Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-09-18 01:01:18 följande:
    Gissella Star skrev 2007-09-17 22:49:34 följande:Vet inte om jag hänger med rätt i ditt resonemang. Men är det så att du antar att som kristen så anser man att homosexualitet är fel? För det finns en hel del som inte tycker eller tror så. Så himla tragiskt att fundisar har fått folk utanför tron att tro att bara för att man är kristen så är man emot homosexualitet och att kyrkan inte vil ha något med de att göra. Det är så förbannat jävla tragiskt.
    Folk ser nok på kristne for dei som står for det som er rett. Tex Ingen sex før ekteskapet, ingen alkohol, nei til homofili, nei til hor..med mer..

Eg forstår ik hvorfor du blir sint..redd for å miste støtte til ditt homosyn? Bare fundrer!!!

Hun kan da vel tenke selv, eller er hun dum i hode?
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-18 07:01:13 följande:
    FS:>”Så du merner eg ik har fornuften i behold for at eg velger å følge Gud i sted for verdens lyster og innfall?”Nej, jag menar att du avstår från att använda ditt förnuft till förmån för att bara läsa innantill i en bok. >”Det innbærer ik å være respektløs da, men det var kanskje nytt for deg?”Det innebär att du är tämligen ointresserad av om du är respektlös, kränkande eller bidrar till att människor far illa [det är ju inte detta som avgör vad som är rätt eller fel] utan det viktiga för dig är att följa en gammal bok som ingen ens vet vem som skrivit. Och även om din fundamentalistiska hållning är tämligen ofarlig [den är ju mer ett allmänt irritationsmoment], så kan man knappast påstå att fundamentalism i sig är det. Folk mördas, flygplan sprängs och politiker hotas på grund av saker folk fått för sig genom att tro att sanningen står att finna i gamla böcker. Knappast ett recept för en bättre framtid. >”Verden er bare opptatt av å gjøre som det passer, rett og galt er på god vei å viskes ut..”Det där är naturligtvis nonsens. Världen blir knappast bättre av mer fundamentalism. Och hur var det nu, varför gillar inte Gud homosexualitet? Men jag kanske efterfrågar svar som inte finns?
    Så mye du vet om meg..må le litt!!

Når det gjelder fundamentalisme, så kommer det helt ann på hva fundamentet er.
    Når det gjelder Guds Ord er det kun farligt for mennesker som vil gå sin egen vei

Vet hva fundamentalisme er du? Usvikelig, kompromissløs tro!! Og det skulle trengs i dette sammfunn vi lever i, der det er føleser og lyster som bestemmer. Nei takk!!
    Hva er det mindless? Greier dere ik ovverbevise meg om at synd er noe som er ok???
    Difor dere henger på meg alle desse lappen? Hva blir det neste dere vil tilegne meg? *Ler
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-18 07:46:38 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-18 01:23:50 följande:*asgarvar* "Folk ser kristna som de som står för det som är rätt", det var det bästa skämt jag hört på länge!De flesta jag känner - inklusive flera kristna! - anser att kristna står för dubbelmoral, hyckleri, förlegade normer och människoförakt. I värsta fall även homofobi, misogyni och direkt satanism (om man ska läsa bibeln). Det är nu få jag känner som tror att ALLA kristna är så, tvärtom, men de som gör väsen av sig tenderar att vara de dogmatiska, fundamentalistiska och ofta sorgligt obelästa typerna, som applicerar sin egen sjuka, sneda moral på världen istället för att hålla sig till sin bibel och läsa på vad som faktiskt står.Och läs på din bibel. Det är inget fel med alkohol. Alls. Tvärtom - det är ju alkohol som blir till jesu blod i nattvarden. Jesus trollade ju vatten till vin! Frestade han bara sina polare där då, menar du?
    Eg har da ik sagt at det er galt med alkohol..men DET er en annen debatt!!
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-18 10:30:22 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-18 01:23:50 följande:Du menar alltså att en kristen som dricker alkohol, har haft sex före äktenskapet osv är en sämre kristen? Är du helt upp i vettet eller?Det är långt ifrån alla kristna som lever så. Det är vad du anser är rätt. Jag tror att många tror att alla kristna snarare är så för att "ni" hörs mycket mer, ni skriker mycket mer och fördömer mycket mer. Jag har mött så himla många som blir förvånad över att jag är kristen, jag är ju mänsklig. De trodde inte att en kristen kunde umgås med folk utan att döma. Och ändå är det dömandet man som kristen ska försöka låta bli att göra. Visst det är svårt men för tusan. Någon måtta får det vara. Nä, tyvärr jag tänker inte ställa upp på dina högt travande hästar. Jag är rakryggad iaf. Fast jag har druckit alkohol, haft sex före äktenskapet inte ser homosexuella som något fel (kärlek som kärlek, vad dom gör i sängkammarn är knappast intressant) osv. Snacka om att dra ner en hel del kristna i dynNä, jag blir inte arg. Jag blir ledsen när jag ser hur folks fördomar växer mot kristna för att de möter så mycket fördömande, förakt, okunskap, rädsla osv. Det gör mig ledsen att folk ofta pratar om kristna som något dåligt eftersom de ofta mött någon som sett ner på dom på ett eller annat vis. Det gör mig förbannat ledsen att man som kristen måste behöva försvara sin tro för att det finns fundisar som inte kan hålla käft och ha respekt för andra människor.
    Sex før ekteskapet er jo ik Bibelsk da, og drikke seg full av alkohol ei noe som Bibelen står for. Om en vil følge verden så får en gjøre det, det blir ens eget valg!! Men eg har tenkt å følge Gud og stå for Hans ord, for det er sannheten!! Ja det er intolerant, men hva så? Verden er ik min Gud. Det går ann å elske mennekser som lever i verden for det om.
    Det er ik mennesker vi skal behage, men Gud!! Han som er selve kjærligheten!!

