Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-09-22 19:06:05 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 16:36:34 följande:Varför är det så viktigt att slänga bibelverser på varandra och olika tolkningar av bibelverser? Det är inte intressant. Det är i sådana fall mer intressant att se tiden som var då, samhället, vad som hände, hur var personen som skrev, levde personen under hot osv. Det är i sådana fall det är som är intressant. Jag vägrar använda bibeln på det viset, genom att slänga bibelord på varandra. Det är totalt meningslöst. Man kan inte rycka verser ur sitt sammanhang. Och du har fått andras tolkningar utan att de slängt bibelverser i ditt ansikte (vilket är respektfullt om inte annat mot den bok som iaf jag anser vara helig, då helig utan att det för dens skull är en Gud som skrivit den)Sen är det stor skillnad på att tycka homosexualitet är fel och att anse att andra kristna som inte tycker, tror som du är dåliga förebilder. Den tanken har inte ens slagit mig att du skulle vara fast jag tror, tycker helt olikt dig. Själv anser jag iaf att det är att sätta sig lite väl högt upp genom att peka på andra och säga "jag är bättre än ni, för jag tror rätt". Varför inte bara tro och tycka att homosexualitet är fel och sen låta andra tycka annorlunda. Utan att håna dom.
    Så tydligt at du ik forstår hva eg sier her..

Eg spurte hvordan dere tolket dei versene siden dere har et annet syn på det. Det trenger da ik være så vanskligt å svare på det rett ut.

Sen är det stor skillnad på att tycka homosexualitet är fel och att anse att andra kristna som inte tycker, tror som du är dåliga förebilde.

Som sagt det er dine ord, eg har aldri nevnt det og har aldri tenkt tanken på at en er dårligt forbilde for om at en har et slikt syn på homofile.
    Håne hvem då? Deg? Følte du deg trufftet på noen måte?

Men du..i det eg skrev om forbilder, så var det ik deg eg hadde i tankene alls, eg snakket om dei. Hadde det vært deg det gjalt, hadde eg aldri sagt det på den måten som eg sa det. Om du oppfattet det slik då beklager eg, for så var det inte ment.

• Free Spirit
    Skalmsta skrev 2007-09-22 21:29:05 följande:
    Roligt att notera är oxå att bibeltroende skulle tycka att döden igenom stening är ok innan gamla testamentet kom.
    Synest at død gjenom steining er ok?? Hva får deg til å tro det??
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-09-22 20:16:03 följande:
    roblemet är ju att du å ena sidan hävdar att lagen i GT inte längre gäller samtidigt som du, å andra sidan, konsekvent hänvisar till den samma för att bevisa att just homosexualitet är fel.
    Oki!!

Men som eg har sagt før, så bekrefter NT det flere steder det som står om det emnet i GT.

• Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 21:34:59 följande:
    Exakt och precis. Han säger ju dessutom SJÄLV att "det här är mina åsikter, och inte guds."
    Han säger ju dessutom SJÄLV att "det här är mina åsikter, och inte guds."

Ja det stemmer, men eg tro ik det gjelder alt han har skrevet , men det som blir omtalt der og da.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 21:37:11 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 21:32:01 följande:HELA Gamla Testamentet.
    Hva mener du nu?
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 21:48:17 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 21:36:36 följande:Nu säger du emot dig själv igen. Å ena sidan säger du att NT upphäver lagen i GT, å andra sidan säger du att den stöder den.
    Oppheve, har eg prøvd å si til deg flere ganger at det er et feil ord bruk.

