• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:43:42 följande:
    Ja och vad är inte mer syndfullt än att agera Gud och döma människor utifrån vad man tror att Gud tycker?Gud dömer inte vi människor.
    Gud dømmer ja, men vi står på hans ord og sier hva som er rett og galt!!
    Nu er det jo ik så at det er det vi skal gå rundt å gjøre, men vi skal heller ik overse når samfunnet overkjører kirken med ugudelighet.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 19:48:43 följande:
    Gud dømmer ja, men vi står på hans ord og sier hva som er rett og galt!! Nu er det jo ik så at det er det vi skal gå rundt å gjøre, men vi skal heller ik overse når samfunnet overkjører kirken med ugudelighet.
    Det du glömmer är att alla tolkar ordet. Så även du!
    Och det finns tolkningar där man inte utpekar homosexualitet som en synd. Utan där man ser på passagen helt historiskt d.v.s. utnyttjandet av unga pojkar och våldtäkter i samband med erövringar och belägringar.
    Det beror alldeles på vilken tolkning du anammar.
    Jag väljer att anamma den som lutar på kärleksbudskapet och en kärleksfull Gud.
    Beauty fades Dumb is forever
  • Gabriella S
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:35:04 följande:
    "Maj-Britt hade en bror som hette Björn Erik. En dag orkade Björn Erik inte leva längre. Han tog sitt liv, tyngd och sorgsen av sin kamp som han inte såg någon utväg ur. Björn Erik var kristen. Och homosexuell.Systern Maj-Britt tog kontakt med filmaren Jan Dalchow. Han gjorde en film om Björn Eriks liv, baserad på dagboksanteckningar.? Jag är säker på att anledningen till Björn Eriks konflikt var den kristna miljö som han vistades i, säger Jan Dalchow." www.geocities.com/WestHollywood/Village/9174/..."Kan man vara homo/bisexuell och samtidigt aktivt leva ut sin sexualitet? Och kan man göra det utan att svika Bibelns ord"www.geocities.com/WestHollywood/Village/9174/...
    Ja, och det är just för att undvika sådant här, som vi måste börja tillåta forskning kring homosexualitetens orsaker och försöka få fram en fungerande bot. Det är inte samma sak, som att alla homosexuella ska tvingas att ta boten - det tycker jag inte alls, men jag tror att det är det vissa är rädda för, som skriker i högan sky så fort man säger ordet "bot".

Utan just för att dem som hamnar i en sådan här samvetsnöd som denne unge man, ska ha ytterligare ett alternativ att välja ibland.

Men att säga att "vi skippar samvetet - det är föråldrat - och så säger vi att alla beteenden är helt okej" är INTE lösningen...
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:56:31 följande:
    Det du glömmer är att alla tolkar ordet. Så även du!Och det finns tolkningar där man inte utpekar homosexualitet som en synd. Utan där man ser på passagen helt historiskt d.v.s. utnyttjandet av unga pojkar och våldtäkter i samband med erövringar och belägringar.Det beror alldeles på vilken tolkning du anammar.Jag väljer att anamma den som lutar på kärleksbudskapet och en kärleksfull Gud.
    Eg har inget bruk for å tex tolke ordet styggedom som står i forbindelse med homofili i Bibelen. for Gud sier det er styggedom. Undrer mye hvordan folk kan tolke det om til å bli noe fullstendigt annet?!!!!!

Ja Gud er kjærlighet, men en kan ik tilsidesette at han er hellig og rettferdig!!
    Det er allt for lett å fokusere på hans kjærlighet og så glemme å gudsfrykt/respekt for Gud.
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-04 19:09:39 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:16:41 följande:Jo, så kan det nog också vara. För jag tror inte att "vissa" är så dumma egentligen..! :)
    Muligt du traff blink der
  • Jan 39

Det är ett problem att Gud har skapat oss alla och vill frälsa världen genom att utge sin enfödde son.
    Det skulle ju inte behövas om han skapat oss alla goda.
    Men det finns absolut INGENTING i Bibeln som säger att homosexuella aktiviteter skulle vara något annat än styggelse
    som leder till dödsstraff.
    Inte ens elfling skulle kunna finna något sådant bibelställe tror jag

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-04 19:18:57 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 19:05:55 följande:
    Ja. Om man arbetar i vården, t.ex., så får man inte ha några fingerringar eller smycken med långa kedjor, helt oavsett vad de symboliserar. Av rent hygieniska skäl. Jag ser inget konstigt med det.
    Snyggt duckat, men det var inte frågan. Frågan var i ett yrke som inte har med det att göra, säg, skola eller lokaltrafik.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-04 19:24:17 följande:

Jag VET att det har gått skattepengar dit, för det har bråkats mycket om det i vissa kommuner där budgeten har varit tight redan innan. Och så drar man ner ännu mer på t.ex. vårdbudgeten för att kunna bidra till moskébygget i stället... Sådant väcker ju först och främst ett hat mot muslimerna - men det fattar inte PK-gubbarna och -tanterna på Kommunen, som ska leka att de är toleranta och fördomsfria...Googla får du dock göra själv!Bidrag till kristna kyrkor är något helt annat, eftersom kristendomen är Sveriges religion sedan ett årtusende tillbaka (och det är ju ett tag...), och för att de som går i frikyrkorna till större delen är svenskar, som har betalat skatt här i större delen av sitt liv...
    Så att stödja minoriteter är fy och ondska, men att stödja en tro som redan har massivt med pengar är helt OK??? Trots att en moské kostar mindre än ett dussin kyrkor???

Ehheh... Du är för rolig du... Hur var det med stickor och bjälkar va...
  • Gabriella S

Jan 39 skrev 2007-11-04 20:59:40 följande:

Det är ett problem att Gud har skapat oss alla och vill frälsa världen genom att utge sin enfödde son.Det skulle ju inte behövas om han skapat oss alla goda.Men det finns absolut INGENTING i Bibeln som säger att homosexuella aktiviteter skulle vara något annat än styggelsesom leder till dödsstraff.Inte ens elfling skulle kunna finna något sådant bibelställe tror jag
    Ungefär så, ja.(Även om dödsstraffet inte är något jag vill ha tillbaka. Inte straff överhuvudtaget, så länge som de inte ger sig på ungdomar och försöker förföra dem till något som de aldrig skulle ha kommit på tanken att göra annars.)

Vilken fin avatar du har bytt till, förresten!
  • Dorian Ertymexx

Jan 39 skrev 2007-11-04 20:59:40 följande:

Det är ett problem att Gud har skapat oss alla och vill frälsa världen genom att utge sin enfödde son.Det skulle ju inte behövas om han skapat oss alla goda.Men det finns absolut INGENTING i Bibeln som säger att homosexuella aktiviteter skulle vara något annat än styggelsesom leder till dödsstraff.Inte ens elfling skulle kunna finna något sådant bibelställe tror jag
    Sant. Men ska du titta i GT så ska man ju inte släppa in lytta, folk med synfel, kvinnor med mens och de som nyss fött barn i kyrkan. Och man ska stena folk som klär sig i annat än naturmaterial. Ska man vara bokstavstroende ska man vara bokstavstroende.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?