Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-01 18:14:13 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-01 16:08:08 följande:Ingen förändrar guds ord. Man anpassar bara bibeln, som INTE är guds ord. Det är apostlarnas ord. Mig veterligen var de inte guds söner eller gudar.
    Alle som tar i mot Ham dem gav Han retten til å bli Guds barn!! Så JO dei var barn av Gud

Om ik apostlenes ord er Guds Ord, så kan man likegodt forkaste hele Bibelen.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-01 18:13:12 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-01 15:12:23 följande:Alltså, jag har sagt det flera gånger nu - då borde du vara emot att rika och välbeställda gifter sig i kyrkan. Jesus uttalade sig aldrig direkt om homosexualitet, men han var VÄLDIGT tydlig om att rika inte hör hemma i kristendomen. Så starta en tråd och värva fler kristna för att banna rika från kyrkan och kristendomen. Jag skulle glatt stödja den saken!
    han var VÄLDIGT tydlig om att rika inte hör hemma i kristendomen. Förvånad

Du drømmer!! Du omtolker jo det som er skrevet jo..du får jammen komme med det skriftsted som støtter dette før du uttaler deg..
  • Free Spirit

Cissi76

Her må en være enig med visse personer og deres syn ellers blir man kalt trangsynt og dømmende. Merkligt endå du er for homofili..merkligt!!

• Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-01 19:03:22 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-01 18:51:45 följande:Matthew 19:23-24 Verily I say unto you, That a rich man shall hardly enter into the kingdom of heaven. And again I say unto you, It is easier for a camel to go through the eye of a needle, than for a rich man to enter into the kingdom of God. Luke 6:24 Woe to you that are rich! for ye have received your consolation. James 5:1 Go to now, ye rich men, weep and howl for your miseries that shall come upon you.
    Oki, takk!!

Om du leser Matt19: 16 (for å få sammenhengen)

Då kom en man fram till honom och frågade: ”Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?”

Og Jesus til han at han skulle holde budene, men dei hadde mannen holdt fra ungdomen av.

Matt 19:21-22
    Jesus svarade: ”Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.”
    När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.

Så kommer dine vers i Matt 19:23:24

Men Jesus sade till sina lärjungar: ”Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”

Matt 6:21

Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Det som var her er at Jesus prøvde hans hjerte for å få frem hva som skjulte seg der. Var det rikdomen eller Jesus han ville ha som Herre?

Men dessvere så viste det seg at rikdomen ble for tung byrde for han og han valgt den fremfor evigt liv.

• Free Spirit
    markera skrev 2007-10-01 20:23:33 följande:
    Jesus...var inte han extremt homosocial?
    Forklar deg!!
  • Free Spirit
    Sani skrev 2007-10-01 23:28:31 följande:
    Och varför går inte det? Och exakt vad är det som inte går? Du talar verkligen inte som många kristna som jag känner. Dom som har gud i sitt hjärta - och att det viktigaste är deras personliga relation till gud. Påstår du då att din tro är mer rätt än deras? Religon handlar om en tro - inte en vetenskap - och jag har full respekt för alla som tror. (Och det må igentligen vara vilken gud som helst) Och eftersom gud aldrig själv avisade någon - vad ger oss människor rätt att göra det i Guds namn?Det är väl inte bara människor som utvecklas? Fast det är klart, även hela evolutionsteorin går ju bort om man ska tro bibeln i varje ord utan viss fri tolkning och symbolik. Hur som helst så anser jag att den splittring som finns inom kyrkan när det gäller homosexuella visar tydligt att dom allra mest djupt troende tolkar bibleln på skilda sätt. 
    Hva andre kristne som du kjenner tro eller inte kan eg ik uttale meg om, dessuten, hva har personligt forhold til Gud i denne saken å gjøre? Vi snakker om at Gud skal tilpasse seg mennerskes livsstil, så kanskje du kan holde deg til emnet?

Eg påstår inget!!

Eg har heller ei sagt at Gud avivser noen, men han godtar ik alt vi gjør.
    Å forvente at Gud skal innrette seg etter samfunnet er det samme som at han skal forandre på sin natur, og det går ei..
  • Free Spirit
    Sani skrev 2007-10-02 20:36:59 följande:
    Det är ju fortfarande hur just DU tror och tolkar det hela eller hur?
    Da er det så då om du vil!!
  • Free Spirit
    markera skrev 2007-10-02 21:22:39 följande:
    Ja, han hängde väl mest med lärjungarna och andra män eller hur?
    Du tolker det jo dit du vil..så skal ik si noe eg.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-02 23:59:09 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-02 17:25:42 följande:Jag tycker fortfarande det verkar vara en tämligen patetisk gud som inte kan förändra sig.Vad kallar man en stark, intelligent, skärpt, lysande och alltigenom perfekt människa som inte kan förändra sig? Störd. Eller, i bästa fall, tråkig.Kan man inte förändras är man inte en gud, utan en sorglig wannabe. Men det är min högst personliga åsikt, utan grund från något annat än min personliga syn på livet, universum och allting.(Och återigen, gud HAR ändrat sig.)
    Ja vi alle ser forskjellig på livet og det hele, men likavel finst det svar på vår undring og det går ann å finne dem. Gud er den som har svarene!! Om du søker han av et oppriktig hjerte vil han gi deg svar.

Men vil du utdype litt mer hva du mener med at Gud ik har endret seg?
    Kom gjerne med Biblevers om du har noen..
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-07 15:36:42 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-07 10:01:12 följande:Gud ångrar sig (och därmed ändrar sig) mest hela tiden. Han ångrar att han satte Saul som kung när han inte dödar varenda fiende ur en viss stam, utan ger nåd åt deras kung, till exempel.Gud ändrar sig om att man ska stena folk för litet allt möjligt, för med NT ska man plötsligt "vända andra kinden till".
    Ja eg regnet med det var det du mente, men det betyr egentlig at vi taler om to forskjellige ting. Dette var det eg snakket om:

At han skal forandre på sin natur, det går ei..

Menst du taler om at han angrer seg. Og det kjenner eg til. Men det blir ik det samme, ser du forskjellen?

Når det gjelder forskjellen på GT og NT så er det så at Gud har ik tatt bort loven, men Jesus har oppfylt den.

Ex: Der kvinnen i NT ble tatt for hor med 5 menn og skulle steinest etter loven, der kom Jesus og sa til dem som ville steine henne:

Den som er uten synd kan kaste den første steinen!
    Alle kastet fra seg steinene og gjekk bort. Og Jesus som var uten synd stod igjen som den som kunne dømme henne og sa: Gå bort og synd ik mer!! (Nåden)

Var loven opphevet? Nei!! Men Jesus var den som skulle ta hennes straff på Golgata kors.
    Så loven er ik tatt bort!! Gud angret ik på loven!! Men den ble oppfylt ved at Jesus tok straffen for alle som syndet/synder.

Det står oxo i NT at alle som var/er under loven kommer til å bli dømt etter loven.
    Alle som velger å tro på Golgata verket går fra loven til nåden og blir dømt der etter.

Om noe er uklart får du bare si til. Håper du forstår det bedre nu!!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?