• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:21:38 följande:

Jo, men om det handlar om personer av motsatt kön, så är det inte lika skadligt! Klart att det finns dom som vill ha lammkött i alla läger - ingen har väl påstått något annat. Men det gäller att se till konsekvenserna för den unga/unge! När jag gick på högstadiet, så kommer jag ihåg att det stod om detta i biologiboken, i sexualundervisningskapitlet.De varnade för att äldre homosexuella kunde försöka söka kontakt, och att man då skulle akta sig mycket noga innan man gav sig in i något sådant, eftersom man annars kunde hamna i tråkigheter som det var svårt att dra sig ur.Det stod också att det var vanligt att ungdomar tillfälligt upplevde en dragning till någon av samma kön, men att man inte skulle agera på det eftersom det i de allra flesta fallen rättar till sig senare. Det berodde bara på "inkörningssvårigheter" för hormonsystemet i puberteten. Det där var kvar länge i skolböckerna. Men för några år sedan hörde jag på radio, att RFSL hade reagerat på de formuleringarna i biologiböckerna, och krävt att de skulle tas bort. Det tycker jag var fel - för det var mycket klokt, och mycket viktig information till osäkra tonåringar med svallande hormoner...
    Inte konstigt att du har fått den här uppfattningen om det var det du fick lära dig när du växte upp...

Tycker fortfarande du är respektlös och inte grundar dina argument i någonting.

"Jo, men om det handlar om personer av motsatt kön, så är det inte lika skadligt!"
    Ursäkta?
    Hur var det ens skadligt från första början?
    Och tänk om den unga personen som blir "förförd" av någon med motsatt kön i själva verket är homosexuell. Du blir ju denne lika skadad?
  • Gabriella S
    Catla skrev 2007-11-05 20:35:11 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-05 20:24:41 följande:
    Tycker åxå att de e tråkigt att porrindustrin använder sig av lesbiskt sex för att hetsa upp en skala män.Men då är de ju män de e fel på.Dom som spelar in lesbiska scener är sällan homo utan styrs nog mer av pengarna.Och tror visst att män kan älska,respektera o gifta sig med en kvinna som haft ett förflutet av att ha varit me kvinnor.Annars skulle väl inte män heller kunna de me kvinnor som blivit våldtagna,utsatta för övergrepp el kanske t o m sålt sig?Alla förtjänar väl att bli älskade för den man är,inte den man varit el va man gjort förut!el?
    Det får vi väl fråga männen om...
  • Pinja

Gabriella skrev:

"Man kan faktiskt inte tillskriva Jesus åsikter som inte står någonstans, och sedan - med denna lögn som ursäkt - börja tvinga kristna kyrkor att viga homosexuella. Faktiskt. Det mest skrämmande i hela den här frågan, är att det faktiskt finns dom som på fullt allvar försöker göra just det..."

Men snälla Gabriella, det är väl ingen som kan TVINGA kyrkan att viga homosexuella - det är ju enbart beslut som kan tas INOM kyrkan. Det finns dock många inom kyrkan som tycker att KRISTNA homosexuella ska vara välkomna att befästa sin kärlek inför Gud och sin församling precis som vi andra kristna har rätt att göra. OCH kära vän, bland oss heterosexuella som får vigas i kyrkan finns ett sammelsurium av människor som säkert prövat på både det ena och det andra i sexväg och ändå får skrida ner för altargången i vit klänning.

Kan inte för mitt liv tycka att heterosexuella med promiskuöst beteende ska ha större rätt att vigas i kyrkan än ett homosexuellt par som, as far as we know, kan ha levat i total avhållenhet från sex innan äktenskapet.

• Pinja

Free spirit; det är väl självklart att det inte finns entydigt rätt eller fel i Bibeln då hade den väl varit skriven som en manual: Lev så här så kommer du till himlen. Och då kan man ju undra varför Gud skapade oss med 'fri vilja' överhuvudtaget - mister ju lite sin poäng ifall det sedan finns en handbok som säger exakt hur man ska leva.

• Pinja

Gabriella; tillåta hakkors?! Nu måste du väl skämta??? Kan du verkligen som KRISTEN tolerera den symbol som representerar miljontals människors död - dessutom judar som enligt Bibeln är Guds utvalda folk. Jag är mållös.

• Pinja

Gabriella (ännu); vad i fridens namn är det för skillnad om en vuxen som förför eller utnyttjar ett barn är homo- eller heterosexuell?! Det är nog precis lika skadligt och förkastligt either way!!!

• Pinja

Prövar klippa in inlägg...

Gabriella S

bbpop skrev 2007-11-05 19:21:52 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-05 19:11:28 följande:
    Hade det varit så klart och tydligt som du och andra kristna homofober vill påskina hade vi inte haft den här diskussionen överhuvudtaget.

Vi har diskussionen p.g.a. att det finns så otroligt mycket dumt folk här i världen. Och här i Sverige, samt ett fåtal andra länder, så har det dumma folket märkligt nog fått tolkningsföreträde...

Vem har sagt att nån har tolkningsföreträde framom nån annan?! Men du kan väl inte bara avfärda en tolkning som delas av ärkebiskop emeritus som att folk är dumma. Vilken är din bakgrund i Bibeltolkning som ger dig mandat att propsa på den enda rätta sanningen?!
  • Pinja

Funkade inte så bra att klippa in inlägg... sista stycket var i alla fall min kommentar till Gabriella (stycket innan).

Lite trist och föra monolog nu när jag äntligen läst ikapp...

• Catla

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:39:32 följande:

Det får vi väl fråga männen om...
    Kanske bara "kristna" män som är så dömande....
    Du kanske har mer erfarenhet av dom än jag...Tack Gud för det iaf!
  • Cammie86

Saknade alternativet "om kyrkan vill viga dem". Stat och kyrka är ju åtskilda så man kan väl ej tvinga dem?

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?