• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-03 12:27:22 följande:

Det är ju ingen som tvingar någon att tro på den heller! Men om man nu INTE tror på den - vad har man då i KYRKAN att göra? Kyrkan bygger ju på den boken vare sig du gillar den eller inte, och om du inte gillar den så får du väl bara låta bli att gå till kyrkan. Och inte gå in där och försöka tvinga prästerna som verkar där, att rätta sig efter DINA åsikter...Hur svårt kan det vara..?
    Jag tror att de ord som använts (om det var här eller i en annan tråd där just skolavslutningar och liknande nämndes) är Tradition och Hävd.

Med tanke på att folk idag gifter sig som för hundra år sedan inte ens skulle fått komma in i kyrkan (skiljda, de som haft barn utan att ha en man, romer etc) så är det liksom lustigt att man pratar om vigseln som om det alltid varit öppet för alla heteropar. Kyrkan har ständigt motsatt sig en friare och mer humanistisk människosyn, och idag fortsätter man med den kampen, fast man förlorat så många gånger förr - och alltid sopat förlusten under mattan.
  • Dorian Ertymexx

Det är ju ingen som tvingar någon att tro på den heller! Men om man nu INTE tror på den - vad har man då i KYRKAN att göra? Kyrkan bygger ju på den boken vare sig du gillar den eller inte, och om du inte gillar den så får du väl bara låta bli att gå till kyrkan. Och inte gå in där och försöka tvinga prästerna som verkar där, att rätta sig efter DINA åsikter...Hur svårt kan det vara..?
    Nej, det är därför vi vill göra äktenskapet till en rent juridisk handling, så slipper de arma prästerna göra någonting de inte vill. Fint va?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-03 12:32:57 följande:

Man behöver ju inte tycka illa om de homosexuella som individer. Men man kan tycka att deras HANDLINGAR är fel, ifall de lever ut sin homosexualitet. Jag skulle t.ex. verkligen inte tycka illa om den prästen som vi diskuterade tidigare - han som är homosexuell men lever i celibat. Han verkar vara en stor man - honom skulle jag respektera mycket högt, om jag kände honom!Och att det finns enstaka djurindivider som utför homosexuella handlingar, bevisar väl inte att det är rätt? Det kan så klart bli vajsing på sexualiteten hos dom också. Precis som det kan bli vajsing i huvudet på en nybliven djurmamma, så att hon överger sin unge och låter den dö av törst, svält och kyla. För den skull, säger vi väl inte att människomammor som gör så (och det förekommer) är fullt normala?Det finns till och med djurmammor som ÄTER sina ungar...
    Om du med alla arter som är högre stående än amöban menar "ett fåtal" så ja, då är det bara ett fåtal arter som är homosexuella. Bara de med hjärna eller centralt nervsystem av något slag. Och som har minst två kön, förstås.

Japp, och det är roligt att just DU tar upp hur djur kan bete sig, eftersom du tidigare talade dig varmt för vad som var NATURLIGT. Det är fullt naturligt att äta sina barn, vara otrogen, ha sex utan äktenskap, ha sex med flera, gå runt naken, och allt det där du avskyr - för det är så i naturen.

Men du verkar nyttja naturen som du nyttjar gamla testamentet - du använder de bitar som passar dina jämförelser och skyller allt annat på att det är "sjukt" eller "stycken som Jesus reviderade". Tyvärr fungerar den taktiken ganska illa med skärpta, erfarna debattörer, som kräver konsistens. Antingen är det BRA med det som är naturligt, eller så är det DÅLIGT. Du får bestämma dig. Antingen BEKRÄFTADE Jesus det gamla förbundet (med att homosex är fel, liksom långhåriga, stökiga barn, mens i kyrkan, diska på en söndag etc), eller så MOTSADE han det, och då gäller INGET som står där.

Bestäm dig.
  • Alexiaa

Gabriella S- Varför skulle homosexualitet vara något konstigt?
    Du talar om att leva ut sin homosexualitet, det är väl samma sak som att en hetrosexuell människa lever ut sin sexualitet?

Meningen med livet är inte idag att fortplanta sig, vi har redan stora befolkningsproblem på många ställen på jorden.
    Det du pratar om är ju sånt som skapar kaos och oreda i världen!
    Du verkar tycka homosexuella är "avskum" och "vidriga"...tycker du så?
    Kom inte med något så korkat sagt som leva ut sin homosexualitet, utan tycker du de är vidriga människor som inte borde få finnas, för det är på det sättet jag uppfattar de åsikter du verkar ha.

