• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-05 23:29:52 följande:
    Vilka är "vi"? Jag är absolut emot kvinnliga präster, och det vet jag många fler som också är. Även präster. Särskilt högkyrkliga präster. Även om de flesta av dem har mobbats ut från Svenska Kyrkan nuförtiden...Det var samma skeende med kvinnoprästerna då som med homovigslarna nu: TROTS att det är så uppenbart att Jesus inte ville ha några kvinnliga präster (för i så fall så hade han så klart skickat ut sex kvinnliga och sex manliga apostlar), så körde samhället utanför Kyrkan ÖVER Kyrkan. Bara för att det hade blivit Politiskt Korrekt i det övriga samhället att kvinnor skulle få bli alla andra yrken. Man fattade inte skillnaden, och att den skillnaden måste få bestå...Det var ett helgerån!
    Vi i detta fallet syftade på Sverige.
    Visst finns det motstånd till kvinnliga präster här också. Och det om något är djupt tragiskt.
    Det baserar motståndarna på ett brev...
    Där kvinnorna tjattrade på under mötet- och Paulus sade ifrån..
    Beauty fades Dumb is forever
  • TrailerTrash

Jag tycker det är PK att slänga sig med ordet PK hela tiden

Gabriella S skrev 2007-11-05 23:58:29 följande:
    ...och hur menar du då? Jag gissar att det är en sådan där dum PK-logik-grej igen, va? Ungefär så här: "Invandrare är PK. Därför måste vi lassa ut miljoner och åter miljoner på dem av skattebetalarnas pengar! Även till moskéer! Men - islam säger ju en del saker som INTE är PK... som att homosexualitet inte är något bra... eller äktenskapsbrott... eller slampbeteende... Vaaaad ska vi göra åt det? Jag vet! Vi inrättar en EGEN imamskola, som inte lär ut RIKTIG islam - sådan som de envisas med som läser Koranen. Utan bara en urvattnad, svensk version av islam, som säger att homosex, otrohet och slampbeteende är något fint och bra! DÄR fick jag ihop det!" :)
    one people, one nation, one destiny
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-05 23:33:30 följande:
    Jaha. Men meningen med prästkallet är faktiskt inte att man ska förena det med ett anstötligt liv, för att reta folk och få dem att tugga fradga... Då har hon missuppfattat något. Och du med.
    Nu är det ju så att OM du anser att det är ett anstötligt liv att vara kvinnlig präst och till råga på allt homosexuell så får det stå för dig
    Hon är djupt kristen och har så varit länge- så hon valde varken prästkallet eller homosexualiteten för att få folk att tugga fradga.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-05 23:40:14 följande:
    Nä. Jag menar precis vad jag säger. LAGEN ska inte lägga sig i mer än vad som är absolut nödvändigt i människors liv. Det har jag sagt hela tiden. Det är mellan dem och deras samveten...
    Men religionen ska inverka även på icke troendes liv?
    Och dina tolkningar ska ha företräde framför andras?Fundersam
  • Shadilly
    TrailerTrash skrev 2007-11-06 09:25:56 följande:
    Jag tycker det är PK att slänga sig med ordet PK hela tiden
    Det verkar vara ett nytt modeord i intoleranta kretsar. Det kanske har fått så stor genomslagskraft på grund av att det är få bokstäver att komma ihåg, enklare att stava än "insikt" och "empati" samt mycket lättare att uttala än en uppbackning av ett påhittat argument
  • bbpop

Jaja. Att framställa sig själv som icke-PK är ett billigt sätt att framstå som radikal utan att egentligen säga något med innehåll.

• bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:09:41 följande:

Ja, och jag håller med. Det kan inte bli tydligare...
    Problemet här är ju att homofoberna inte har kommit med några konkreta "bevis" för varför texterna bara kan betyda en sak. Det enda ni verkar ha att komma med är typ "det står ju klart och tydligt" och alla försök att förklara varför man anser att texterna kan tolkas på andra sätt viftas bort som PK eller bortförklaringar. Jag är fullt medveten om att man kan göra den tolkning som du och Free Spirit m fl gör och det är ingenting jag försöker förneka eller något som jag egentligen tycker att man behöver "bevisa". Men jag anser att andra tolkningar verkar rimligare.

Du däremot förnekar att man ens KAN komma till en annan slutsats än din. Det är en oerhört arrogant inställning som i princip omöjliggör all fortsatt diskussion. Man kan ju fråga sig varför du och Free Spirit m fl ens bryr er om att delta i en diskussion som ni uppenbarligen inte är intresserade av att föra.
  • Pinja

blåbärspappa; håller helt med dig.

Av den anledningen avslutar jag min insats i debatten. Jag finner ingen mening i att diskutera med människor som befinner sig på lågstadienivå i sin argumentation - dvs tycker att alla (inklusive en ärkebiskop emeritus) som inte delar ens åsikt är 'dumma'.

Som man brukade säga i lågstadiet 'den som sa det, var det'. Var och en får ta åt sig bäst man behagar.

over and out

• Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-05 20:13:24 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-05 19:23:11 följande:Jag håller med, men jag tror inte att det är rimligt att ha en lovlighetsålder som är högre än myndighetsåldern. Fast i och för sig - gränsen för att köpa alkohol på Systemet, och för att sterilisera sig eller adoptera barn, är ju högre än så - så varför inte..?
     Da kanskje en bør flytte myndighetsalderen?
  • Free Spirit
    Pinja skrev 2007-11-05 20:52:50 följande:
    Free spirit; det är väl självklart att det inte finns entydigt rätt eller fel i Bibeln då hade den väl varit skriven som en manual: Lev så här så kommer du till himlen. Och då kan man ju undra varför Gud skapade oss med 'fri vilja' överhuvudtaget - mister ju lite sin poäng ifall det sedan finns en handbok som säger exakt hur man ska leva.
    Klart Bibelen viser oss hva som er rett eller feil..hvilken bok leser du?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?