Dorian Ertymexx skrev 2007-10-01 19:03:22 följande:
Free Spirit skrev 2007-10-01 18:51:45 följande:Matthew 19:23-24 Verily I say unto you, That a rich man shall hardly enter into the kingdom of heaven. And again I say unto you, It is easier for a camel to go through the eye of a needle, than for a rich man to enter into the kingdom of God. Luke 6:24 Woe to you that are rich! for ye have received your consolation. James 5:1 Go to now, ye rich men, weep and howl for your miseries that shall come upon you.
Oki, takk!!
Om du leser Matt19: 16 (for å få sammenhengen)
Då kom en man fram till honom och frågade: ”Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?”
Og Jesus til han at han skulle holde budene, men dei hadde mannen holdt fra ungdomen av.
Matt 19:21-22
Jesus svarade: ”Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.”
När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.
Så kommer dine vers i Matt 19:23:24
Men Jesus sade till sina lärjungar: ”Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”
Matt 6:21
Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.
Det som var her er at Jesus prøvde hans hjerte for å få frem hva som skjulte seg der. Var det rikdomen eller Jesus han ville ha som Herre?
Men dessvere så viste det seg at rikdomen ble for tung byrde for han og han valgt den fremfor evigt liv.