• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-04 22:10:20 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 22:06:16 följande:
    Ja, och när folk kan göra det - dra sig undan att betala till Svenska Kyrkan - så är det väl ännu mer absurt att de ska TVINGAS att stödja ISLAM..?
    Inte jag i alla fall. Jag stödjer gärna minoriteter. Men nu är det retoriskt; jag har inte sett stöd för att någon skulle betala någonting för moskéer. Utom just muslimerna.
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-04 21:58:45 följande:

Jan 39 skrev 2007-11-04 20:59:40 följande:
    Ungefär så, ja.(Även om dödsstraffet inte är något jag vill ha tillbaka. Inte straff överhuvudtaget, så länge som de inte ger sig på ungdomar och försöker förföra dem till något som de aldrig skulle ha kommit på tanken att göra annars.) Vilken fin avatar du har bytt till, förresten!
    Men tror du att homosexualitet skulle försvinna om det täcktes för och aldrig pratades om?

Homosexualitet har alltid funnits, även när ingen pratade om det, när det inte fanns någon "queerkultur".
    Man blir inte homosexell av att bli ÖVERTALAD eller FÖRFÖRD av någon, om du tror på något sådant så är du väldigt svag och osäker i dig själv.
    Homosexualitet är något man föds med, precis som heterosexualitet, och det spelar ingen roll hur stor accepterad "queerkulturen" blir, det är inget hot mot dig precis. Om du vet innerst inne att du är heterosexuell så kommer ingen homosexuell över huvud taget att kunna förföra dig (hur mycket du än vill tro det).
  • TrailerTrash

Hakkors En del av vår personliga frihet

Gabriella S skrev 2007-11-04 22:12:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 22:07:18 följande:Jag STÖDER ingenting. Jag tycker att eleverna ska få ha vilka symboler de vill i skolan, kors, halvmånar och även hakkors (vilket de faktiskt inte får idag), eftersom det är en del av vår personliga frihet.
    one people, one nation, one destiny
  • Suri
    Gabriella S skrev 2007-11-04 22:08:41 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 22:01:37 följande:Fast jag har också läst i damtidningar om kvinnor som berättat, att de faktiskt blivit förförda till homosexualitet. Det har varit någon äldre kamrat som har övertalat dem, t.ex. när de delat rum på studenthemmet (som man gör i England och USA), eller en beundrad lärarinna. Och efter det så har de dragits in i Queerkulturen, och inte kunnat komma ur den igen. För de har redan fått den stämpeln på sig, och inga killar visar något intresse mer.Alla har ju inte starka sexuella känslor ännu i tonåren, och har man aldrig varit kär i en man så kanske man tror att en kvinna är svaret. Om fel kvinna dyker upp vid fel tidpunkt, vill säga...Det kan säkert funka likadant för unga män också.
    Jag har upplevt tvärtom. Om man har berättat för en kille att man har lesbiska erfarenheter så blir han snabbt väldigt intresserad...
    Sedan är det ju lika ofta unga människor blir förförda av äldre erfarna personer av sitt eget kön. Är det rätt?
    Hmm frihet, hakkors, moskeer...
    Vad var frågan? Är lite trött.
    jo just det. Ska homosexuella få gifta sig i kyrkan? Ja självklart. Alla eller ingen. Jag är benägen att rösta på att ingen borde få gifta sig i kyrkan just nu, men tycker ändå att folk ska få välja själva.
    one people, one nation, one destiny
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 22:14:21 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 22:10:20 följande:
    Inte jag i alla fall. Jag stödjer gärna minoriteter.
    Ja, och då står det ju dig fritt att göra det privat. Men man ska inte TVINGAS till det över skatten.
  • Gabriella S
    TrailerTrash skrev 2007-11-04 22:20:31 följande:
    Hakkors En del av vår personliga frihet
    Det där är svårt. Jag är självklart inte för vad hakkorset står för.

