Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

mindless skrev 2007-09-22 10:47:28 följande:
    FS:Skalmsta sätter fingret på det. Att vilja tro på ett högre väsen för att på något sätt strukturera upp en kaotisk tillvaro är någonstans djupt mänskligt. Människor har gjort det i alla tider för att förklara saker de inte förstår, så på det sättet är det inte galet.Men det är inte samma sak som att det skulle finnas rationella argument för Guds existens, eller, och det väl kanske ändå det det handlar om här, goda skäl att anta att bibeln beskriver Guds ord. Du får jättegärna tro på Gud, och du får gärna anpassa ditt liv efter vad du tror han har för åsikter om rätt och fel, och du behöver inte ha några särskilda skäl för detta, eller kunna argumentera varför det är det rätta.Men när du utökar dina anspråk till att vilja styra andras liv, när du vill att din tro ska lägga grunden för vad andra får och inte får göra, då tycker jag gott man kan ställa högre krav på din retorik. Då tycker jag det spelar stor roll att bibeln som källa till Guds ord är högst tveksam [av skäl jag redogjort för, både här och i en annan tråd]. För det är knappast av rationella skäl som folk tror på Gud, utan, som Bergelmer skriver, snarare ett uttryck för blind tro.
    Alle har en fri vilje til å leve som dei vil, Eg har bare komt frem med hva Ordet sier. Hva folk velger er opp til dem selv, men konsekvenser kommer jo ut fra det valg en velger på godt og ondt.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 11:09:19 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 10:27:50 följande:Folk har ALDRIG levt så. Annars skulle reglerna och lagarna aldrig behövts.Men som vi sagt många gånger, om du tycker att det är önskvärt och heligt att gå ut och stena folk för att de jobbar på fel dag, vad hindrar dig? Du är väl inte mer rädd för mänsklig lag än gudomlig?
    Den har eg besvar før og fler med dem, men du vil bare tror ditt eget hode..så verse god!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 11:11:14 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 10:56:49 följande:Med andra ord, folk får leva som de vill, men du tänker göra djävligt klart för dem att de borde skämmas och leva i fruktan. Så rart av dig.
    Dine tolkninger kan du ha for deg selv, takk!!
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-22 11:49:26 följande:
    >” Alle har en fri vilje til å leve som dei vil, Eg har bare komt frem med hva Ordet sier. Hva folk velger er opp til dem selv, men konsekvenser kommer jo ut fra det valg en velger på godt og ondt.”Visst har folk en fri vilja, men det känns inte riktigt som du överlåter åt Gud att döma och straffa. Jag tycker du uppenbart propagerar för diskriminering av homosexuella, och i en annan tråd har du uttryckligen talat dig varm för att göra det straffbart att skämta om religion.Som sagt, hade du bara låtit din tro styra ditt liv, hade det varit en sak. Men om du argumenterar för att även andra ska underkasta sig den, så får du stå ut med att andra kräver av dig att förklara vad som tyder på att bibeln bör ses som rättesnöre. Och i mina ögon är det, vilket säkert framgått, antiintellektuellt att hävda något sådant. Man måste helt enkelt utgå från att bibeln är sann för att tycka att den uttrycker något av sanningsvärde, och det är givetvis en oerhört stor svaghet. En krass genomgång om vad som talar för respektive emot bibeln gör det uppenbart att det bara är blind tro som kan få någon att ta den på allvar. Och det är inte rimligt att något sådant skulle få styra vårt samhälle.
    At du ik godtar Ordet som en sannhet så er det din sak, men det betyr ik at den ik er hva den sier seg å være. Noe mer er har eg ik å si i den saken.
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-09-22 12:48:46 följande:
    ej, du har redogjort för din tolkning. Det finns ingen objektiv sanning om vad bibelns ord betyder och hur det ska användas. Att som du göra sig själv till någon slags talesperson för hela kristenheten och säga sig veta hur man som kristen ska tycka och tänka är ytterst arrogant.
    Men det har eg ik påstått heller!!
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-09-22 13:08:03 följande:
    Jo, du har vid flera tillfällen skrivit att man som kristen måste dela din syn på bibeln och hur den ska läsas och att vi kristna som t ex inte anser att homosexualitet är fel går mot den kristna läran och är dåliga förebilder.
    Eg har ik sagt at noen MÅ del det syn. Men eg har ved flere tilfeller bedt om tolkninger av hvordan versene skal tolkes i følge dem som ser anderledes en meg, men har ik fått noen svar så vidt eg kan huske. Og har ik sagt at det er dårligt forbilde å ha et annet syn en meg om homofili.
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-22 15:56:42 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 13:23:13 följande:Problemet är att du fått andras tolkningar, tro och tankar men du förkastar dom.Och jo, du har precis just sagt att en som inte tror som du är en sämre kristen om än kristen alls. Varför inte då bara stå för att du tycker det istället för att ena stunden säga det och nästa förneka. Att du anser att man som kristen är en dålig förebild för att man inte tolkar bibeln som du om bland annat homosexualitet är att säga att andra kristna som inte tolkar, tror som du är sämre.
    Nu ba eg ik om andres tror og tanker, men tolkning av Biblevers!

Eg snakket om dårligt forbilde JA! Men ik når det gjalt homofili. Da får du komme med det innlegget eller det blir påstand mot påstand.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 15:40:18 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 11:34:29 följande:Va?Men då jag gissar att du dissar det jag säger - du har själv sagt att GT INTE är upphävt, i vilket fall de gamla lagarna fortfarande gäller. Ergo, för att vara en sann kristen måste du stena dem som vanhelgar sabbaten. Även om det drabbar dig hårt i denna värld; men det gör inget, du får ju din belöning i nästa, eller hur?
    Eg gjentar meg for site gang HÅPER eg. Vi lever ik i den gamle pakt , men den ny. Vi lever under nåden. Og under nåden steiner en ik folk det gjalt GT. Håper du nu forstår
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 15:38:35 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 11:35:34 följande:Så, vad du har gjort hela tråden igenom är "min tolkning"."Nej herr domare, jag dödade inte min granne, det är bara vittnenas tolkning!"
    Skrattande
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-09-22 14:14:53 följande:
    k. Då kan jag ha misstolkat dig. Du skrev något om "nej till homosexualitet" som ett moraliskt ställningstagande som gör att många människor ser på kristna som goda förebilder. Trollbottom hade någon invändning och du tyckte att den som inte följer bibeln är en dålig förebild. Typ så. (Nej jag orkar inte leta upp exakta citat och jag menar heller inte att göra den här diskussionen till någon slags "du sa och sen sa jag och så sa du att"-pajkastningsmatch.)
    Misstolker hverandre kan vi alle gjøre, så det går greit!

Nei eg nevnte ik homofili når eg skrev til trollbottom. Eg vet hvilket innlegg du snakker om.

Her er mine tidliger innlegg, så kan du se selv:
    Sex før ekteskapet er jo ik Bibelsk da, og drikke seg full av alkohol ei noe som Bibelen står for.

At noen kristne ik lever etter det vet eg oxo. Men eg vet at andre ser på kristne som forbilder. Men en ting er sikkert desse kristne som lever så ubiblesk er ingen gode forbilder.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?