• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-04 18:26:33 följande:
    Homosexuell kärlek mellan vuxna har lika lite att göra med utnyttjande av ungdomar som heterosexuell kärlek mellan vuxna.Jag tror nog man skulle kunna motarbeta utnyttjandet rätt effektivt genom att samhället började fördöma det heterosexuella utnyttjandet av barn och ungdomar. Som det ser ut idag skyller man helst på fjortistjejer när 30-åriga män super ner dem och sätter på dem. Hebefili är macho och det är tjejerna som har ansvar för vuxna mäns sexualitet. Detta ser vi om och om igen, och även om man omformulerar lagstiftningen letar rättsväsendet efter kryphål för dessa testosteronosande pitthjältar. Att få sätta på lammkött ska ju vara var mans rätt, att ta ansvar för vad man gör i kåtdimmorna verkar vara helt omöjligt för en vuxen man.Gabriella S skrev 2007-11-02 20:13:24 följande:
    I den mån det sker, så är det alldeles förfärligt. Men två fel gör väl inte ett rätt?

Dessutom har du fel: en 30-åring skulle inte komma undan straff om han supit en 14-årig flicka redlös och haft sex med henne i redlöst tillstånd. Däremot skulle en pojke som var jämnårig eller bara lite äldre kunna komma undan med det.

Vidare tror jag att det är något ANNAT som också är fel, om 14-åriga flickor överhuvudtaget befinner sig borta från hemmet på kvällar och nätter, i miljöer där det dricks sprit, i sällskap med främmande pojkar och män, och utan vettiga vuxna som förklä...

Jag kommer helt enkelt inte att tolerera ett sådant beteende från min dotter, när hon kommer till den åldern. Om hon skulle vilja det själv. Vilket jag förstås hoppas att hon inte gör...
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 19:12:08 följande:
    Sa eg at Gud ik elsker sin skapning?Han er den som har skapt oss, men det betyr ik at han har skapt noen av oss homosexuelle for da ville han gått mot sitt eget ord.
    Nej det sa du inte. Men en Gud som fördömer människors kärlek och inte accepterar dem som de dessa är. Kan man väl knappast påstå älskar?
    Det är också därför jag inte delar din tolkning av Bibeln.
    Det är just därför jag är övertygad om att Gud- älskar och människor hatar.
    Beauty fades Dumb is forever
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 19:05:55 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 19:03:57 följande:
    Och om det gäller alla religiösa symboler, alltså även kors och vigselringar?
    Ja. Om man arbetar i vården, t.ex., så får man inte ha några fingerringar eller smycken med långa kedjor, helt oavsett vad de symboliserar. Av rent hygieniska skäl. Jag ser inget konstigt med det.
  • Rataxes

Gabriella S

Frågar på nytt

"...Vilket dock INTE betyder, att jag tycker att våra skattepengar ska gå till att bygga moskéer. Någon måtta får det vara! :)"

Har du några exempel på när skattepengar använts till moskebyggen?

Kristna samfund tar gladeligen emot mångmiljonbelopp varje år. Hoppas du är lika mycket emot de bidragen också.

• elfling
    galengalen skrev 2007-11-04 19:14:45 följande:
    Tack det är lite långt att läsa.. Och jag har alltid sett det som tvärtom, att kyrkan (om man är bokstavstroende) är emot, men att många kristna människor har klivit från den uråldriga tron, och in i 2000-talet. Men förstår vad du menar, och har precis lika svårt att förstå varför man som gay vill vara kristen, när boken religionen är byggd kring är hetsk inför den man är.
    Det finns ju massor av kristna som säger sig vara emot homosexualitet för att de tolkar bibeln på det sättet, men samtidigt så är det massa annat som de itne bryr sig om att följa över huvud taget, FAST det står mycket mer utförligt samt klart och tydligt om det i bibeln.

