-
Du får det att låta som alla präster tror så... Faktum är att det heller inte är sant!stina84 skrev 2007-09-04 16:27:41 följande:Tycker inte jag heller att de ska få bestämma. Tycker heller inte man ska tvinga en präst att gå emot sin tro när denne tror på vad som står i bibeln och att ett äktnskap är ämnat för en man och en kvinna
-
Hmmm....kan det inte vara upp till Gud sedan när Han/Hon ska bestämma vilka synder förlåts eller ej. Trots att jag inte tror att min Gud fördömer någon kärlek överhuvudtaget!nica83 skrev 2007-09-04 16:30:14 följande:peippoFör att en kyrklig vigsel är en religiös akt som man bör respektera... Anser prästen att det strider mot hans eller hennes tro så bör man alltså respektera detta, även om man inte håller med honom eller henne.
-
Jag fattar fortfarande inte varför just prästen (en enskild vanlig person) ska ha rätten att bestämma vem som får vigas och inte. Vem som helst kan ju bli präst...det är bara att plugga... Upplys mig nu hur folk tänker egentligen.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:27:56 följande:Lustigt hur lätt Jesu bud om att man "inte ska döma, på det att man må bli dömd själv" glöms bort... Plötsligt ska varenda präst och lekman få döma andra efter deras sakrala regler. Inte ens alla teokratier kör med sådant.
-
"Hur en homosexuell än vrider sig sitter arslet bak, medan det på en trogen kristen verkar kunna sno sig hursom."
!
-
Några tänkvärda bibelcitat såhär innan jag går och lägger mig...
"Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett av Jesus Kristus." (Gal 3:28)
Där ser ni! Bibeln gör inte skillnad på människor. I slutändan är vi alla bara människor.
"Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer ifrån Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud." (1 Joh 4:7)
-
Ska chocka er med lite ytterligare fakta....
Alla manliga dansare är inte bögar!
Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 07:48:43 följande:Gabriella S skrev 2007-09-05 23:55:26 följande: Du vet inte tillräckligt. Det är milsvidd skillnad på turistlockande medeltidsspel och live. Få killar får sina kläder sydda åt sig, och de bestämmer oftast själva vad de ska sy, ergo, de måste designa kläderna själva. Blir de bögar för det?Många killar, mig inkluderat, älskar spel som The Sims, där man just klär och designar figurer, och sedan inreder deras hem. Är en enorm del av tonårspojkarna bögar? Jag älskar själv inredning och design, men jag har inte mång fibrer i kroppen som inte är tvärhetero.Och om du kollar mer på medeltidsmode än vad väpnare hade på sig (för det är ett val att klä sig så också), så ser du att kjortlar var det plagg männen bar. Som i princip är en klänning med kortare kjol. Utöver det var särkar och tunikor vanliga.Byxor är ett väldigt modernt påfund.Och du... många liveare är inte alls så normativa. Män som är kockar, kvinnor som är riddare, och inte fler homosexuella bland dem än bland genomsnittet.Skulle vara kul att gå in på arkitekthögskolan eller konstfack och säga det - "grabbar, ni är alla bögar, bara så ni vet!" -
Hih...bläddrade just lite i bibeln om äktenskap... Första Korinterbrevet kapitel 7 börjar Paulus såhär:
"Nu till det ni skrev: Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna."
Senare i texten står det såhär:
"I övrigt ska var och en leva med den lott som Herren har tilldelat honom, sådan han var då Gud kallade honom. Det är den Regel jag ger alla församlingar."
Slut på bibelcitat...Jag lovar....Kunde bara inte låta bli
-
Åååh, vad jag väntar svar på detta! Har väntat läääänge!trollbottom skrev 2007-09-06 12:28:06 följande:stina84 skrev 2007-09-06 11:14:53 följande: Stenar du den otrogne? Hugger du handen av tjuven? Håller du dig undan när du har mens då du är oren då? Tror du att danssjuka människor är fyllda av onda andar?Det finns mer och det vet både du och jag. Tänker dock inte använda bibelcitat eftersom jag inte vill missbruka bibeln. Men för bövelen, vi lever nu, 2007. Den skrevs inte igår, den skrevs inte med samma kunskap i ryggen som vi har idag.Vilken av skapelseberättelsena går du efter, du vet väl att det finns flera? Vad som är naturligt, hur kan du utgå från bibeln? Gamla testamentet eller nya? Ser du motsägelserna i bibeln? På ett ställe ska du slåss på nästa vända kinden till... Vad följer du?
-
trollbottom skrev 2007-09-06 15:44:38 följande:Peippo skrev 2007-09-06 13:32:51 följande: Inte från mig va?
Nej! Inte från dig, utan någon som verkligen har svar på din fråga!
Undrar bara varför man just följer "en man ska inte dela säng med en annan man som han gör med en kvinna" så slaviskt när man garanterat tar en massa annat i Bibeln med en nypa salt!?!
Still wondering...
-
fia sthlm skrev 2007-09-06 16:49:46 följande:jag har svarat på det.Kristna följer inte dom gamla förordningarna och ett öga för ett öga tand för tand m.m m.m som det står om i gt längre, utan följer det nt.
Oj! Du menar alltså att GT mao kan stå för Gammalt Trams?
Jag vet att Jesus ofta blev kritiserad för att inte bry sig om lagarna. Han menade att lagarna var till för människan och inte tvärtom. Därmed skrev aposteln Paulus:
"Kärleken är allstå lagen i dess fullhet" (Rom 13:10)
...attans...det smög in sig ett citat igen...