Inlägg från: galengalen |Visa alla inlägg
  • galengalen

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag tycker att man som homosexuell ska ha lika stor rätt att ingå äktenskap som heterosexuell. Däremot har jag personligen väldigt svårt att förstå varför man som gay skulle VILJA gifta sig i kyrkan?? När den kristna kyrkan så uppenbarligen är emot homosexualitet förstår jag inte varför man skulle vilja bekräfta sin kärlek där?? Men visst, om man vill tycker jag att man ska få...

• galengalen

Tack det är lite långt att läsa.. Och jag har alltid sett det som tvärtom, att kyrkan (om man är bokstavstroende) är emot, men att många kristna människor har klivit från den uråldriga tron, och in i 2000-talet. Men förstår vad du menar, och har precis lika svårt att förstå varför man som gay vill vara kristen, när boken religionen är byggd kring är hetsk inför den man är.

elfling skrev 2007-11-04 19:10:58 följande:
    Om du läser tillbaka lite i tråden (förstår om du inte orkar, utan informerar bara), så ser du att den kristna kyrkan är INTE uppenbart emot homosexualitet. Däremot finns en del medlemmar i kristna kyrkan som är det. Kyrkan är splittrad i frågan, och den kristna tron innebär inte att man skall vara emot homosexualitet.Det finns dessutom homosexuella som är kristna.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?