Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Tveksamt, eftersom jag anser att det är upp till varje enskild kyrka.

Däremot ska man skilja äktenskap från vigsel, som i Frankrike, så att folk kan gifta sig vad olika kyrkor än tycker om det. Sedan kan man gå igenom ceremonin i kyrkan om man har lust med det (och om kyrkan tillåter det).

• Dorian Ertymexx
    Atamon skrev 2007-08-29 22:34:36 följande:
    Inte för att vara petig, men tusen år är att ta i.Under medeltiden så krävdes endast samförstånd mellan parterna för ett äktenskap. Vigsellöften gavs inför vittnen och bekräftades med samlag. Det ingicks ett avtal som innehöll flera rättshandlingar. Som följd av det kristna inflytandet i Sverige så infördes så småningom den kyrliga vigseln. Men man kunde länge välja att ingå äktenskap i kyrkan eller enligt den gamla traditionen. Först 1734, genom det årets allmänna lag, blev det obligatoriskt med kyrklig vigsel.Under det första århundradet var det vanligast med vigsel i samband med gudstjänst och inför församlingen. En del av motiveringarna för kravet på kyrlig vigsel var dels religiösa men också rent praktiska. Äktenskap hade ingåtts under så oklara former att det ibland inte var ?riktiga? äktenskap och andra var gifta utan att veta om det.Gabriella S skrev 2007-08-29 20:57:13 följande:
    Tack Atamon. Det är fasligt vad folk inte har koll på sin egen historia.

Det ska tilläggas att kyrkans smak för att förrätta vigslar är av ekonomiska och politiska skäl, inte religiösa. Den äldre kyrkan befattade sig inte med världsliga ting, vigsel inkluderat, då det just var profant, och kyrkan skulle vara sakral. Men när kyrkan blev en maktfaktor och ett hem för maktmänniskor blev vigseln plötsligt intressant, då det i högre klasser involverade allianser och byte av mark och liknande, och sådant ville en makthungrig kyrka ha del i.

Så att det skulle brytas nu är helt rätt, oavsett om det är för "en liten minoritet" eller om det bara är för hederligt vett och förnuft. Som sagt, det långt mer traditionella Frankrike har brutit den traditionen, varför skulle inte det långt mer sekulariserade Sverige göra samma sak?
  • Dorian Ertymexx
    Atamon skrev 2007-08-29 22:52:04 följande:
    det kanske är något sådant här du tänker på. Hämtat ur ett svar på bibelsajten"Varför står det då som det gör i bibeln? Det kan faktiskt finnas andra förklaringar än att Gud skulle mena att detta är synd. Begreppet homosexualitet fanns inte på bibelns tid. Man tror dock att det var ganska vanligt att äldre män utnyttjade pojkar sexuellt. Kanske var det framför allt detta Paulus tog avstånd ifrån. På bibelns tid, inte minst under israeliternas flykt, var det viktigt att folket förökade sig och blev starkt. Man kunde därför inte tillåta relationer som inte ledde till barnafödande.Situationen ser annorlunda ut idag än det gjorde på bibelns tid. Däremot finns det saker som aldrig kommer att förändras. Jag tror att Gud vill att vi alltid skall vara kärleksfulla och goda mot varandra. Han är emot alla typer av förtryck och relationer som bygger på att någon blir utnyttjad oavsett om det gäller heterosexuella eller homosexuella relationer. Jag kan dock inte se att Gud skulle vara emot samkönade relationer som bygger på kärlek och ömsesidig respekt för varandra."www.bibelsajten.nu/visaFraga.asp&offs...
    Ahem. Sodom och Gomorra? "En man ska inte ligga med en man som han ligger med en kvinna"?

Jag har inget emot kristna, men när de fabulerar fritt och liksom dissar bibeln blir jag litet... perplex.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-30 07:12:27 följande:
    För de icke troende kanske, men för de som tror på jesus och bibeln så är allt väldigt äkta och precis som det alltid varit, bibeln har ju inte ändrats heller.
    *asgarv* Oj oj, ledsen, men där har du faktiskt fel. Bibeln har förändrats avsevärt genom tiderna. Faktum är att före trehundratalet FANNS det ingen bibel. Den blev ihopplåstrad av väl valda berättelser av ett gäng äldre gubbar. De delar som inte kom med är det som idag kalllas apokryferna. Och det var också där som katolska kyrkan splittrades från den ortodoxa, som inte såg likadant på det hela, och hade litet annorlunda val av texter och gudssyn.
  • Dorian Ertymexx

Mephala the ranger skrev 2007-08-30 07:15:55 följande:

