• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-05 21:30:17 följande:

Men anledningen till det är ju, att det finns så många krafter i samhället idag som vill påstå att det inte är en synd. NÅGON måste ju stå för förnuftets röst i frågan - eller hur!När det gäller andra synder, som mord eller stöld eller att behandla sina gamla föräldrar illa, eller vad du vill, så har det ju inte blivit modernt och PK att tycka att det är OK. Så därför behöver man inte prata så mycket om de synderna, från kristet håll. (Eftersom även det övriga samhället är överens om att det är fel, alltså.)
    Ja, någon måste stå för förnuftets röst. Och det är, tja, alla utom du och FS som gör det.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-05 23:29:52 följande:

Vilka är "vi"? Jag är absolut emot kvinnliga präster, och det vet jag många fler som också är. Även präster. Särskilt högkyrkliga präster. Även om de flesta av dem har mobbats ut från Svenska Kyrkan nuförtiden...Det var samma skeende med kvinnoprästerna då som med homovigslarna nu: TROTS att det är så uppenbart att Jesus inte ville ha några kvinnliga präster (för i så fall så hade han så klart skickat ut sex kvinnliga och sex manliga apostlar), så körde samhället utanför Kyrkan ÖVER Kyrkan. Bara för att det hade blivit Politiskt Korrekt i det övriga samhället att kvinnor skulle få bli alla andra yrken. Man fattade inte skillnaden, och att den skillnaden måste få bestå...Det var ett helgerån!
    Ja ja. Du kan få koka gröt åt männen om du vill. Men då kanske du först ska vänja dig vid att tiga i församlingen. Och då vi har en präst i den här tråden, Gabriella, är det bara för dig att tiga och hålla med.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-06 17:01:27 följande:

Da trenger du å ta en google tur å finne ut hva orde homofobi betyr..for det er ingen her på tråden som er det.
    Nja, det här har vi gått igenom tidigare i tråden och jag orkar inte åter igen leta rätt på länkar som du inte läser. Homofobi är inte bara ren 'bögskräck'. I samhällsdebatten idag används begreppet _främst_ som benämning på homofientliga strömningar och negativa åsikter om homosexualitet och homosexuella. Du och några till i den här tråden har uttryck _kraftigt_ negativa åsikter om homosexuella där man bl a har jämfört med pedofili, djursex och mord. Homosexuella har kallats äckliga, onaturliga och perversa. Klart att det är homofobi!
  • Loovi

Förstår inte varför egentligen?

Kristendomen är emot homosexualitet. Tycker det är jättebra att homosexuella får gifta sig men varför vill dom göra det i kyrkan som är emot något som dom (uppenbarligen) är?

Tycker samma om ateister som vill gifta sig i kyrkan. Den symbolicerar något som man inte står för. "Men det är juh vackert".. ja absolut men vill man ha en vacker vigsel kan man väll göra en borglig cermoni vacker..

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-05 23:33:30 följande:

Jaha. Men meningen med prästkallet är faktiskt inte att man ska förena det med ett anstötligt liv, för att reta folk och få dem att tugga fradga... Då har hon missuppfattat något. Och du med.
    Så alla prästerna som retade romarna så till den milda grad att de drev iväg dem - de prästerna skulle tänkt om och blivit något annat än präster alltså?
  • Loovi

såg att nån skrev att jesus inte sagt något om homosexualitet..

men jag har iaf aldrig träffat en troende kristen som är okej med homosexualitet.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-05 23:35:38 följande:

Ja, och det är inte särskilt trevligt det heller. Jag hoppas att det inte är några jag känner, utan att veta om det...Men än så länge, så har vi i alla fall sluppit höra krav på att präster ska bli tvungna att viga konstellationer bestående av tre personer... Men det är väl bara en tidsfråga, det också. *suckar*
    Japp. Och jag kommer stå på de barrikaderna också.

Och där kommer du inte ha NÅGRA bibliska argument på din sida.
  • Millis1981

Jag är kristen, tror på Gud, men är inte djupreligiös.
    Läser tex inte bibeln, bara när jag komfimerades.
    Det är mycket som jag tycker är konstigt i bibeln måste jag säga. Men endel texter kan man ju tolka som man vill.

Tycker det är självklart att vuxna människor ska få ingå äktenskap om de vill.
    Äktenskap för mig är att visa inför Gud och hela världen att man älskar och tillhör varandra.

Många gifter sig i kyrkan trots att de inte har nån tro,för att det är tradition i släkten osv, det är väl fel om nåt?

• bbpop
    Loovi skrev 2007-11-06 19:54:57 följande:
    Kristendomen är emot homosexualitet. Tycker det är jättebra att homosexuella får gifta sig men varför vill dom göra det i kyrkan som är emot något som dom (uppenbarligen) är?
    Nej, kristendomen som sådan är inte emot homosexualitet. Däremot finns det många kristna som är negativa. Hur man som kristen ställer sig i frågan handlar om bibeltolkning, och här går åsikterna isär även inom kyrkorna och församlingarna. De homosexuella som vill gifta sig kyrkligt har antagligen ungefär samma anledningar som heteropar som vill gifta sig i kyrkan. Antingen är de själva troende eller också tycker de att det är en fin tradition. Idag finns det många präster som vill kunna viga homopar, men som pga lagstiftningen inte får. Det är alltså fråga om präster som inte ser någon motsättning mellan kristen tro och homosexualitet.
  • Rataxes

"men varför vill dom göra det i kyrkan som är emot något som dom (uppenbarligen) är?"

Dom kanske är betalande medlemmar som vill ha samma service som övriga medlemmar?

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?