• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Cammie86

Menar Gabriella att:

1.Risken är större att en homusexuell utnyttjar en förvirrad tonåring?
    2.Att det är fel och skadligt att utforska sin sexuella identitet?
    3.Att det är rimligt att man som 16-åring får ha sex, men bara med det motsatta könet?

Eller alla tre?

• Pinja

Jag tycker dessutom att det är konstigt att just homosexualiteten ska lyftas fram som synd. Jesus gör ingen skillnad på synder - det finns ingen större eller mindre synd. Ingen av oss kan helt låta bli att synda, det är därför vi får vara så tacksamma för Nåden. Vi är skapta med fri vilja för att vi ska kunna välja kärlek och välja att älska Gud för vad vore en kärlek utan fri vilja värd? Mn med denna fria vilja kommer också förmågan att synda och den kommer ingen av oss undan. Det är därför vi inte ska sitta och peka finger på andras synd (stickan och bjälken).

Det finns bara en som levt på jorden utan att synda och det var Jesus - vi ska eftersträva hans levande, men vi kan aldrig bli som han.

• Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-05 20:47:23 följande:
    OCH kära vän, bland oss heterosexuella som får vigas i kyrkan finns ett sammelsurium av människor som säkert prövat på både det ena och det andra i sexväg och ändå får skrida ner för altargången i vit klänning.
    Visst är det så. Och jag kan också tycka att vissa borde fatta bättre. Visst är det bra att de gifter sig - till slut - men de skulle i alla fall inte behöva klä ut sig till jungfrubrud i vit klänning, slöja och till och med krona, om de är kända som hela bygdens små vandringspokaler, och har sina egna barn - med ett antal olika fäder - som brudnäbbar...

Men - det är en annan fråga ändå. På grund av att deras vigsel inte är det som SANKTIONERAR en synd. EFTERÅT ska de ju inte synda mer, är förhoppningen - då är de ju ordentligt gifta med EN man! Medan ett homosexuellt pars synd skulle börja (eller fortsätta som förut, vilket väl är mera troligt...) EFTER vigseln. Vigseln skulle alltså bli prästens, Kyrkans och hela samhällets GODKÄNNANDE av SJÄLVA SYNDEN. Och så kan vi ju inte ha det!

Men jag tror inte att det är någon idé att förklara det här, när folk inte VILL förstå...
  • jungfu
    Gabriella S skrev 2007-11-05 21:19:31 följande:
    Visst är det så. Och jag kan också tycka att vissa borde fatta bättre. Visst är det bra att de gifter sig - till slut - men de skulle i alla fall inte behöva klä ut sig till jungfrubrud i vit klänning, slöja och till och med krona, om de är kända som hela bygdens små vandringspokaler, och har sina egna barn - med ett antal olika fäder - som brudnäbbar... Men - det är en annan fråga ändå. På grund av att deras vigsel inte är det som SANKTIONERAR en synd. EFTERÅT ska de ju inte synda mer, är förhoppningen - då är de ju ordentligt gifta med EN man! Medan ett homosexuellt pars synd skulle börja (eller fortsätta som förut, vilket väl är mera troligt...) EFTER vigseln. Vigseln skulle alltså bli prästens, Kyrkans och hela samhällets GODKÄNNANDE av SJÄLVA SYNDEN. Och så kan vi ju inte ha det! Men jag tror inte att det är någon idé att förklara det här, när folk inte VILL förstå...
    Gabriella, är det äktenskapet eller själva sexet du har problem med vid ett homosexuellt giftermål?
  • Gabriella S
    Cammie86 skrev 2007-11-05 21:17:36 följande:
    [citat]
    Menar Gabriella att:1.

Risken är större att en homusexuell utnyttjar en förvirrad tonåring? Nej. Men konsekvenserna är värre.

2.Att det är fel och skadligt att utforska sin sexuella identitet? Om det innebär något annat än sex med en könsmogen person av motsatt kön som man inte är släkt med (och helst inte 25 år äldre, heller...), så är svaret "ja".

3.Att det är rimligt att man som 16-åring får ha sex, men bara med det motsatta könet? Ja, det tycker jag. Jag tror att det i många fall är bättre att vänta längre än så, men det vore inte rimligt att det skulle vara förbjudet i lag. Vi vill ju inte leva i en polisstat, heller.
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-05 21:18:16 följande:
    Jag tycker dessutom att det är konstigt att just homosexualiteten ska lyftas fram som synd.
    Men anledningen till det är ju, att det finns så många krafter i samhället idag som vill påstå att det inte är en synd. NÅGON måste ju stå för förnuftets röst i frågan - eller hur!