Men jag är inte heller för, att Överheten ska kunna bestämma vilka smycken jag får ha runt min egen hals, eller vilket tryck jag får ha på min egen t-tröja. För börjar Överheten att bestämma sådana saker, så har vi snart just ett sådant samhälle som hakkorset stod för. Det var ju så det började - med symbolerna (som att judarna måste bära Davidsstjärnan).

Om jag inte får ha vilket smycke jag vill idag, vad får jag då inte i morgon, liksom..?
  • Rataxes

Gabriella S

"Ja, och då står det ju dig fritt att göra det privat. Men man ska inte TVINGAS till det över skatten."

Som det är nu tvingas jag vara med att betala för din vidskepelse via skattsedeln, vad är skillnaden?

Antingen så har vi bidrag till trossamfund på lika villkor oavsett inriktningen av vidskepelse, eller så tar vi bort det helt och hållet (vilket jag förespråkar).

• VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-04 20:39:05 följande:
    Ja, och det är just för att undvika sådant här, som vi måste börja tillåta forskning kring homosexualitetens orsaker och försöka få fram en fungerande bot. Det är inte samma sak, som att alla homosexuella ska tvingas att ta boten - det tycker jag inte alls, men jag tror att det är det vissa är rädda för, som skriker i högan sky så fort man säger ordet "bot".Utan just för att dem som hamnar i en sådan här samvetsnöd som denne unge man, ska ha ytterligare ett alternativ att välja ibland. Men att säga att "vi skippar samvetet - det är föråldrat - och så säger vi att alla beteenden är helt okej" är INTE lösningen...
    Va?Förvånad

Why fix something that isnt broken?!

Du föds till den du är. Du föds endera till heterosexuell eller HBT.
    Tvingas ta "boten"?
    Hur tänker du nu- för nu hänger jag inte med i svängarna!

Att denne pojke hamnade i den situation han gjorde- handlar som jag ser det- om kristnas och i detta fallet pojkens församlings intoleranta sätt att behandla sina medmänniskor. De är lika skyldiga till hans själsnöd som om de hade satt en pistol i hans tinning och fyrat av.
    Problemet är- att bara man gömmer sig bakom en tro- i detta fallet en Bibel- så är det helt OK att kränka andra människor till och med så till den milda grad att de tar livet av sig.
    HUR kan det öht vara kristendom?
    HUR kan det öht vara att följa Jesus.
    Nej- det är aldrig OK att ducka bakom en Bibel och smäda andra..
    Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 20:42:31 följande:
    Eg har inget bruk for å tex tolke ordet styggedom som står i forbindelse med homofili i Bibelen. for Gud sier det er styggedom. Undrer mye hvordan folk kan tolke det om til å bli noe fullstendigt annet?!!!!!Ja Gud er kjærlighet, men en kan ik tilsidesette at han er hellig og rettferdig!!Det er allt for lett å fokusere på hans kjærlighet og så glemme å gudsfrykt/respekt for Gud.
    Nej men jag har det!
    Och det var absolut en styggelse att våldta kvinnor, män och barn efter en belägring. Det var absolut en styggelse att tvinga unga män till sex i.e våldtäkt.
    Jag tror helt enkelt att detta INTE handlar om homosexualitet som vi idag ser det utan om grova våldshandlingar och kränkningar.
    Beauty fades Dumb is forever
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-04 20:39:05 följande:
    Ja, och det är just för att undvika sådant här, som vi måste börja tillåta forskning kring homosexualitetens orsaker och försöka få fram en fungerande bot. Det är inte samma sak, som att alla homosexuella ska tvingas att ta boten - det tycker jag inte alls, men jag tror att det är det vissa är rädda för, som skriker i högan sky så fort man säger ordet "bot".Utan just för att dem som hamnar i en sådan här samvetsnöd som denne unge man, ska ha ytterligare ett alternativ att välja ibland. Men att säga att "vi skippar samvetet - det är föråldrat - och så säger vi att alla beteenden är helt okej" är INTE lösningen...
    Utmerket svar!!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?