• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-04 17:15:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:11:14 följande:
    ...Vilket dock INTE betyder, att jag tycker att våra skattepengar ska gå till att bygga moskéer. Någon måtta får det vara! :)Men nu har jag suttit här alledeles för länge igen.
    Så muslimer är OK så länge de stöttar kristna (host harkel) värderingar, i övrigt ska de hålla käft och inte synas?
  • carita1974

Men du skulle accpetera om dítt barn kom hem o sa att H*n var bi/HOMO???jag skrev aldorg att jag skulle be kyrkan viga dom om dom inte gick med på det..men skulle mitt barn villa gifta sig där o var homo/bi och det gick..skulle jag stötta mitt barn!Var snäll och läs inläggen innan du svara!!!!!

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:58:04 följande:

Jag skulle inte begära att kyrkan skulle ändra på rätt och fel för mitt barns skull, oavsett vad mitt barn gjorde. Jag menar, om min son skulle mörda någon, så skulle jag inte för den skull starta en kampanj, att Svenska Kyrkan måste stryka budordet "Du ska icke dräpa" för att det ska verka som att min son inte har gjort något fel. Utan kan få fortsätta mörda folk i fred...Du HÖR väl vad dumt det låter..? Om man fungerar så, så är man nog inte särskilt stark i sin tro. Eller i sin vanliga, hederliga moraluppfattning, om man inte är troende...
  • Rataxes

"...Vilket dock INTE betyder, att jag tycker att våra skattepengar ska gå till att bygga moskéer. Någon måtta får det vara! :)"

Har du några exempel på när skattepengar använts till moskebyggen?

Kristna samfund tar gladeligen emot mångmiljonbelopp varje år. Hoppas du är lika mycket emot de bidragen också.

• elfling

Jag skulle inte begära att kyrkan skulle ändra på rätt och fel för mitt barns skull, oavsett vad mitt barn gjorde. Jag menar, om min son skulle mörda någon, så skulle jag inte för den skull starta en kampanj, att Svenska Kyrkan måste stryka budordet "Du ska icke dräpa" för att det ska verka som att min son inte har gjort något fel. Utan kan få fortsätta mörda folk i fred...Du HÖR väl vad dumt det låter..? Om man fungerar så, så är man nog inte särskilt stark i sin tro. Eller i sin vanliga, hederliga moraluppfattning, om man inte är troende...
    Jag tror frågan var hur du skulle reagera på själva nyheten. Vad skulle du säga till ditt barn om denne ville gifta sig i kyrkan med sin partner (eftersom han/hon antagligen har vuxit upp med en kristen barndom). Eller om denne ville ha barn? Eller om den bara rentav ville ha ditt stöd och din acceptans?
  • Free Spirit
    Pinja skrev 2007-11-04 13:14:08 följande:
    Tappade uppkopplingen inatt och lika bra var det - ligger ju en timme före er så det var definitivt sovdags! Gabriella s; skrev nåt om svenska kyrkans vigselformulär och suckade över att jag inte fattade att det hon skrivit var taget därifrån. Suckar tillbaka att det vore väl ganska märkligt om FINSKA kyrkan använde annat formulär än det egna...Thisjöö skrev:"Vart står det att de INTE skulle få det?Man kan inte skriva ner allt som är tillåten...skulle ju bli patetiskt i långa loppet.Trodde att kristna predikade kärlek och ovillkorlig sådan, men shit det är inte så alltså... bara att gud älskar dej OM du lever och gör som några galningar säger att gud har sagt... jo... det låter ju rimligt...*suck* "Det här är ganska huvudet på spiken. Det som gör kristendomen så unik och fantastisk är ju just att vi alla har vår förlåtelse genom Nåden - Jesu kristi död på korset. Det är en kravlös förlåtelse. Vi behöver bara bekänna vår synd så är den glömd. Detta innebär i förlängningen för mig - om jag har denna otroliga acceptans hur kan jag då sätta mig till doms över andra?! Om jag är förlåten vad jag än gör; kan jag verkligen välja att inte förlåta?Det märkliga är att för mig har min 'satsning' i mitt andliga liv gjort mig mer ödmjuk medan resultatet för andra blir att de ännu mer hårdnackat håller på sina åsikter. Varför blir det så tro?Jag respekterar de som finner stöd för sina åsikter i Bibeln även om min tolkning är annorlunda. Vad jag inte respekterar är att de säger att min tolkning är fel. Särskilt inte då ledande personer inom kyrkan delar min åsikt. Eftersom det är en fråga om hur man TOLKAR Bibeln så finns det inga absoluta sanningar - inga absoluta rätt eller fel svar. Därför måste man i ödmjukhet kunna hålla sitt sinne öppet för att det finns en viss risk att man har fel.
    Ingen absolutte rett og galt? Det må da det vel være eller er Gud forvirret?
  • carita1974

