• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • fia sthlm
    aroma skrev 2007-09-03 01:54:01 följande:
    Om man ser kyrkan som en klubb med regler och krav för att kunna bli medlem är det inte så konstigt att de kan utestänga vissa. Ingen skulle ju komma på tanken att gå med i Hammarbys supporterklubb och KRÄVA att de skulle heja på Djurgården. Då går man helt enkelt med i Djurgården istället. Så varför det är homofobiskt att tycka att man får rätta sig efter regler kan jag inte förstå.
    Nej, att man inte tycker präster ska tvingas till att viga folk dom inte vill viga har inte med homofobi att göra.
    Våran prinsessa är här
  • Mallan76

Markera: För det första tror jag inte Erik Johansson hatar sig själv!

För det andra tyckte jag det var en intressant artikel, att visa på att även en homosexuell präst kan vara emot vigslar av homosexuella! (och inte bara s.k. "homofober"... )
  • markera
    Mallan76 skrev 2007-09-03 08:34:21 följande:
    Markera: För det första tror jag inte Erik Johansson hatar sig själv! För det andra tyckte jag det var en intressant artikel, att visa på att även en homosexuell präst kan vara emot vigslar av homosexuella! (och inte bara s.k. "homofober"... )
    Absolut ingenting talar för att egen homosexualitet motsäger att vara homofob.
    Gay by nature-proud by choice.
  • Mallan76

Ok, men jag anser då iaf inte att Erik är homofob...

Han försöker ju inte "bota" sig själv på ngt sätt. Han skäms inte för att han är homosexuell. Visst, han har valt att leva ett liv i celibat, men anser det inte vara en uppoffring.
    Människan är mer än sin sexualitet, som han själv säger. Jag tycker han är modig och tuff som vågar gå emot allt som är PK.
  • Peippo

Är man inte lite bakom flötet om man sväljer över 1000 år gammal text med hull och hår? Jag menar en bok där det berättas att Abraham (eller vem det nu var) blev flera hundra år gammal, hela Adam och Eva historien osv... Man bör komma ihåg att bibeln ändå skrevs av människor, det kom ingen fax från Gud med exakta texter  Man visste mindre då än vad vi vet idag.
    Jag anser mig själv vara Kristen men lever ändå på 2000-talet och tolkar bibeln på mitt mera tidsenliga sätt. Tror helt enkelt på kärlekens Gud, kärlek mellan människor inte kön.
    Tycker att det är maktmissbruk och ett hån av Jesu budskap om kärlek att förneka någon gifta sig i kyrkan!

Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • bbpop
    aroma skrev 2007-09-03 01:54:01 följande:
    Om man ser kyrkan som en klubb med regler och krav för att kunna bli medlem är det inte så konstigt att de kan utestänga vissa. Ingen skulle ju komma på tanken att gå med i Hammarbys supporterklubb och KRÄVA att de skulle heja på Djurgården. Då går man helt enkelt med i Djurgården istället. Så varför det är homofobiskt att tycka att man får rätta sig efter regler kan jag inte förstå.
    Fast nu är det ju så att de flesta av de kristna homofoberna i den här tråden inte är medlemmar i Svenska Kyrkan men ändå har en massa åsikter om vilka regler som ska gälla där. Någon skrev att hen hade lämnat Sv Kyrkan pga inställningen till homosexualitet och det tycker jag är jättebra. Ju färre homofober i kyrkan desto bättre.

Jag har varit medlem i Svenska Kyrkan i hela mitt liv och har inga planer på att gå ur. Och så länge de andra kyrkorna envisas med sin homofobiska världsbild kan jag inte tänka mig att stödja dessa.
  • Alexiaa

påfågelöga- nån skrev att visa dras till tioåringar också, men det gör det inte rät...alltså ser jag i att man jämnför pedofiler med homosexuella och vissa som skriver (menar inte dig för har ej läst något av dig) verkar verkligen avsky homosexuella.

• Frantic

jag förstår inte varför man som homosexuell skulle vilja vigas inom ett trossamfund som tycker att ens kärlek är syndig.
    Jag själv vill inte vigas inom den kristna kyrkan just för att jag tycker att deras idéer och värderingar i mångt och mycket är helt koko, kvinnofientligt, homofientligt och reaktionärt.
    Nej tack!

Däremot tycker jag inte att kyrkan skall böja sig för oppiniionen och tillåta homovigslar, det är väl bättre att de står för sitt homofientliga budskap? Om nu deras Gud faktiskt tycker att homosexualitet är syndigt och sjukt så tycker han väl det?

• yakumo
    sataya skrev 2007-08-29 14:23:02 följande:
    jag har för mig att det inte ens står i bibeln om sådant.. och kollar man tillbaka så ansågs det väl vara fint om en man hade sex med yngre killar? både homosexuellt och pedofili.. jag har hört detta iaf.. någon som vet om det är sant?
    I samma kapittel några rader längre ner så står det också att man ska stena olydliga barn till döds. Samt att folk som jobbar på sabbaten (söndag) skall avlivas.

Det står ochså att det är skammligt för en man att ha långt hår, vilkat jag håller helt och hållet med om. Kolla bara på E-Type
  • Gabriella S

Nu hinner jag inte stanna och diskutera (jag har bara rast), men jag måste ändå inflika en sak. Jag är EMOT att man missbrukar ordet "homofob". Man måste ha rätt att ha uppfattningen att homosexuella förhållanden är emot Gud, emot naturen, eller både och, utan att få stämpeln "homofob".

"fob" syftar ju på "fobi". Det FINNS homofober, men det är personer som är helt fixerade vid homosexualitet, alltid tycker sig se det även där det inte finns, misstänkliggör människor för att vara homosexuella och sprider rykten om detta etc.. Samt ofta att de är skräckslagna för att själva få rykte om sig att vara homosexuella, kanske till den grad att de inte ens vågar ha vänner av det egna könet, och aldrig vågar vidröra någon av det egna könet i något sammanhang.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?