Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-19 21:09:48 följande:
    Det handlar fortfarande inte om att man anser vissa som "inte värdiga"....Det handlar snarare om,att man inte kan/vill välsigna det man anser är synd.
    Helt riktigt!! Men det kan kanskje oppfattes som at dei i seg selv ik er verdifulle siden dei ik anser det som synd.
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-19 21:07:09 följande:
    Fast det har det ju, eftersom kristendomen inte anser homosexuella vara värdig en kyrklig vigsel, el eg att få vara kristen öht.Free Spirit skrev 2007-09-19 19:37:34 följande:
    Forstod eg deg rett nu? At du ik får lov å være kristen?

Så klart du får!! Gud krever ik at vi skal slutte med alt muligt som er galt i Hans øyne før vi kan komme til Han og ta i mot frelsen som er en nådegave. Nådegave betyr en gave som er helt og holdent ufortjent. Det er inget vi kan gjøre for å bli verdig den gaven. Alt ligger på Gud!! Men det betyr ik at vi kan forbli i synd.

Når vi kommer til Han og vil bli kristen/frelst så ber vi Han oppriktigt om å tilgi oss vår synd, og Han renser den fullstendigt ut av våre liv. Og om det er noe som binder oss, så kan Han løse oss fra det om vi bekjenner det som synd.
  • Free Spirit
    gudrun skrev 2007-09-19 21:17:30 följande:
    Jag tror det är svårt att se,att man faktisk KAN skilja på person och sak.För det KAN man göra.Free Spirit skrev 2007-09-19 21:12:41 följande:
    Javist kan en. men då ik alltid like enkelt for alle..
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-19 21:41:00 följande:
    Ja du förstod mig rätt. Eftersom vi inte följer Guds rod, så har flera gånger frågan ställts..."varför se sig som kristen och varför gifta sig i en tro som anser homo vara fel?"Alltså... Vi bör inte ha med kristendomen att göra så länge vi inte följer bibeln, dvs kastar vår läggning åt sidan.Ni har ju flera gånger upprepat att homo är en synd och fortsätter vi att synda hamnar vi i den varmare delen av jorden. Och det är väl inte himmlen ;)Men om vi däremot slutar upp med att bonka bäver och spela skinnflöjt, så är allt frid och fröjd.Alltså... Som homosexuell har man inget i kyrkan att göra. Slutar man med "dumheterna" och lever i celibat, DÅ är vi välkomna.Free Spirit skrev 2007-09-19 21:26:09 följande:
    En er like mye velkommen i kirken som homofil som hvilken som helst synder..men det som er at om en vil leve et et liv med Gud, så må en ta et oppgjør med det.

Eg  ik at sølibat er den beste løsning.
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-19 21:44:53 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-19 13:34:01 följande:Visst men du kan inte med 100% säkerhet säga vad som är synd i Guds ögon. Du kan bara säga vad du tror är synd utifrån vad du själv tror och tolkar.
    Du er flink å vir på det eg skriver..

Eg vet helt 100% sikkert at Gud finst er god, rettferdig hellig og full av kjærlighet og at han ik godtar synd. Det er noen sannheter om Gud!!

Eg sa inget om hva som var synd.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 23:14:57 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-19 19:56:58 följande:Han var tyst hela tiden:"Matthew 27:12-14 And when he was accused of the chief priests and elders, he answered nothing. Then said Pilate unto him, Hearest thou not how many things they witness against thee? And he answered him to never a word; insomuch that the governor marveled greatly."Han talade länge:"John 18:33-38 Then Pilate entered into the judgment hall again, and called Jesus, and said unto him, Art thou the King of the Jews? Jesus answered him, Sayest thou this thing of thyself, or did others tell it thee of me? Pilate answered, Am I a Jew? Thine own nation and the chief priests have delivered thee unto me: what hast thou done? Jesus answered, My kingdom is not of this world: if my kingdom were of this world, then would my servants fight, that I should not be delivered to the Jews: but now is my kingdom not from hence. Pilate therefore said unto him, Art thou a king then? Jesus answered, Thou sayest that I am a king. To this end was I born, and for this cause came I into the world, that I should bear witness unto the truth. Every one that is of the truth heareth my voice. Pilate saith unto him, What is truth? And when he had said this, he went out again unto the Jews, and saith unto them, I find in him no fault at all.""1 Timothy 6:13 I give thee charge in the sight of God, who quickeneth all things, and before Christ Jesus, who before Pontius Pilate witnessed a good confession."
    Samenhengen er kanskje bra å få med seg her..om du leser Mat 27:11

Jesus stod foran landshøvdingen og landshøvdingwen spurte Ham og sa:
    Er du Jødenes konge? Det er som du sier.
    Og så kommer ditt vers inn..
    Og mens Han ble anklaget av ypersteprestene og de eldste svarte Han ikke noen ting.

