• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:04:04 följande:

Ja, i och med att kommunalskatt i många kommuner har gått till byggandet av moskéer, eller i alla fall iordningsställande och tillhandahållande av andra lokaler, att användas som moskéer.
    I vilken kommun har kommunalskatt gått till att bygga moskéer? Det har jag aldrig hört talas om! Berätta! Vilka (av dessa "många") kommuner har byggt en moské? Du behöver bara nämna tre stycken!
  • Shadilly

Jaså? Men det är självklart att det nämns i Bibeln? Trots att det var så konstigt att det inte ens fanns ord för det?

Nu tycker jag du snurrat till det lite i argumentationen. Hur ska du ha det?

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:06:02 följande:

Nä, och om det inte ens fanns ett ORD för en viss företeelse, så är det ganska självklart att det inte var en vanlig, normal och accepterad företeelse, eller hur..!
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-05 18:46:36 följande:
    Men OM det nu skulle vara så, att dessa Bibelställen endast talar om dessa övergreppssituationer och inte om homosex i allmänhet. Kan du då förklara, varför ingen av alla de skriftlärda och språkkunniga personer som ägnat sig åt att tolka och översätta Bibeln under TVÅ ÅRTUSENDEN har kommit på det tidigare..?VARFÖR kom man på den "rätta" tolkningen precis NU, när det i vissa samhällen har blivit PK med homosexualitet..? Är inte det ett lite väl osannolikt sammanträffande..?
    Den rätta tolkningen har i mångt och mycket den Katolska Kyrkan stått för. Och vi Lutheraner har köpt den tolkningen.
    Katolska Kyrkan är ju t.ex även emot kvinnliga präster och det hittar de i ett av Paulus brev.
    Något vi Protestanter inte är.
    Det jag tror är att fler har blivit intresserade av detta med Bibeltolkning och den tidsepok då Bibeln skrevs- och att det har lett fram till att vi idag har flertalet olika tolkningar av samma verser.
    Jag tycker inte att det är osannorlikt eller ett sammanträffande utan tvärtom intressant!
    Beauty fades Dumb is forever
  • Pinja

Här dör diskussionen så fort jag läst i kapp och kommer med kommentarer... de måste vara extremt kloka så ingen kan komma med motargument! *ler självironiskt*

Free spirit; kom på att jag aldrig förklarade 'raljera' för dig och till råge på allt elände var det nån mer som använde ordet... det betyder ungefär att att skämta ironiskt. Rätta mig om nån har SAOL till hands...

Nu är jag hungrig... nattinatti!

• Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:08:24 följande:

Nä, för det skadar inte flickan. (Såvida det inte handlar om våldtäkt, tvång, misshandel etc. - men då är det ju något annat också.) Hon hamnar inte i en subkultur som hon inte kan ta sig ur efteråt. Stor skillnad.
    *Tappar hakan ända ner i källaren*

Så det är INTE skadligt att gubbar sätter på fjortisar, så länge det rör sig om heterosex??? Men du upprörs av jämlika kärleksrelationer mellan vuxna människor...
    Din människosyn får mig att må fysiskt illa, och likgiltigheten inför andra människor som skiner igenom i ditt resonemang får det att krypa i skinnet på mig.

Var tror du att de utnyttjade fjortisarna hamnar i för subkultur då? Vad lever du i för alternativ verklighet?
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-05 21:13:11 följande:
    Nu var du dum. Att ha haft sex med någon av motsatt kön kan aldrig vara lika skamligt som att ha haft det med någon av samma kön. Även om heterosexuellt sex också kan vara OLÄMPLIGT, naturligtvis, beroende på omständigheterna kring det. Men det är inte alls på samma skala...
    Varför är det inte på samma skala?
  • Shadilly
    Pinja skrev 2007-11-05 21:01:59 följande:
    Men du kan väl inte bara avfärda en tolkning som delas av ärkebiskop emeritus som att folk är dumma. Vilken är din bakgrund i Bibeltolkning som ger dig mandat att propsa på den enda rätta sanningen?!
    Klart det går, jag vill minnas att det också gjorts tidigare i tråden. Inte särskilt övertygande förvisso, men i alla fall
  • Pinja

Måste bara tillägga innan jag drar...

VP; tack för många bra inlägg i debatten! Skrev redan tidigare i tråden (förstår om du inte läst hela - det har inte jag heller!) att debatten här i Finland tyvärr än så länge långt bara handlar om kvinnoprästfrågan. Så det gäller inte bara katolska kyrkan... Vi har kvinliga präster, men det omdebatteras flitigt och finns en hel del manliga dito som vägrar arbeta sida vid sida med en kvinna. Bl.a. i grannstaden får en kvinna predika endast på morsdag (?!?!?! av alla dagar ?!?!?!). MAN BLIR JU SKOGSTOKIG!!!!

• VulgusProfanum
    Pinja skrev 2007-11-05 22:43:47 följande:
    Måste bara tillägga innan jag drar...VP; tack för många bra inlägg i debatten! Skrev redan tidigare i tråden (förstår om du inte läst hela - det har inte jag heller!) att debatten här i Finland tyvärr än så länge långt bara handlar om kvinnoprästfrågan. Så det gäller inte bara katolska kyrkan... Vi har kvinliga präster, men det omdebatteras flitigt och finns en hel del manliga dito som vägrar arbeta sida vid sida med en kvinna. Bl.a. i grannstaden får en kvinna predika endast på morsdag (?!?!?! av alla dagar ?!?!?!). MAN BLIR JU SKOGSTOKIG!!!!
    Tack

Vi har ett visst kvinnopräst motstånd här i Sverige också och det är trist
    Nu vet jag inte hur det är på den fronten- men jag tror att en präst som inte samtycker till kvinnliga kollegor inte får prästvigas. Men jag är osäker.

Den bästa präst jag vet är en kvinna och homosexuell
    Gift och två barnsmor. Det du får nog en och annan att tugga fradga
    Men bättre präst får du leta efter
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-05 19:33:14 följande:

Har du enda ik fått med deg at eg ik er homfob..så lett å bare slenge det ut bare for at en har et annet syn.
    Sorry, jag skulle naturligtvis ha skrivt "du och andra med starkt homofobiska åsikter".
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?