• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    TrailerTrash skrev 2007-11-06 09:10:40 följande:
    En sträng tolkning av islam köper sig makt och inflytande i Sverige. Det handlar om Wahabismen, med starka Saudiska intressen. 
    Nästan alla muslimska församlingar här har börjat i mörka och kalla källarlokaler. För att komma upp till ytan har de varit hänvisade till rika arabiska donatorer - främst Saudier.
    Men pengarna ges inte kravlöst, utan i utbyte mot maktpositioner och med en vilja att sprida den stränga Saudiska tolkningen av islam - wahabismen eller salafi.
    ...vilket i praktiken betyder att det vore BÄTTRE om kommunerna stödde moskéerna, och därmed garanterade dem självständighet från fanatiska donatorer.
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-11-06 20:18:32 följande:
    et handlar inte om att homofober inte tycker som jag. Det handlar om att du och några till här gång på gång upprepar samma homofobiska åsikter. Homofobi är homofobi oavsett om man gömmer sig barom kristen tro eller inte. (Dessutom har du ju själv skrivit att du visste att homosexualitet var fel redan innan du läste om det i bibeln. Så att du har homofobiska åsikter helt oberoende av din kristna övertygelse är uppenbart.)Och jag har inte skrivit att någon är dum i huvudet.
    Nei eg har vel ik sagt at du har skrevet at noen er dum i hode, det har ei heller eg..
  • Dorian Ertymexx
    TrailerTrash skrev 2007-11-06 18:52:32 följande:
    Är det någon mer du tycker illa om mer än muslimer och homosexuella
    Mig, skulle jag gissa. Om inte annat för att jag är tolerant och poly. Och kunnig som attan i det mesta hon försöker sig på att nyttja som argument. ;)
  • TrailerTrash
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-06 20:36:08 följande:
    Mig, skulle jag gissa. Om inte annat för att jag är tolerant och poly. Och kunnig som attan i det mesta hon försöker sig på att nyttja som argument. ;)
    one people, one nation, one destiny
  • Dorian Ertymexx
    Loovi skrev 2007-11-06 19:57:34 följande:
    såg att nån skrev att jesus inte sagt något om homosexualitet..men jag har iaf aldrig träffat en troende kristen som är okej med homosexualitet.
    Jag har träffat långt fler som är OK med det än de som är emot det, dock. Inklusive präster.
  • Tussiluskan

Free Spirit:
    Den enda anledningen du kan komma på till att man inte bör acceptera homosexualitet är att det skulle leda till att samhället därmed acceperar peofilil och nekrofili och andra "filier". Men har du någon som helst anledning att dra dessa slutsatser? Någom undersökning som visar att acceptans av homosexualiltet leder till tex lägre straff för pedofiler? Din slutsats är i mitt tycke helt uppåt väggarna, lika fel som att säga att acceptans av religioner leder till acceptans av religiösa självmordsattentat. Det har liksom ingen som helst koppling, och är en mycket egendomlig rädsla du har, tycker jag.

Huruvida homosexuella ska få gifta sig i kyrkan eller inte är en annan fråga, men jag tycker ändå att du har en sådan förvrängd bild av vad homosexualitet innebär och hur en homosexuell människa är och beter sig. Jag tror att det vore nyttigt för dig att lära känna lite homosexuella människor så att du själv fick se att det bara är helt vanligt folk som inte beter sig mer omoraliskt än någon annan, och som inte förtjänar att bli kallade för äckliga och onaturliga.

Jag säger det igen, det är precis lika naturligt att vara homo som hetero sexuell, bara ovanligare. Och precis som med heterosexualitet är det inget man väljer själv, och det finns ingen som helst anledning till att man skulle avstå från homosexuella handligar eftersom de inte skadar någon.

Självklart får man inte ha sex med barn eller våldta folk, men detta gäller väl inte bara homosexuella? En del av er verkar ju tro att homosexuell är samma sak som pedofil, och ibland så blir jag arg på media för den här villfarelsen. Man hör så ofta om pojkar som blir sexuellt utnyttjade av män, när det i själva verket ligger till så att de allra flesta övergrepp mot barn begås av heterosexuella män och offren är flickor.

Free Spirit skrev 2007-11-06 20:28:46 följande:

Alle desse som du nevnte her er bare synspunkter om du ik vet det..fobi har med redsel å gjøre.Og eg har ik nevnt noe annet uten om etter spørsmål fra dere om hva eg mener om saken. Og det er  at det er unaturligt og det ER det så vist!!Men du har så visst ik fått med deg hva eg elelrs har sagt om homofili for det passer så vist ik inni ditt homofobi syn som du har
  • Master J

frågan om huruvida Homosexuella ska få lov att gifta sig i kyrkan är defenetivt kluven.
    Att cermonin ska få äga rum i kyrkan är den första delen?
    Den andra att finna en präst som i sin tro accepterar homo-äktenskap?
    Ett problem är att Svenska Kyrkan numera är en enskild organisation och ej längre en del av staten, detta gör att staten dvs vi väljare inte kan tvinga kyrkan att acceptera homo-vigslar i kyrkorummet.
    Personligen tycker jag det är helt okey med homovigslar i kyrkan men anser att det inte får ske genom en form av tvång-lag som ska ställa sig över kyrkan i dess nuvarande form.

• bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-06 20:30:49 följande:

Nei eg har vel ik sagt at du har skrevet at noen er dum i hode, det har ei heller eg..
    Nej, nu var jag kanske lite otydlig. Gabriella verkar tycka att alla som inte håller med henne är dumma. Du tyckte att jag inte var bättre själv efter som jag använder bergeppet homofobi på ett, enligt dig, svlarvigt/felaktigt sätt. Jag tycker att det är rätt stor skillnad mellan att angripa någons åsikt och att ifrågasätta människors intelligens. Och jag har alltså inte hävdat att någon är dum i huvudet, vilket alltså Gabriella har.
  • Dorian Ertymexx

Huga... jag tyckte det var läskigt när vi passerade 500 sidor, vi är strax uppe i 600... men det lär väl dö av litet nu när Gabriella ska pausa ett tag, gissar jag...

• Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-06 21:45:48 följande:
    Huga... jag tyckte det var läskigt när vi passerade 500 sidor, vi är strax uppe i 600... men det lär väl dö av litet nu när Gabriella ska pausa ett tag, gissar jag...
    Hva er det Dorian..redd tråden vil dø ut? Du har da vært med her ogg gjort tråden ganske så lang eller hur?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?