Så hensikten din med dette forsrtår eg ei..
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-20 09:03:17 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-19 22:35:35 följande:Fast det handlar fortfarande om vad du tolkar, tror och tycker är synd. Eftersom du fördömer människor som du anser syndar. Så nej, jag vrider inte alls på det du skriver. Jag svarar på det du försöker undvika få svar på
    Vi er på to forskjellige planter!! Du vil tydligvis ik forstå hva eg taler om..så da får det være ditt problem. :)
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-20 12:43:49 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-20 12:32:49 följande:Eller så är vi på samma planet :) Jag förstår vad du talar om men jag håller inte med dig. Skillnad. Tänker väl inte säga att jo, ja du har rätt när jag inte tycker det bara för att du ska bli nöjd. Sen får du väl tro att det handlar om att jag inte förstår vad du pratar om. Dock kan det vara svårt då du mitt i en diskution som nu tex. om vad synd är ändrar dig och börjar prata om annat. Känns iof mest som att du gör det för att du inte har något att säga egentligen.
    Eg tro nok du vet at eg ik er ut etter at du skal "tale meg etter munnen" Men tingen er at vi taler om to forskjellige ting. da eg kom med dette innlegget:

Eg vet helt 100% sikkert at Gud finst er god, rettferdig hellig og full av kjærlighet og at han ik godtar synd. Det er noen sannheter om Gud!!

Eg sa inget om hva som var synd.

Så skrev eg hvordan eg vet at Gud er og noen sannheter om Gud som det ble påstått at vi ik kan vite noe om..eg snakket ik om hva som er synd. Så om at du ik er enig med det så blir det jo slik:

Du tror ik at Gud finst, er god, rettferdig og full av kjærlighet. Og at han godtar synd.
    Da må eg si at eg begynner å lure på hvilken Bibel du leser og hvilken Gud du tror på.

Men som sagt eg tro vi taler om to forskjellige ting, men endå kan eg da ta feil..
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-20 13:21:59 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-20 12:59:49 följande:Det började med att du påstod dig äga sanningen om Gud. Jag sa då att du och ingen annan kan äga sanningen. Du kan bara säga att du med 100% säkerhet tro på Gud och att DU tror att Gud finns, vad Gud tycker, tror och fördömer. Det är din tolkning och din tro. Men du kan inte säga att det är sanningen och att andra har fel. Det var därför jag sa att du kan inte säga vad Gud tycker är synd eftersom synd är något diffust och det du säger är synd är inte säkert Gud tycker är synd. Det som står i bibeln är skrivet av människor, inte av Gud. Och hur kan du säga att jag inte tror på att Gud finns. Vart har du fått det ifrån? Är det för att jag inte tror som du?Hur kan du ens påstå en sådan sak som att jag inte tror på en rättfärdig och kärleksfull Gud? Är du Gud själv så du vet vad jag tror och finns inom mig så du vet vad jag känner? Knappast. Och nej, jag läser absolut inte bibeln den som alla andra läser. Jag har en specialskriven *dhö* använd ditt förnuft för tusan och tänk innan du skriver något så urbota dumt nästa gång
    Hjelp!! du forstå enda ik hva eg skrev!!!!!

Eg sa at:  Eg vet helt 100% sikkert at Gud finst er god, rettferdig hellig og full av kjærlighet og at han ik godtar synd. Det er noen sannheter om Gud!!

Om du ik er enig med hva eg skrev over..så tro du ik at Gud er god, retferdig , hellig..mm
    Da tror jo du det motsatte..forstår du nu????

Er det så vanskligt å forstå, slutt og tolk mine ord og les hva eg skriver er du snill..
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?