Inlägg från: Peippo |Visa alla inlägg
  • Peippo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

ABSOLUT!
    Jag är Kristen och tycker att alla ska få gifta sig i kyrkan med vem de vill.
    Man bör komma ihåg hur gammal Bibeln är och att man i dagens moderna samhälle inte kan tolka den till punkt och pricka. Det står uttryckligen att en man inte får dela säng med en annan man...men vi tjejer då ? Just det...man kan tolka dessa uråldriga texter hur man vill. 
    Det står även en massa annat konstigt som skrevs för tusntals år sedan om människor som blev flera hundra år gamla och fick hur många barn som helst som vi alla vet är upp till var och en att tolka. Teologerna har tvistat om innebörden sedan urminnestider.
    Själv tror jag på Kärlekens Gud och därmed tycker jag att man ska få gifta sig i kyrkan med den man vill, man som kvinna. 

Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Peippo
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:40:11 följande:
    Jag tycker faktiskt man kan ta bort vigselrätten för kyrkan. Idag står det för fördomar och det ska inte få fortsätta bara för man kan gömma sig bakom en religion.
    Varför ta bort vigselrätten? Varför kan vi istället inte förvänta oss att Svenska Kyrkan för en gångs skull förändras med tiden? Rättar in sig i ledet (tiden)... det börjar bli dags att det händer saker nu, tycker jag.
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Peippo
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:46:15 följande:
    Ja det är ju självklart det som man förväntar sig. Men kan inte kyrkan acceptera detta så borde dom inte ha rätten att viga någon alls.
    Jag tror personligen att vi alltid pratar om DEM (kyrkan) och förväntar oss en förändring. Vi som betalar kyrkskatt borde på något vis engagera oss mera i kyrkans verksamhet och ta reda på vad de gör med våra pengar (vilket är en hel j-la massa). Inte bara när vi vill gifta oss, döpas eller när vi coolat av för gott. Hur vet jag inte...en tanke bara...
    I finland (där jag bodde förut) har man kyrkoval vart fjärde år och då får folket rösta in representanter till kyrkofullmäktige och påverka på det sättet... Vet inte hur det fungerar här.
  • Peippo
    jenesaispas skrev 2007-09-01 16:48:51 följande:
    Mycket intressant jämförelse.
    Ja, väldigt intressant! Kanske dum fråga men, om man inte begarvs på kyrkogården, var begravs man då?
    Usch, vilken dubbelmoral. Där har man verkligen inte tänkt till!
  • Peippo
    jenesaispas skrev 2007-09-01 16:58:06 följande:
    Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift eftersom det fortfarande är kyrkan som har hand om begravningsplatserna, även om man har en borgerlig begravningsceremoni. Tror inte att det finns några icke-kyrkliga begravningsplatser.
    OK! Oj, om man inte vill bli begravd på kyrkogården? Blir man det i alla fall då? Ja, man kan ju välja att sprida askan... får man göra det var man vill.... Nu är jag ute och cyklar helt OT men blev lite nyfiken...
  • Peippo
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:57:43 följande:
    Jo visst borde folket få reda på exakt vad alla pengar används till. Jag betalat gärna för att kyrkorna ska kunna stå kvar mm men jag tänker inte förtsätta stödja kyrkan om det ska va så fördomsfullt. Jag förstår varför det är så många som väljer att gå ifrån kyrkan.
    Ja, jag är Kristen men har från och till funderat över att gå ur kyrkan just på grund av dubbelmoralen och fördomarna. Förstår inte varför just kyrkan har stannat i tiden för 1000 år sedan.
  • Peippo

Är man inte lite bakom flötet om man sväljer över 1000 år gammal text med hull och hår? Jag menar en bok där det berättas att Abraham (eller vem det nu var) blev flera hundra år gammal, hela Adam och Eva historien osv... Man bör komma ihåg att bibeln ändå skrevs av människor, det kom ingen fax från Gud med exakta texter  Man visste mindre då än vad vi vet idag.
    Jag anser mig själv vara Kristen men lever ändå på 2000-talet och tolkar bibeln på mitt mera tidsenliga sätt. Tror helt enkelt på kärlekens Gud, kärlek mellan människor inte kön.
    Tycker att det är maktmissbruk och ett hån av Jesu budskap om kärlek att förneka någon gifta sig i kyrkan!

