• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-04 19:03:57 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:17:12 följande:
    Nej, för mig får de utöva sin tro i fred. Det intressanta för mig, när det gäller ALLA invandrarfrågor, är att det inte får gå ut över landets egen befolkning. Alltså: ha gärna turban, men om du lever på våra skattepengar och en arbetsgivare är beredd att anställa dig på villkor att du tar av turbanen - då ska den väck! :)
    Och om det gäller alla religiösa symboler, alltså även kors och vigselringar?
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:55:50 följande:
    Jaha!! Så din gud gjør forskjell på folk? Det gjør nemelig ik den Gud eg tror på.Han elsker alle, men han godtar ik synd da han er hellig. Men han skiller på menneske og synd. Dvs. hater synden for den blir som en mur mellom Gud og menneske, men elsker sin skapning. Han aksepterer ik all sexuell legning..tror du er helt rusk!!Du legger ord i hans munn.
    Om inte Gud kan älska sin egen skapelse vem kan då älska den?

Vilken grupp i samhället är nästa grupp som ska diskrimineras på religiösa grunder?

Jag tror att du också är "rusk" för din tolkning av Bibeln är precis lika god som min. Det är bara det att vi väljer att fokusera på olika saker. Jag tror på en kärleksfull Gud- som accepterar människor som de är.
    Beauty fades Dumb is forever
  • Gabriella S
    carita1974 skrev 2007-11-04 18:04:42 följande:
    Varför lägga så stor vikt i vad som är rätt eller fel?
    Men - hör du inte hur det låter???

Är det här följden av en grundskola utan vare sig kristendomsundervisning ELLER "moral och etik" (ett icke-konfesionellt alternativ som finns i vissa friskolor)???
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 19:00:51 följande:
    Hvem sprer hat i Guds navn?Guds moralsk lover har ei forandre seg..Skulle tex Gud  2ooo år etter Jesus si at ja det er helt ok med sex utenfor ekteskapet, hvor ville det ført hen? Vi har en verden i dag som ik lever etter Guds prinsipper, og konsekvensen av det ser vi alt for mye av.
    Det finns många kristna falanger som sprider hat i Guds namn.
    "God hates fags" har vi sett på diverse plakat som "kristna" patrullerat gatorna i US med..
    De grundar också sin tro i Bibeln- och de rättfärdigar sitt hat med att det är Guds ord.
    Det är en farlig väg att gå- och tyvärr inte speciellt kristligt.
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-04 18:16:41 följande:

Takk søte du..Nei det er det eg oxo har forstått, eller kan det være at en ik vil?!!!
    Jo, så kan det nog också vara. För jag tror inte att "vissa" är så dumma egentligen..! :)
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:47:11 följande:
    Om du leser mitt tidliere innelgg bak i tråden så sa eg at Jesus ik er tolerant over for synd. Ta tex da han sa at: Jeg er veien, sannheten og livet!! Det gav ik mye rom for andre religioner, andre veier til Gud!! Tolerant er han ik!!!
    Jag håller med Gud i detta- men jag håller inte med t.ex dig i din syn på homosexualitet.
  • elfling
    galengalen skrev 2007-11-04 19:04:49 följande:
    Jag tycker att man som homosexuell ska ha lika stor rätt att ingå äktenskap som heterosexuell. Däremot har jag personligen väldigt svårt att förstå varför man som gay skulle VILJA gifta sig i kyrkan?? När den kristna kyrkan så uppenbarligen är emot homosexualitet förstår jag inte varför man skulle vilja bekräfta sin kärlek där?? Men visst, om man vill tycker jag att man ska få...
    Om du läser tillbaka lite i tråden (förstår om du inte orkar, utan informerar bara), så ser du att den kristna kyrkan är INTE uppenbart emot homosexualitet. Däremot finns en del medlemmar i kristna kyrkan som är det. Kyrkan är splittrad i frågan, och den kristna tron innebär inte att man skall vara emot homosexualitet.

Det finns dessutom homosexuella som är kristna.
  • Gabriella S
    carita1974 skrev 2007-11-04 18:18:48 följande:
    Visst får man tycka som man vill...inte det jag säger...men man måste se situationen ur så många synvinklar...det kan juh hända att ens barn eller en nära vän..släkting kommer och berättar att dom är homo/bi...ska vi då inte visa att vi är så mycket större i våra hjärtan och i våra sinnen att kanske inte jubla men stötta personen så gott vi kan.Man kan inte välja att vara bi/homo eller straight.Tro mej..jag hade INTE om jag hade kunnat välja valt att vara bi...det är för mycket fördömande i världen!Hade varit enklare att vara straight.Eller bara hålla tyst om att jag är bi..men då hade jag inte varit sann mot mej sj och stå för det man tycker och den man är!Eller har jag fel?Varför ska man se ner på dom som avviker?Har dom inte samma rättigheter som er andra?Precis som jag skrev i ett annat inlägg så känns det som rena judeförföljelsen fast av homo/bi...Och juden domen är en tro...Men,men..jag kan ha fel...men det är så jag känner det iaf...För ett tag sen fick inte (vet inte hur det är nu) inte bi/homo ge blod...för dom trodde folk att det var vi som spred HIV/AIDS...och nu detta????Vaddå ett diskriminerat folk?!
    Men - det SPELAR INGEN ROLL om det är ens egna anhöriga som begår ett brott eller en synd eller ett moraliskt fel. Det är lika mycket fel ändå.

Skulle det hända, så får man nog tänka igenom sin egen uppfostran och sitt eget levnadssätt under barnets uppväxtår. Om det kan vara något man själv gjort fel.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:07:39 följande:
    Om inte Gud kan älska sin egen skapelse vem kan då älska den?Vilken grupp i samhället är nästa grupp som ska diskrimineras på religiösa grunder?Jag tror att du också är "rusk" för din tolkning av Bibeln är precis lika god som min. Det är bara det att vi väljer att fokusera på olika saker. Jag tror på en kärleksfull Gud- som accepterar människor som de är.
    Sa eg at Gud ik elsker sin skapning?

Han er den som har skapt oss, men det betyr ik at han har skapt noen av oss homosexuelle for da ville han gått mot sitt eget ord.
  • galengalen

Tack det är lite långt att läsa.. Och jag har alltid sett det som tvärtom, att kyrkan (om man är bokstavstroende) är emot, men att många kristna människor har klivit från den uråldriga tron, och in i 2000-talet. Men förstår vad du menar, och har precis lika svårt att förstå varför man som gay vill vara kristen, när boken religionen är byggd kring är hetsk inför den man är.

elfling skrev 2007-11-04 19:10:58 följande:
    Om du läser tillbaka lite i tråden (förstår om du inte orkar, utan informerar bara), så ser du att den kristna kyrkan är INTE uppenbart emot homosexualitet. Däremot finns en del medlemmar i kristna kyrkan som är det. Kyrkan är splittrad i frågan, och den kristna tron innebär inte att man skall vara emot homosexualitet.Det finns dessutom homosexuella som är kristna.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?