Det är inte några enstaka djurarter som har den driften, det är väldigt många...Delfiner tex, är faktiskt sk bisexuella för det är så otroligt vanligt.

• Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-03 12:49:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 01:12:14 följande:
    Så för dig är alla homofober om de inte varit tillräckligt länge i skolan. Är det verkligen så du menar?Du har väl varit tillräckligt länge i skolan för att veta vad fobi är. Wikipedia:"Homofobi, ett ord sammanfogat av orden homosexuell och fobi, som vanligen betecknar antingenen kliniskt påvisbar fobi ( kraftig irrationell rädsla) för homosexuella/homosexualitet, se homofobi (psykologi). ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitet, se homofobi (samhälle)" Det är så fel att påstå att den är homofob som är emot könsneutral äktenskapslagstiftning. Det behöver inte vara ogilland av homosexuella. T ex. I katolska kyrkor får du inte gå in klädd i shorts. Beror det på att katolska kyrkan är motståndare till alla människor som är klädda i shorts? Nej, de tycker bara inte att det passar i kyrkan. Samma med homovigslar. Många tycker inte att det passar in i kyrkans budskap. Det är inte avsky för homosexuella.
    Jag har gått i skolan länge nog för att se att du inte läst min text ordentligt, eller att du med flit misstolkat den för att vinna billiga poänger.
  • qenzo

Det spelar ju ingen roll vad du eller ngn annan säger här, så länge alla är ute efter att försöka få folk att fatta, att homosexuella också är människor, trots att de/vi har sex med samma kön.

För många verkar också tro, att homosexuella BARA knullar och inte lever tillsammans som alla andra par i världen.
    Det är precis som om en del är så fixerade vid sex att de inte kan släppa tanken.

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 15:50:40 följande:

Nej, det är därför vi vill göra äktenskapet till en rent juridisk handling, så slipper de arma prästerna göra någonting de inte vill. Fint va?
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-03 14:38:48 följande:
    FY VILKEN LÄSKIG LIKNELSE!!! Att jämföra homosexualitet med djur som äter sina egna ungar!!! Det var lågt och oerhört obildat. Du kallar med andra ord homosexuella för onormala?! Det är fullständigt kränkande trots att jag inte är det! Undrar om am ens får uttrycka sig så?
    Du, de ska vara TACKSAMMA att de är onormala. Har du hängt här på FL länge nog för att se vad som anses normalt? *ryser*
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-03 16:00:18 följande:
    Det spelar ju ingen roll vad du eller ngn annan säger här, så länge alla är ute efter att försöka få folk att fatta, att homosexuella också är människor, trots att de/vi har sex med samma kön.För många verkar också tro, att homosexuella BARA knullar och inte lever tillsammans som alla andra par i världen.Det är precis som om en del är så fixerade vid sex att de inte kan släppa tanken.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 15:50:40 följande:
    Det blir lätt så när man tillhör en sexualfientlig religion som kväver ens sexualitet. Det man inte har tänker man på, och om man inte får tänka själv tror man istället att det är andras tankar man ser. Projicering, kallas det på Freudianska, och det är en stor talang för alla kristna fundisar.
  • Alexiaa

Jo, jämnföra homosexualitet med djur som äter sina ungar är nog bland det mest KORKADE jag läst tror jag.

• Dorian Ertymexx
    Alexiaa skrev 2007-09-03 15:56:10 följande:
    Gabriella S- Varför skulle homosexualitet vara något konstigt?Du talar om att leva ut sin homosexualitet, det är väl samma sak som att en hetrosexuell människa lever ut sin sexualitet?Meningen med livet är inte idag att fortplanta sig, vi har redan stora befolkningsproblem på många ställen på jorden.Det du pratar om är ju sånt som skapar kaos och oreda i världen!Du verkar tycka homosexuella är "avskum" och "vidriga"...tycker du så?Kom inte med något så korkat sagt som leva ut sin homosexualitet, utan tycker du de är vidriga människor som inte borde få finnas, för det är på det sättet jag uppfattar de åsikter du verkar ha.Det är inte några enstaka djurarter som har den driften, det är väldigt många...Delfiner tex, är faktiskt sk bisexuella för det är så otroligt vanligt.
    Det är det jag ofta försökt syfta till, men inte fått respons. Varför får heterosexuella som haft premaritalt sex gifta sig? Det är ju lika illa i guds ögon som homosexualitet. Och om det är reproduktion äktenskapet ska handla om och inget annat, då borde väl rimligtvis inte heller sterila eller steriliserade personer vigas i kyrkan?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?