Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Tant Greta skrev 2007-09-02 18:09:03 följande:
    Förstår din tankegång..men jag förstår ändå inte.Saker&ting  som jag VET är t ex "Min soffa är blå","Min TV fungerar" osvAndra saker kan jag tro på:Jag tror att min sambo älskar mig,jag tror att jag lever imorrn.men jag fattar inte hur du kan tycka dig VETA  hur Jesus åsikter år 2007 skulle vara.
    Fordi han ik forandre seg, han er den samme som han var før verden ble skapt.

Som tex han elsker alle mennekser uansett/betingelseløst. Det forandrer seg ik selv om menneskene forandrer seg og blir mer, tex syndig.
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-02 18:20:13 följande:
    Okej, ja nog är säkert min brist på tro en anledning till att jag inte begriper skillnaden. För jag ser inget levande i en Gud som ju faktiskt inte en enda människa sett.Jesus fann, det är jag med på, men även han är ju död sedan lång tid tillbaka.Därför gjorde jag jämförelsen med en talade glödlampa, men vi kan säga hund, de kan inte heller tala.Och Gud och Jesus har inte heller någon röst, utan "bara" en dokumentation i en mycket gammal bok.En bok vi faktiskt inte vet så mycket om ursprunget till.Visst, några har ju skrivit allt på papper, men vem vet? Kanske dessa "några" hittade på allting?Frågorna är många, svaren desto färre.För när nu ingen, idag, verkligen fanns på plats då allt det här påstods hända, så är iaf jag förvånad över hur många som trots det väljer att Tro.För i mina ögon har ni valt att Tro på en bok som jag inte ser någon förankring till, i det verkliga livet.För mig känns Tron lika "dum" som att kliva med i en sekt där "ledaren" ber om massivt självmord.Free Spirit skrev 2007-09-02 17:31:09 följande:
    Oj!! her var mye interessant å ta tak i, men det blir mye of topic..så eg velger å ik svare her. Kan vi ik heller ta det i denne tråden?

familjeliv.se/Forum-5-66/m23864720.html
  • Free Spirit

Men nå må eg løpe!! Skal på vekklesemøte!! kommer tilbake og svarer når eg kommer hjem.
    Ha det så godt, så lenge ALLE!! Glad

• Free Spirit
    Tant Greta skrev 2007-09-02 18:22:24 följande:
    Om han älskar människan,då borde det vara helt självklart att t ex homosexuella par ska vigas i kyrkan?Spirit skrev 2007-09-02 18:16:37 följande:
    Han elsker JA!! Men det betyr inte at han godtar alt vi gjør!! Ikludert homofili!! Og siden han har sagt sin menning om det så er det klart at giftemål er utenkelig i utgangspunktet..
  • Free Spirit
    aroma skrev 2007-09-03 01:54:01 följande:
    Om man ser kyrkan som en klubb med regler och krav för att kunna bli medlem är det inte så konstigt att de kan utestänga vissa. Ingen skulle ju komma på tanken att gå med i Hammarbys supporterklubb och KRÄVA att de skulle heja på Djurgården. Då går man helt enkelt med i Djurgården istället. Så varför det är homofobiskt att tycka att man får rätta sig efter regler kan jag inte förstå.
    Bra sagt!!
  • Free Spirit
    fia sthlm skrev 2007-09-03 08:19:22 följande:
    Nej, att man inte tycker präster ska tvingas till att viga folk dom inte vill viga har inte med homofobi att göra.
    Just så!! Men om en sier et enda ord mot homofili så er en jo homofob med en gang..
  • Free Spirit
    Frantic skrev 2007-09-03 10:34:14 följande:
    jag förstår inte varför man som homosexuell skulle vilja vigas inom ett trossamfund som tycker att ens kärlek är syndig.Jag själv vill inte vigas inom den kristna kyrkan just för att jag tycker att deras idéer och värderingar i mångt och mycket är helt koko, kvinnofientligt, homofientligt och reaktionärt.Nej tack!Däremot tycker jag inte att kyrkan skall böja sig för oppiniionen och tillåta homovigslar, det är väl bättre att de står för sitt homofientliga budskap? Om nu deras Gud faktiskt tycker att homosexualitet är syndigt och sjukt så tycker han väl det?
    Selv om ik eg er enig i ordvalget så må eg bare få sagt at eg er enig med deg atter en gang..
  • Free Spirit
    yakumo skrev 2007-09-03 10:42:42 följande:
    I samma kapittel några rader längre ner så står det också att man ska stena olydliga barn till döds. Samt att folk som jobbar på sabbaten (söndag) skall avlivas.Det står ochså att det är skammligt för en man att ha långt hår, vilkat jag håller helt och hållet med om. Kolla bara på E-Type
    Hvor i bibelen står dette?
  • Free Spirit
    Rosenöga skrev 2007-09-03 17:37:47 följande:
    Jag respekterar både homosexuella och kristna men blir förvånad när jag läser inläggen här. Homosexuella vill bli respekterade men jag tycker inte det visas respekt för kristna i inläggen här.Hur kan man kräva respekt när man inte kan visa det själv mot andra grupper i samhället?
    Endelig et fornuftigt menneske..
  • Free Spirit
    stina84 skrev 2007-09-03 20:02:19 följande:
    Absolut så håller jag med dig där. Jag har skrivit det innan och jag skriver det igen. Jag har aldrig gått ut på torget och predikat om att homosexualitet är fel, än mindre sagt det rakt ut till dem eller behandlat dem illa på något annat sätt som skulle kunna knytas till deras sexuallitet. Men som sagt så frågar ni här och nu i detta forum och då svarar jag. Lika väl som ni "klankar" ner på oss kristna för att vi inte delar samma åsikt som er andra. Vi kommer inte ändra åsikt bara för att lagen ändras hela tiden och att det nu är ok att vara homosexuell.
    Vel talad!!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?