At noen kristne ik lever etter det vet eg oxo. Men eg vet at andre ser på kristne som forbilder. Men en ting er sikkert desse kristne som lever så ubiblesk er ingen gode forbilder. Det må du oxo våge å innrøme. Nei ik ment å dømme noen, men en må våge å face sannheten.

Å se ned på noen ved å si til dem at dette er ik godt for deg det fører til elende?
    Da undrer eg meg på hva kjærlighet er for deg!!

fundisar som ik kan holde kjeft og ha respekt for andre? Da tenkte du på hva eg står for? At eg ik kan la være å svare når noen sier at homosex er vakkert og noe som en må fremelske?
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-18 10:40:01 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-18 09:01:03 följande:Eh, sa du ju visst det. Som rätt kristet beteende ska man inte dricka alkohol. Fasiken, inte ens nykterhetsorganisationerna har det helt alkoholfritt då de ofta serverar lättöl tex.
    Folk ser nok på kristne for dei som står for det som er rett. Tex Ingen sex før ekteskapet, ingen alkohol, nei til homofili, nei til hor..med mer..

Les en gang til så ser du hva eg skrev..
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-18 15:03:31 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-18 13:38:37 följande:Tja, lev du då exakt som det står i bibeln. Jag tänker då inte göra det. Tänker inte stena folk, hugga handen av folk. Vägrar se mig själv som oren när jag har mens osv. Men vill du så varsågod. Bli dock inte förvånad när folk drar sig undan eller när polisen hämtar dig. Eller har du åter igen bara tagit det som passar dig och resten tänker du förneka? För om du inte visste det kan man följa Gud utan att hålla på att vara fördomsfull mot en massa folk. Utan att spotta på dom som redan har det svårt (man kan ju undra vilka Jesus skulle gå till idag om han kom tillbaka, knappast de sk rättrogna)Visst det är Gud vi ska behaga. Men Guds skapelser då? Är det inte att behaga Gud genom att visa omsorg, omtanke och kärlek till Guds skapelser?Hm, kristna som förebilder. Nja, jag möter då mer förakt, fördomar osv av människor utanför kyrkan. Just för att de möter fundisar hela tiden. För vem vill komma till något där man inte respekteras och accepteras för den man är?!Och jag kan säga dig att jag är en mycket god förebild. Har varit det i många år och kommer fortsätta vara det. Jag lever INTE som du säger. Absolut inte. Jag tror inte och tycker inte som du. Långt ifrån. Helt klart mindre fördomsfull och mer öppen för människor. Men visst, vi säger väl att jag är en dålig förebild och du en superbra. Nej, som sagt jag håller inte med dig. Jag tror att de som kan leva sitt kristna liv istället för att prata sitt kristna liv är bättre förebilder. Jag tror att de som kan se hur dagens samhälle är och ändå leva sitt kristna liv i det utan att fördöma är bättre förebilder än de som promt håller fast i något som funkade för 2000 år sedan. Så nej, jag håller inte med dig.Tja, om du vill se dig som fundis får du göra det. Jag ser dig som homofob och inskränkt. Förstår fortfarande inte hur det kan vara skillnad på kärlek och kärlek. Du kanske har något "smart" svar även på det
    sukk!!

