• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • Klara69

Tittar väl in här och meddelar att... här händer ingenting!! Väntar och väntar... men det är OK. Så länge bebisen mår bra därinne så klagar jag inte. Ska till min doktor imorgon så vi får se vad hon har att säga. En vecka över tiden nu.

Hörrni, det där med FET... varför är det svårare att få ett FET att funka bara för att de gjort PGD innan frysningen? Jag menar, det är ju svårare med FET än färskt ET, men finns det någon orsak till att PGD FET är svårare än vanligt FET?

Kram alla...

• Kyoko

FD:
    Som vanligt snälla ord från dig! Tack vännen!

Klara:
    Åhhh suck, jag som väntar och väntar och tror att din bortavaro innebär att du ligger och krystar På din fråga svarar jag att för oss som gör PGD blir äggen skörare än andras och därför känsligare för nedfrysning. De har ju varit in och punkterat höljet när de gör analysen och iom det så blir de något känsligare för kylan. Det är en av anledningarna till att man hellre stoppar in två ägg istället för att frysa det.

I kväll har jag varit och träffat en annan FL vän vars väg är så lik min egen. Förlorat första barnet och nu 1.5 IVF försök senare väntar vi på nytt försök. Även hon fick avbryta sitt första pga monofolikel. Ja tänk så lika ens väg kan vara ändå. På ett konstigt vis så känns det lite extra att träffa någon som befinner i en så liknande fas i livet som en själv - trots att man varit med om något så ovanligt som en annan.

• Therese6699

Goddag på er alla!
    Jag vet inte riktigt vart tiden tar vägen nuförtiden. Vi har världens snällaste bebis så han tar inte alls så mycket tid som jag hade trott. Men det är miljoner andra grejor som ska fixas och grejas. Sedan så har jag försökt att hinna med att spela lite golf också.

När det gäller kattungarna så är det bra med dom 3 största, men Mini verkar tyvärr vara lite spak och han äter inte och växer inte som han ska. Jag ska till djurkliniken med honom på fredag. Men jag tror tyvärr inte han kommer att följa med hem sedan. Jag har försökt att tilläggs mata honom. Men det verkar inte bita riktigt. Det är lite tråkigt då han för bara några veckor sedan var jättepigg, men det är någonting som har hänt. Liam och Dea kommer bli jätteledsen om han inte klarar sig. Men det är ju så livet är tyvärr. Jag håller dock tummarna för att han ska piggna på sig och att veterinären ska hitta ett fel som går att åtgärda.

Tess

• Sogo

Hej där,

Kyoko: så tråkigt att frysisen inte klarade sig. Då får vi se vad de tycker om din framtida behandling - skulle väl vara skönt att slippa sprutorna förstås.

Klara: Trum, trum, trum......

FD: Kämpa på. Vad har du för datum att rikta in dig på?

Jag försöker vara helyllemamma och laga all bebismat själv, hämta tidigt från dagis och ha rena kläder på samtliga. Det går inte.... Så kläderna får vara skitiga och stöket i vårt hem skall vi inte diskutera. Tjejrna är inne i rivaråldern och drar ur allt ur lådor och hyllor.

• Kyoko

Tess:
    Så mycigt med kattungar. Hoppas lilla mini klarar sig iallafall kanske är det en liten kämpe.

Sogo:
    Dagis otroligt här talas det dagis. Kommer ihåg när man fått reda på att du fått dem... Vad tiden går fort ibland vilket ju är skönt men för somliga står den bara still. Men du man behöver inte vara perfekt på alla kanter, varför inte skippa att göra egen mat och fuska med färdig mat ibland så att du orkar med allt.

Klara:
    Håller med trum, trum.trum

FD:
    Skönt än då att höra att du fått + efter FET! Det bara måste gå vägen nu! Hur går det du den enda som just nu håller på att producera ?

• Sogo

Kyoko:Nja riktigt så fort går det inte.Det är stora pojken (5) som går på dagis. Tjejerna är bara 8 månader.

Jag är en liten matfetischist och är rätt petig med vad jag stoppar i mig. Hellre ren inombords än utombords . Om man nu tvingas välja.

• Kyoko

Sogo:
    Ha ha ja det är ju lite väl tidigt man tappar liksom tidsbegreppen men jag har faktiskt en vännina som satte sin 10 mån son på dagis! Ja du har väl rätt visst är det bra att tänka på vad man stoppar i sig skulle nog jag behöva göra också men har liksom inte orkat det.

• Sogo

Om man nu har kämpat så hårt o länge - ja ni vet ju vad jag talar om. Så vill jag nog tillbringa lite tid med mina så önskade barn istället för att gå till jobbet och skicka in dem på dagis. Så någon start vid 10 månader blir det inte. Vi planerar att vara hemma i två år - får se om vi får ihop det.

Annars är jag inget motståndare till tidigt dagis - alla har vi olika livssituationer. Man ska aldrig dömma ngn annan.

• Kyoko

Sogo:
    Håller helt med. Om jag någon gång får den otroliga äran att bli mamma till barn som får stanna. Ja då kommer jag vara hemma på heltid under så lång tid som man får. För mig finns inga alternativ men precis som du så tycker jag att alla gör exakt som de vill själva. 8 månader, ja nu har de väl börjat lära sig att krypa, sitter upp utan stöd etc. Ja det är konstigt att tänka att man aldrig fick chansen med Buster till alla dessa nyupptäckter.

• Klara69

Jaa, och här är jag... fortfarande... trum, trum, trum.... Är på +6 dagar nu. Var hos doktorn igår. Visserligen ser allt bra ut och så men de vill helst inte att jag går över mer än 41+5 så händer inget av sig självt blir det igångsättning på måndag (20/8). Jag hoppas den kommer av sig själv innan dock...

Ja, tänk att Sogos tvillingar "redan" hunnit bli 8 månader. Jag förstår fullt att ni vill stanna hemma så länge som möjligt. Men som sagt, allas situationer är ju olika. Här har man ju möjlighet att stanna hemma löjligt lite i jämförelse. I allmänhet får man 6 veckors betald ledighet efter födseln. Man har dock rätt att vara hemma (och komma tillbaka till samma jobb) i 24 veckor, dvs ca ett halvår. Personligen tänker jag vara hemma så länge det bara går. Men jag tänker på de som måste tillbaka och jobba när bebisen bara är 1 1/2 månad. Kan ni tänka er??

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!