tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
mindless skrev 2007-09-22 10:47:28 följande:
FS:Skalmsta sätter fingret på det. Att vilja tro på ett högre väsen för att på något sätt strukturera upp en kaotisk tillvaro är någonstans djupt mänskligt. Människor har gjort det i alla tider för att förklara saker de inte förstår, så på det sättet är det inte galet.Men det är inte samma sak som att det skulle finnas rationella argument för Guds existens, eller, och det väl kanske ändå det det handlar om här, goda skäl att anta att bibeln beskriver Guds ord. Du får jättegärna tro på Gud, och du får gärna anpassa ditt liv efter vad du tror han har för åsikter om rätt och fel, och du behöver inte ha några särskilda skäl för detta, eller kunna argumentera varför det är det rätta.Men när du utökar dina anspråk till att vilja styra andras liv, när du vill att din tro ska lägga grunden för vad andra får och inte får göra, då tycker jag gott man kan ställa högre krav på din retorik. Då tycker jag det spelar stor roll att bibeln som källa till Guds ord är högst tveksam [av skäl jag redogjort för, både här och i en annan tråd]. För det är knappast av rationella skäl som folk tror på Gud, utan, som Bergelmer skriver, snarare ett uttryck för blind tro.