Gabriella S skrev 2007-11-05 20:21:38 följande:
Jo, men om det handlar om personer av motsatt kön, så är det inte lika skadligt! Klart att det finns dom som vill ha lammkött i alla läger - ingen har väl påstått något annat. Men det gäller att se till konsekvenserna för den unga/unge! När jag gick på högstadiet, så kommer jag ihåg att det stod om detta i biologiboken, i
sexualundervisningskapitlet.De varnade för att äldre homosexuella kunde försöka söka kontakt, och att man då skulle akta sig mycket noga innan man gav sig in i något sådant, eftersom man annars kunde hamna i tråkigheter som det var svårt att dra sig ur.Det stod också att det var vanligt att ungdomar tillfälligt upplevde en dragning till någon av samma kön, men att man inte skulle agera på det eftersom det i de allra flesta fallen rättar till sig senare. Det berodde bara på "inkörningssvårigheter" för hormonsystemet i puberteten. Det där var kvar länge i skolböckerna. Men för några år sedan hörde jag på radio, att RFSL hade reagerat på de formuleringarna i biologiböckerna, och krävt att de skulle tas bort. Det tycker jag var fel - för det var mycket klokt, och mycket viktig information till osäkra tonåringar med svallande hormoner...
Inte konstigt att du har fått den här uppfattningen om det var det du fick lära dig när du växte upp...
Tycker fortfarande du är respektlös och inte grundar dina argument i någonting.
"Jo, men om det handlar om personer av motsatt kön, så är det inte lika skadligt!"
Ursäkta?
Hur var det ens skadligt från första början?
Och tänk om den unga personen som blir "förförd" av någon med motsatt kön i själva verket är homosexuell. Du blir ju denne lika skadad?