När det gäller andra synder, som mord eller stöld eller att behandla sina gamla föräldrar illa, eller vad du vill, så har det ju inte blivit modernt och PK att tycka att det är OK. Så därför behöver man inte prata så mycket om de synderna, från kristet håll. (Eftersom även det övriga samhället är överens om att det är fel, alltså.)
  • Pinja

Gabriella; vilken värld lever du i...? Kika in under rubriken sex och samlevnad här på FL så hittar du en hel uppsjö av gifta par som sysslar med trekanter (har inget med homosexualitet att göra!), gruppsex, partnerbyte tou name it. På vilket sätt är deras synd mindre än ett homosexuellt pars samliv i tvåsamhets? Sen hade vi ju ännu alternativet att det homosexuella paret inte har sex i sin relation...

Låt mig här klargöra min ståndpunkt att homosexualitet, dvs kärlek mellan två människor av samma kön, INTE är synd medan jag tycker att ett promiskuöst sexuellt beteende är det.

• Cammie86
    Pinja skrev 2007-11-05 21:31:06 följande:
    Gabriella; vilken värld lever du i...? Kika in under rubriken sex och samlevnad här på FL så hittar du en hel uppsjö av gifta par som sysslar med trekanter (har inget med homosexualitet att göra!), gruppsex, partnerbyte tou name it. På vilket sätt är deras synd mindre än ett homosexuellt pars samliv i tvåsamhets? Sen hade vi ju ännu alternativet att det homosexuella paret inte har sex i sin relation...Låt mig här klargöra min ståndpunkt att homosexualitet, dvs kärlek mellan två människor av samma kön, INTE är synd medan jag tycker att ett promiskuöst sexuellt beteende är det.
    Vad bra skrivet!
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-05 21:25:29 följande:

[citat]Menar Gabriella att:1.Risken är större att en homusexuell utnyttjar en förvirrad tonåring? Nej. Men konsekvenserna är värre. 2.Att det är fel och skadligt att utforska sin sexuella identitet? Om det innebär något annat än sex med en könsmogen person av motsatt kön som man inte är släkt med (och helst inte 25 år äldre, heller...), så är svaret "ja".3.Att det är rimligt att man som 16-åring får ha sex, men bara med det motsatta könet? Ja, det tycker jag. Jag tror att det i många fall är bättre att vänta längre än så, men det vore inte rimligt att det skulle vara förbjudet i lag. Vi vill ju inte leva i en polisstat, heller.
    Alltså, snälla Gabriella (nån annan som tycker det är ironiskt att det rimmar?), berätta VAD som är fel med att utforska sin sexuella identitet med samma kön. Om svaret du har på detta är att man hamnar "utanför den heterosexuella gemenskapen och inte hittar någon av motsatt kön att gifta sig med om det skulle visa sig att man var heterosexuell" så är det IDIOTI.
    Du vet tydligen inte hur många det är som utforskar sin sexuella identitet i sin ungdom, för MÅNGA gör det, och de får inget problem med att hitta "tillbaka" till den heterosexuella normen. Beviset har du i den procentiellt större massan heterosexuella.

Det där med polisstat var komiskt sagt av dig
  • jungfu
    Gabriella S skrev 2007-11-05 21:30:17 följande:
    Men anledningen till det är ju, att det finns så många krafter i samhället idag som vill påstå att det inte är en synd. NÅGON måste ju stå för förnuftets röst i frågan - eller hur!När det gäller andra synder, som mord eller stöld eller att behandla sina gamla föräldrar illa, eller vad du vill, så har det ju inte blivit modernt och PK att tycka att det är OK. Så därför behöver man inte prata så mycket om de synderna, från kristet håll. (Eftersom även det övriga samhället är överens om att det är fel, alltså.)
    Du gömmer dig bakom begreppet SYND. Men du kan din religion väldigt dåligt. Homosexualitet finns inte med i de tio budorden, däremot trohet. Det är stor skillnad på att begå brott eller att bete sig på ett ickenormativt sätt. Men du blandar ihop korten och väljer att kalla allting för SYND. Vilket är - just - synd... För du har inga argument för att det homosexuella äktenskapet skulle vara sämre ur samhällets perspektiv. Däremot hakar du upp dig på det sexuella. Och varför är det så hemskt? Vad i den homosexuella kärleksakten är det som skrämmer dig så?
    Homofobi är ganska vanligt, tyvärr, men att så till den milda grad vägra lyssna på vad folk skriver och säger, det fenomenet är det inte lika ofta man stöter på....
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?