Jamen ska man tillåta dem som inte tror på gud att gifta sig i kyrkan, är inte det lika stort hyckleri? Eller de föräldrar som står och lovar att uppfostra sitt barn i Jesu anda och allt de säger vid dopet, men är ungefär lika kristen som en hindu? Ska de ens få döpa sitt barn? Finns en massa hyckleri som förekommer i kyrkan så jag tror inte att viga homosexuella är det värsta....
    Håller med... Lika roligt varje gång som det ska hållas en avslutning eller något julnära firande i kyrkan på skolorna - när en stor del är ateister och andra är ortodoxa, muslimer, buddhister, satanister... Heh...
  • Dorian Ertymexx
    idisb skrev 2007-08-30 14:11:06 följande:
    men jisses  2 män kan du ärligt säga att dom ens skulle kunan få barn? ge barnet  allt som en mamma kan göra? alla barn behöver en mamma och en pappa
    Skitsnack. Om så vore fallet skulle alltså drygt en fjärdedel av Sveriges barn vara gravt störda, då de växer upp med en förälder. Det är nu inte så. Det barn behöver är kärlek. Oavsett kön på de som tar hand om dem. Allt annat är fördommar och ursäkter.
  • Dorian Ertymexx

"Jag undrar faktiskt fortfarande hur kärlek och sex mellan samkönade hör ihop med det ökade våldet. Jag får inte riktigt ihop det..."

Det kan jag svara på, vackra vän: Det handlar om att ju fler bögar man ser, desto fler mål finns det för nynazister och gaybashers. Och då dessa två grupper är Normala och Sunda, måste de få företräda framför de ofina bögarna. Fär Jesus/bibeln talade faktiskt aldrig emot vare sig nazism eller gaybashing!

• Dorian Ertymexx
    Mori skrev 2007-08-30 22:35:21 följande:
    Du är en klok man du!
    Fast jag stavar som en kratta, märkte jag. :P
  • Dorian Ertymexx
    Jeffa skrev 2007-08-30 22:42:37 följande:
    Bibeln predikar bara kärlek. Inget annat. Finns inget ställe i bibeln som säger att man inte får vara Homosexuell. Framför allt säger aldrig Jesus att det skulle vara nåt tokigt med det. han säger att vi ska älska varandra. Inget annat... Förstår inte varför alla människor fått för sig att bibeln har nåt emot homosexuella... Detta ligger hos de som har tolkat bibeln och denna syn är inte särskillt vanlig i kyrkan idag. Två problem finns: 1. Det äldre gardet inom det ämbetliga i kyrkan. Där har man kvar en gammaldags syn på saken i många fall. 2. Folk bestämmer sig för att man tror på ett visst sätt i kyrkan. Tror att man kallar det en fördom...Tyvärr är kyrkan en långsam organisation som arbetar hårt med denna fråga. tråkigt nog man kvarnarna alldeles för långsamt, så kyrkan framstår som omodern i sin syn på saken.personligen tycker jag att det bör vara upp till varje präst att fatta sitt eget beslut. Vill man inte själv viga ett homosexuellt par så har mn rätt att neka, precis som man kan neka ett heterosexuellt par.Det sjukaste av allt är väl att homosexuella par inte får lyda under äktenskapsbalken utan under sambolagen, vilken inte alls ger ett lika bra juridiskt skydd om något skulle hända som gör att den ena parten står ensam kvar med skulder och liknande... Finns mycket mer att göra där än inom kyrkan, tyvärr...Men kom ihåg: Gud vill att vi ska älska varandra. så står det i bibeln. Det handlar inte om kön...
    Ehm, jag rekommenderar att du läser bibeln igen. Hela bibeln. Originalutgåvan.
  • Dorian Ertymexx
    Jeffa skrev 2007-08-30 23:17:19 följande:
    Att läsa originalutgåvan av bibeln blir svårt, då jag inte behärskar varken arameiska, hebreiska eller grekiska. Är inte ens nära, faktiskt. Sen är alla helt överens om att ju fler översättningar man gjort av bibeln desto närmare den ursprungliga betydelsen kommer man. språkforskningen har vi att tacka för detta. Den kristna kyrkan tror också på det Jesus sade. Resultatet av detta är att det som står i nya testamentet gäller övre gamla testamentet. Jesus upphävde lagens bud, tror jag att det heter. I nya testamentet säger Jesus att vi ska älska varandra. Jag vägrar tro att en Gud som har skapat människan för att vi ska vara tillsammans med varandra och som säger att så länge vi visar varandra kärlek så följer vi lagen, den Guden kan väl inte ha något emot den som älskar en annan person om den den personen råkar vara av samma kön. Kan inte gå med på att kärlekens Gud skulle ha ett sånt villkor. Många beskriver det som att det finns inget ens egna barn kan göra för att man som förälder ska sluta älska dem. Skulle då den Gud som skapat oss var och en sluta bry sig om oss när vi trots allt följer det bud som Jeus själv sa är det allra viktigaste? Tror inte det!
    Det finns mycket som sägs, men allt är inte sant. Det är rätt lätt att börja hata sina egna barn.

Och med tanke på hur gud behandlat människan i bibelns berättelser är kärlek ärligt talat det sista jag kommer att tänka på...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?