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!ÄNTLIGEN någon som begrep vad jag försökte få fram!AMEN!!!!!!

elfling skrev 2007-11-04 17:29:00 följande:
    Jag tror frågan var hur du skulle reagera på själva nyheten. Vad skulle du säga till ditt barn om denne ville gifta sig i kyrkan med sin partner (eftersom han/hon antagligen har vuxit upp med en kristen barndom). Eller om denne ville ha barn? Eller om den bara rentav ville ha ditt stöd och din acceptans?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-04 17:33:05 följande:

Ingen absolutte rett og galt? Det må da det vel være eller er Gud forvirret?
    Läs bibeln och hitta svaret.

(Hint - svaret är JA!)
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-04 16:31:44 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-04 00:50:17 följande:Vet du, jag tror att det är meningslöst att försöka diskutera med Dorian. Eftersom han bara raljerar bort allting, och inte kan bedriva en seriös diskussion. Jag har mest lust att lämna den här tråden nu, för jag orkar inte.
    Du har vært en kjempe her på tråden og eg har virkelig undret på hvordan du har greid å holde ut..meningsløst? Ja det har eg egentlig oppdaget for lenge siden.

Ellers godt enig med deg..
  • Free Spirit
    carita1974 skrev 2007-11-04 16:32:28 följande:
    Jag har fortfarande inte fått ett enda svar på mina frågor!!!Ni som är EMOT HOMO/BI att dom inte ska ha samma rättigheter som straighta människor....Vad är det ni är rädda för?Bara enkla frågor!Skrivit fom frågorna typ 15 ggr nu...VAD SKULLE NI SOM ÄR EMOT GÖRA OM ERA BRAN KOM HEM O SA ATT DOM VAR BI/HOMO?Skulle det ändra er syn och åsikt?Eller skulle ni förskjuta erat barn...skulle ni avråda om dom skulle vara bi/homo att gifta sig i kyrkan eller skulle ni stötta????
    For det første:
    Selv om eg er i mot homofili så betyr det ik at eg er redd homofile, det er jo bare laterligt!!

For det andre:
    Om datteren min en dag kom hem og sa hun var lesbisk/bi kan eg si klart ut at eg hadde ik hoppet i taket av glede. Men då vet nu oxo hun hvor eg står i saken!!
    Men det betyr ik at det blir noen forandring i vårt forhold, hun er fremdelse den samme jenta som eg er like glad i som før. Og vi kommer til å tale åpent om det hele.

for om min datter skulle være lesbisk så blir ik det automatisk rett. Det er like galt for det om.

Støtte til å gifte seg i kirken? Nei!!
  • carita1974

Varför lägga så stor vikt i vad som är rätt eller fel?
    Om nu din dotter kom hem och sa hon var bi/hom och hon och hennes partner ville gifta sig i kyrkan och kyrkan tillät det..Skulle du inte stötta ditt eget barn i det?
    Vad är vikigast?Att du har rätt eller att ditt barn har samma rättigheter som alla andra?(OM hon nu skulle vara homo/bi asså)

Free Spirit skrev 2007-11-04 18:01:12 följande:

For det første: Selv om eg er i mot homofili så betyr det ik at eg er redd homofile, det er jo bare laterligt!!For det andre:Om datteren min en dag kom hem og sa hun var lesbisk/bi kan eg si klart ut at eg hadde ik hoppet i taket av glede. Men då vet nu oxo hun hvor eg står i saken!! Men det betyr ik at det blir noen forandring i vårt forhold, hun er fremdelse den samme jenta som eg er like glad i som før. Og vi kommer til å tale åpent om det hele.for om min datter skulle være lesbisk så blir ik det automatisk rett. Det er like galt for det om. Støtte til å gifte seg i kirken? Nei!!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?