• Peippo
    Gabriella S skrev 2007-09-03 12:27:22 följande:
    Det är ju ingen som tvingar någon att tro på den heller! Men om man nu INTE tror på den - vad har man då i KYRKAN att göra? Kyrkan bygger ju på den boken vare sig du gillar den eller inte, och om du inte gillar den så får du väl bara låta bli att gå till kyrkan. Och inte gå in där och försöka tvinga prästerna som verkar där, att rätta sig efter DINA åsikter...Hur svårt kan det vara..?

Mina åsikter??? Det finns många präster som tycker som jag, prästen i min försmling i alla fall. Jag tror på bibeln, väljer att tolka den på mitt sätt och ser den som en gammal skrift (läste du inlägget eller är du bara på "korståg med låt oss förtrycka homosexuella anda" nu?). Teologer har genom tiderna tolkat bibeln olika. Och vad du än skriver så TOTALVÄGRAR jag att tro att min Gud skulle misstycka att människor vigs och bekräftar sin kärlek i kyrkan.    
    Har förresten aldrig påstått att jag inte gillar bibeln!!! Det är den bästa bok jag läst.
    Hur svårt kan det vara att förstå att vi tycker olika? När du nu har så starka åsikter om texten i bibeln och håller fast vid den så hårt så undrar jag om du fastar mellan jul och påsk??? Jo, för det står det att du ska göra! Eller hmmmm...kanske vi inte följer allt till punkt och pricka i alla fall?

• Peippo
    yakumo skrev 2007-09-03 12:51:14 följande:
    Ett av mina största prroblem med kyrkan är att dom tar sina "krav och regler" från deras regelbok Biblen eftersom den är helig och allvetande, men sen så väljer dom att ignorera vissa regler men följer slaviskt vissa.Det står att det är en synd om en man ligger med en annan man så som han ligger med en kvinna. Och det tycker de kristna att man ska ta ordagrant.Men sen finns det en massa saker som de kristna inte tycker att man ska ta ordagrant, Följande saker står i biblen:Man ska stena olydiga barn.Man ska döda folk som jobbar på en söndag.Det är OK att sälja sin dotter som slav.En kille som heter Noa sammlade två av alla jordens 10 miljoner djurarter på en segelbåt och sedan distrubuerade dom alla på jorden igen.
    Shit vad bra skrivet! Precis min poäng!
  • Peippo
    Gabriella S skrev 2007-09-03 12:32:57 följande:
    Man behöver ju inte tycka illa om de homosexuella som individer. Men man kan tycka att deras HANDLINGAR är fel, ifall de lever ut sin homosexualitet. Jag skulle t.ex. verkligen inte tycka illa om den prästen som vi diskuterade tidigare - han som är homosexuell men lever i celibat. Han verkar vara en stor man - honom skulle jag respektera mycket högt, om jag kände honom!Och att det finns enstaka djurindivider som utför homosexuella handlingar, bevisar väl inte att det är rätt? Det kan så klart bli vajsing på sexualiteten hos dom också. Precis som det kan bli vajsing i huvudet på en nybliven djurmamma, så att hon överger sin unge och låter den dö av törst, svält och kyla. För den skull, säger vi väl inte att människomammor som gör så (och det förekommer) är fullt normala?Det finns till och med djurmammor som ÄTER sina ungar...
    FY VILKEN LÄSKIG LIKNELSE!!! Att jämföra homosexualitet med djur som äter sina egna ungar!!! Det var lågt och oerhört obildat. Du kallar med andra ord homosexuella för onormala?! Det är fullständigt kränkande trots att jag inte är det! Undrar om am ens får uttrycka sig så?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?