Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Eg synest ik homofile skal gifte seg alls. Og i allefall ik i kirken..dessuten får det være opp til hver enkelt prest og hans overbevisning om så er. Å tvinge igjen om en visel på grunn av politisk korrekthet? Helt på jordet..

• Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 20:03:01 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 19:59:25 följande:Lustigt det där ordet, "politiskt korrekt", för det verkar inte oroa kristna när DE är politiskt korrekta. Bara om det går emot deras övertygelser.Men visst, ingen ska kunna tvinga en präst att viga någon mot sin övertygelse, oavsett vad det beror på. Däremot ska ju inte heller de präster som VILL viga folk hindras från det.
    Politisk korrekt er greit nok så lenge det ik går i mot Guds Ord!!

Etter mitt syn så er ik homofili noe Bibelsk og da vill det ik være naturligt å vie noen heller..
    Og en prest skal jo holde seg til Ordet og ik samfunnests utskeielser
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 20:55:12 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 20:07:58 följande:Tyvärr för dig lever vi inte i en fundamentalistisk teokrati, så guds ord hamnar alltid i andra hand efter människornas lag i vårt samhälle. Så du får nog leva med att politisk korrekthet kommer att vinna över guds ord. Det har det gjort varje gång vi har gjort ett framsteg mot det vi idag kallar civilisation: Rösträtt, kvinnlig rösträtt, rättigheter för barn, pension (heh, tills det försvinner igen snart), religionsfrihet, yttrandefrihet... Varje gång har folk som du stått och skrikit om att det går emot guds bud (vilket roande nog alltid går hand i hand med de rikas intressen, roande eftersom Jesus spottade på de rika), men lustigt nog glöms det bort något årtionde senare. Vem minns idag de kristnas framfart när kvinnlig rösträtt, allmän undervisning och vetenskap och religionskunskap skulle undervisas istället för bara kristendomskunskap? Det är märkligt tyst om det, och det försvaras dessutom ibland som just de humana kristnas förtjänst att vi har sådant.Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.
    Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.

Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..Skrattande
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 20:56:15 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-01 20:28:11 följande:Har du läst GT? Folk ska stenas till döds för allt möjligt roande.
    Har DU fått med deg at det var under det gammle forbund vi lever under det nye nu..
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-01 21:04:03 följande:
    På vilket sätt då?För jag tycker i själva verket att Guds ord är rätt så inskränkande och frihetsberövande.Inte ens Satan styr så över sina "anhängare"...Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:
    Kremt!! Og hva vet du om hvordan satan styrer?
  • Free Spirit
    Åsa skrev 2007-09-01 21:08:20 följande:
    Free Spirit: "Har DU fått med deg at det var under det gammle forbund vi lever under det nye nu.. "Det där var inte helt genomtänkt med tanke på att fördömandet av (manlig tempel-)homosexualitet som du stöder på grundval av Bibelns text hör hemma i Gamla Testamentet och inte det nya. Tillsammans med ett antal andra förbud (se ovan) som jag antar att du väljer att strunta i för övrigt.
    Vel, nu svarte eg på hva han sa der og da..hva som har vert sagt tidligere har ik noe med saken å gjøre.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:17:42 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 21:03:04 följande:Och det är bara i det gamla förbundet som gud uttalar sig mot homosexuella. Jesus pratar inte ens om dem. Så, om GTs regler inte gäller, varför ska vi förbjuda homopar att gifta sig?
    Vel, det står om det i NT om du ik har fått det med deg.
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-09-01 21:19:40 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:Ja, det där lät ju nästan lite... oroväckande. Jag undrar om RFSL tycker att det är bra reklam, att öppet homosexuella går ut med sina detaljkunskaper om hur Satan styr dem..? =)
    tror dei vil være meget tyst om det jaaa..
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-01 21:21:01 följande:
    Kremt vet jag inte vad det betyder, men det ser inte trevligt ut med alla utropstecknen ;)Jag vet mer om satanismen än vad som nyttigt är. Och bäst är väl att tillägga: Nej jag är inte satanist.Jag tror däremot på det Onda och det Goda, men varken Gud eller Djävul.Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:
    Kremt!! = Host!! (og ik ment som noe utrivligt)

Snakket ik om satanismen, men om dj. og hans styre og makt..
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-01 21:36:59 följande:
    Jag har full pejl på hur Djävulen resonerar, eller ja... Djävulen och Djävulen... De som valt att sätta hans ord i pränt snarare.Det gör mig inte till dyrkare på nåt sätt, utan bara envetet och sjukt nyfiken.Därför sa jag att inte ens Satan styr så hårt över sina "anhängare" som Gud gör. Och eftersom de flesta ser Satan som ett ont ting, är det ju lite lustigt att han är mer villig att låta människan söka lycka..Free Spirit skrev 2007-09-01 21:33:12 följande:
    är det ju lite lustigt att han är mer villig att låta människan söka lycka..

Kan du utdype det litt er du snill? Glad
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?