Tror eg avslutter den samtalen der, for du vil tydligtvis misforstå meg langt ut på sidelinjen. Da er det ingen hensikt å diskutere.
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-18 21:07:17 följande:
    Free spirit:>”Så mye du vet om meg..må le litt!!”Så värst mycket vet jag inte, bara det du skriver här. Men baserat på det verkar du inte vara särskilt sympatisk. Du kan klaga hur mycket du vill på att jag sätter etiketter på dig, men det är uppenbart att du lägger all vikt på vad bibeln säger är rätt och fel, snarare än vad som gynnar flest människor, vad som gör folk lyckliga [i jordelivet får jag väl tillägga], vad som gör minst skada osv [du är givetvis helt ute och cyklar när du påstår att alternativet till din fundamentalism skulle vara regler baserade på människors begär och lustar].Om Gud ber dig koka barn i olja skulle du bara fråga efter en tillräckligt stor gryta, för Guds ord är lag och han har aldrig fel. Om något verkar märkligt, ologiskt, motsägelsefullt eller bara allmänt strider mot det sunda förnuftet, så betyder det bara att man inte förstår Guds storhet.Det är möjligt att du inte orsakar särskilt stor skada där du sitter vid din dator och sprider dina irrläror, men det du företräder är farliga tankeströmningar som bör bekämpas. Du propagerar för inskränkande av yttrandefrihet, du kränker folk med annan sexuell läggning och du förespråkar fundamentalism. Och självklart, man behöver inte vara för demokrati om man inte vill, men får nog räkna med motstånd när man försöker montera ner det.
    Så du mener eg krenker homofile fordi eg svare på tex dine spørsmål.. og ik godtar at homosexualitet er ok? Nei som eg sa til deg tidligere: Det er ik lov å si at homosekxualitet er synd..jo sa du..men du har vel ombestemt deg..Jaja!! Det får værer din sak!!

Dessuten så er det tydligt at du bare vil ha alt til å være negativt bare for at eg ik er enig med deres kardemome mentalitet..
  • Free Spirit
    Jan 39 skrev 2007-09-18 20:45:16 följande:
    Det är (för mig) klart att Bibeln är skriven av människor.Många människor under årens gång.Men kyrkan vilar på Bibelns ord och KAN därför inte bortse från vad Bibeln innehåller av kraftigt fördömande av t ex homosexuella handlingar.
    Ja handliger!!

I Gt straffet Gud synden, men i NT gjelder nåden på grunn av Jesu verk på Golgata og dermed Guds tilgivelse. Hvilken forskjell!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-18 18:18:20 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-18 13:41:20 följande:Så Jesus syndade, och förledde dessutom alla lärjungarna?
    Nu forstår eg ik hva du mener!!
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-18 21:53:06 följande:
    Jan 39 skrev 2007-09-18 20:45:16 följande:Nu är du åter där igen. Det är fortfarande en tolkningsfråga. Bibeln innehåller knappast kraftigt fördömande av homosexuella handlingar. Så det där är bara att lägga ner. Däremot finns det ställen som man om man vill kan tolka som att det är negativt mot homosexuella. Om man nu inte vill ta reda på vad som står egentligen, varför det skrevs, vad händelsen var kring texten osv. För om man tar reda på bakgrunden så blir det inte så hemskt längre. Och sen det Paulus skrev, tja det är förmodligen något han själv tyckte. Med tanke på vem han var
    Legg ned? Så andre har ik lov til å ha andre syn en ditt eget?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?