Det eg mente å si og har sagt er at Jesus opphevet ik loven, men han oppfylte den og profetene. Håper det går inn denne gang"
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-22 22:01:18 följande:
    Free Spirit Så tydligt at du ik forstår hva eg sier her..Eg spurte hvordan dere tolket dei versene siden dere har et annet syn på det. Det trenger da ik være så vanskligt å svare på det rett utOm du tycker det är så tydligt att jag inte förstår. Skriv på engelska då så får vi se om det är något jag missuppfattat. Som sagt, jag missbrukar inte bibeln genom att slå den i huvudet på folk. Genom att slänga bibelcitat i ansiktet på andra till höger och vänster. Dels för att det är inte intressant att ta verser ur sitt sammanhang. Dels för att bibeln är för mig en för helig bok för att missbruka på det sättet. Dessutom har du fått flera av oss andras tolkningar utan att få verserna utdragna eller upptryckta i arslet. Som sagt det er dine ord, eg har aldri nevnt det og har aldri tenkt tanken på at en er dårligt forbilde for om at en har et slikt syn på homofile.Eh, det är ju just precis det du har sagt. Att en kristen som inte har sex före äktenskapet, inte dricker sig full och som ser homosexualitet som något fel är en god förebild medan de som lever "utombibliskt" (då enligt dig) är en sämre förebild. Så jo, det är precis det du säger. Att en som inte tror som du är en sämre förebild än de som tror som du. Håne hvem då? Deg? Følte du deg trufftet på noen måteDu hånar alla kristna som inte tolkar och tror som du när du säger att de är sämre förebilder, sämre kristna. Att påstå att de lever utombibliskt är att håna dom. Och nej, jag känner mig inte träffad av dig. Det är nämligen så att jag är trygg i min tro och i mig själv så jag har inget behov av att känna mig träffad (vad det nu skulle vara jag blev träffad av mer än en massa fördomsfullhet och homofobi). Det spelar ingen roll hur mycket du försöker påstå att tex jag är en sämre kristen. Jag vet att jag inte är det och som sagt. Jag är trygg i min tro. Därav heller inget behov av att pådyvla min tro på andra. Men du..i det eg skrev om forbilder, så var det ik deg eg hadde i tankene alls, eg snakket om dei. Hadde det vært deg det gjalt, hadde eg aldri sagt det på den måten som eg sa det. Om du oppfattet det slik då beklager eg, for så var det inte mentJag trodde inte du menade enbart mig. Jag tror du menar alla kristna som inte tolkar och tror som du. Vi är en hel drös nämligen. Jag är inte ensam i min tolkning och tro och uppfattning.
    Att en kristen som inte har sex före äktenskapet, inte dricker sig full och som ser homosexualitet som något fel är en god förebild medan de som lever "utombibliskt" (då enligt dig) är en sämre förebild.

For siste gang så hadde eg ik homofili med i den forbilde saken. Da får du kom med innlegget. Ellers blir det bare dine ord og ik holdbart!

Men du fekk ik med deg at eg skrev det med forbilde i sammenhng med at ufrelste ser på oss kristen som forbilder, og i det så er det ik noe serligt at dei ser oss drukne av alkohol, eller personer som går fra det ene sexuelle forholde til det andre. Det anser eg som dårlige forbilder ut fra at vi skal leve et kristen liv.

Eg håner ingen, er det galt nu og si at noe er dårlig forbilde? Eg anser ik det!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 22:22:30 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 22:17:48 följande:Ahem. Att säga att någon är en dålig förebild är att döma någon. Och att döma någon är anathema för en sann kristen. Vilket du borde veta.
    Vet du eg sa til ei jente i dag, da hun skulle stjele en ting fra et blad..du dette skal du ik gjøre du vet det er galt!! Hun la tingen fint tilbake. eg sa til henne..så fint!! Eg er stolt av deg!!

Vet du hun ble ik sur!! Og kunne gå hjem med god samvitighet!!

Så da får eg bare være så dømmende i deres øyne som du bare vil..
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 22:02:40 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 21:39:50 följande:Aha. Så Paulus menade bara de stycken som passar dig. De stycken som du föredrar skulle vara Jesus eller guds åsikt är därför Jesus eller guds åsikter, och inte Paulus?
    Nei!! Eg mener der han selv sier det så..
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-22 22:49:02 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-22 22:37:56 följande:Aha. Så ditt samvete är viktigare än bibeln, när DU mår bra av det.
    Så du mener at eg skulle bare ha latt henne stjele? Men oki..det er ik så viktigt!!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?