Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-21 19:04:46 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-21 18:27:54 följande:Som vanligt. Kommer det till kritan smits det undan. Låt dina fingrar skriva istället, så vi får höra de motargument vi väntat på i drygt fyrahundra sidor nu.
    Opp til deg å tro hva du vil..
  • Free Spirit
    Bergelmer skrev 2007-09-21 19:06:29 följande:
    Religion handlar inte om pålitlighet, det handlar om "faith"det som Richard Dawkins kallar "the process of nonthinking".Ni får argumentera hur mye ni vill om den är pålitlig eller inte, det spelar ingen roll för den troende. Så ni kastar bort ganska mye tid.
    Tror det endelig er en som har forstått..Eg har seg sagt i fra om det samme, men kanskje det går inn nu?
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-21 18:24:09 följande:
    Angående varför man vill gifta sig i kyrkan är det väl till stor del för man tycker det är en fin tradition. Är man dessutom kristen [vilket man givetvis kan vara som homosexuell] kanske man vill manifestera sin kärlek inför Gud, precis som heterosexuella kristna.För egen del var det aldrig aktuellt att kliva in i kyrkan när jag gifte mig. Skulle känts väldigt märkligt.
    Ja det er det eg ville tro!!

En fin tradisjon er det absolutt, men om dei gifter seg hos noen som dei vet ik er enig med deres livstil hvor er da gleden ved det hele?
  • Free Spirit
    Peippo skrev 2007-09-21 21:17:29 följande:
    Man bör komma ihåg att inte ens närapå alla troende (inkl. präster och församling) är av åsikten att homosexuella inte ska få gifta sig i kyrkan. Så glädjen finns där som för alla andra då... Bara för att du som troende tycker att det är fel så behöver inte alla göra det eller hur?
    At kirken er delvis delt i den frågan vet eg jo, men endå er det ik alle som har muligheten til å gifte seg hos en liberal troende prest.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-21 21:18:23 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-21 21:09:15 följande:Det är därför de ska få gifta sig hos präster som VILL viga dem, och som inte tror att gud är så småsint eller bakåtsträvande.
    Foklk vil jo helst at Han skal være meget liberal..
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-21 21:42:19 följande:
    FS:>”Tror det endelig er en som har forstått..Eg har seg sagt i fra om det samme, men kanskje det går inn nu?”Nja, jag har hittills inte sett dig hänvisa till blind tro. Men visst, om du går med på att du inte har något stöd för dina påståenden om Gud och hans åsikter om homosexualitet, så kan jag bara applådera din insiktsfullhet.
    Du har då inte forstått et kvekk!!
  • Free Spirit
    Alexiaa skrev 2007-09-22 09:52:43 följande:
    Jag tror på en GUD jag också, det känns tryggt att gå i kyrkan ibland för det speglar något "högre".Men jag är inte så naiv så jag följer bibeln, eller tror på det mesta som står där! Den är skriven av människor på samma sätt som Harry Potter eller His Dark Material.Det är en saga där människor hittat på en massa saker, det speglar tiden folk levde då! Absolut inte som vi lever idag.
    Ik som vi lever i dag? Nei det kan eg love deg vi ik gjør..vi er komt lang bort fra det som var Guds hensikt.
  • Free Spirit
    Skalmsta skrev 2007-09-21 23:17:34 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-21 22:06:44 följande:Måste inflika att jag tycker det är helt naturligt att tro på en gud. Mycket i värden är svårt att greppa och forskas fortfarande om. Däremot tycker jag att det är konstigt (milt sagt) att tro på bibeln, koranen eller liknande. Motsägelsen ligger i att dessa böcker är skrivna av människor och att människor valt vad som ska finnas med och inte. Därtill alla motsägelser, en vanlig barnbok är mer sanningsenlig än bibeln. Alla djur på en ark i 100 dagar, eldsprutande drakar, jättar etc. Så att tro på någon form av gud tycker jag är helt okonstigt. Men att tro på bibeln är en annan femma.
    Om du skal få alt til å stemme i ditt sin, da kan du jo bare legge ned når det gjelder Bibelen.
    Fornuften har vi fått for å bruke, men når det kommer til overnaturlige ting så må det gripest med hjerte.
  • Free Spirit
    Alexiaa skrev 2007-09-22 10:29:23 följande:
    free spirit- Ursäkta men jag förstår faktiskt inte vad du skriver...menar inget illa men förstår inte vad du skriver.Vill du skriva till mig så skriv på engelska!
    Noen som vil oversette til Svensk?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?