Att just homosexualitet är någonting som självklart är så himla fel i bibeln är egentligen en tolkningsfråga, och det är nog bara de som själv har något djupt inrotat i sig själva om att homosexualitet är äckligt/onaturligt som försöker ta bibeln som stöd bakom deras rädsla.

Att vara kristen kan man ju vara av många anledningar, och att följa bibeln tillpunkt och pricka är en av dem, men jag tvivlar på att det är många i Sverige som gör det idag, och därför känns det obegripligt varför just homosexualitet skall pekas ut som det som bibeln är mest emot.
  • Gabriella S
    Rataxes skrev 2007-11-04 19:21:09 följande:
    Gabriella SFrågar på nytt"...Vilket dock INTE betyder, att jag tycker att våra skattepengar ska gå till att bygga moskéer. Någon måtta får det vara! :)"Har du några exempel på när skattepengar använts till moskebyggen? Kristna samfund tar gladeligen emot mångmiljonbelopp varje år. Hoppas du är lika mycket emot de bidragen också.
    Jag VET att det har gått skattepengar dit, för det har bråkats mycket om det i vissa kommuner där budgeten har varit tight redan innan. Och så drar man ner ännu mer på t.ex. vårdbudgeten för att kunna bidra till moskébygget i stället... Sådant väcker ju först och främst ett hat mot muslimerna - men det fattar inte PK-gubbarna och -tanterna på Kommunen, som ska leka att de är toleranta och fördomsfria...

Googla får du dock göra själv!

Bidrag till kristna kyrkor är något helt annat, eftersom kristendomen är Sveriges religion sedan ett årtusende tillbaka (och det är ju ett tag...), och för att de som går i frikyrkorna till större delen är svenskar, som har betalat skatt här i större delen av sitt liv...
  • VulgusProfanum
    "Maj-Britt hade en bror som hette Björn Erik.

En dag orkade Björn Erik inte leva längre. Han tog sitt liv, tyngd och sorgsen av sin kamp som han inte såg någon utväg ur. Björn Erik var kristen. Och homosexuell.

Systern Maj-Britt tog kontakt med filmaren Jan Dalchow. Han gjorde en film om Björn Eriks liv, baserad på dagboksanteckningar.

– Jag är säker på att anledningen till Björn Eriks konflikt var den kristna miljö som han vistades i, säger Jan Dalchow."

http://www.geocities.com/WestHollywood/Village/9174/bjornerik.html

"Kan man vara homo/bisexuell och samtidigt aktivt leva ut sin sexualitet? Och kan man göra det utan att svika Bibelns ord"

http://www.geocities.com/WestHollywood/Village/9174/bibeltolkning.html
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:09:06 följande:
    Det finns många kristna falanger som sprider hat i Guds namn."God hates fags" har vi sett på diverse plakat som "kristna" patrullerat gatorna i US med..De grundar också sin tro i Bibeln- och de rättfärdigar sitt hat med att det är Guds ord.Det är en farlig väg att gå- och tyvärr inte speciellt kristligt.
    Ja, eg kjenner til såne kristne og er langt fra enig med. Men det eg vet Gud hater er synd!!
    Nei det er ik mye i kristi ånd!! Dessvere!!
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 19:42:32 följande:
    Ja, eg kjenner til såne kristne og er langt fra enig med. Men det eg vet Gud hater er synd!!Nei det er ik mye i kristi ånd!! Dessvere!!
    Ja och vad är inte mer syndfullt än att agera Gud och döma människor utifrån vad man tror att Gud tycker?
    Gud dömer inte vi människor.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:09:49 följande:
    Jag håller med Gud i detta- men jag håller inte med t.ex dig i din syn på homosexualitet.
    Men det er jo fordi vi ser Ordet forskellig!!

Det viktigste er jo at du er enig med Gud og hans sannhet.
    Så er det jo oxo at vi trenger DHÅ for til tider å se hva han egentlig mener i Ordet.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?