lite salt 30 min i ugnen typ 200 gradersen ost på slutet.det var helt ljuvligt gott!!!(Det är så jäääkla bra för magen me chili. inte för mkt alltså - för mig - lite räcker)
    Mmm,lät riktigt gott
    jag var oxå vaken mitt i natten
    Hämtade hem ena sonen & hans kompis från en fest i Visby
    han är inte såå kaxig idag

Igår bakade jag lussebullar & idag funderar jag på kakor önskemål om schackrutor

men först  blir det en promenad så jag får lite frisk luft

Loveya : Jag kastar över en påse lussebullar till dig ;tar du emot

Kram på er alla   Bilden “http://www.familjeliv.se/krypin/mumfy__1/gallery/phpneh8o0.png” kan inte visas, då den innehåller fel.
  • Mumfy  1
    Ho ho ,var är alla

Ni kanske julpysslar lr kanske gör allt för att "bara vara" & slippa all stress inför julen

Vad ska ni göra i jul ? 
    Vi ska vara hemma & "bara vara & mysa" med sönerna
    Titta på tv & äta allt gott som kan tänkas finnas hemma

Hoppas att ni är friska & mår bra iaf

Kramar till er alla           Natti Natti
  • Mammatillfem

Har julstädat,klätt granen och julpyntat..och bakat,grejat..dock inte köpt allt än och inte fått tag på julklappar än till minste sonen och barnbarnen som mest vill ha!

• Luddvar

Hej tjejer!!! Jag har studerat klart för i år... Fick MVG i alla ämnen jag läst i höst och särskilt glad är jag för MVG i engelska B. Känns verkligen som lön för mödan för jag har lagt ner mycket tid åt skolan. Nu är det jullov och sen kör det igång igen i januari.
    Idag är barnen på dagis. De skulle äta julbord och få besök utav tomten.

• Mammatillfem

Luddvar

grattis - va duktig du är!! måste vara härligt-och du har kämpat så,med allt annat med.Kram!

• Luddvar

Tack mammatillfem. Ja, jag har haft fullt upp i höst. Både barnen och skolan. Vi bygger ju ut så sambon har spenderat mycket tid där men han har ändå haft barnen en del så att jag kunnat sitta med skolarbetet. Men det har varit så kul att gå i skolan. Jag vill ju inte tillbaka till hemtjänsten utan jag vill utbilda mig vidare. Har man bara motivationen så går det ju.

• gabriella83s mamma

loveya!
    Det där lät gott!Ska testadetsen mest retsskinka efter jul

Svar på tråden Vi med äldre barn del 5