• maria1978

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IV

Skrattande TIDEN GÅR FORT!! SKAPAR OSS EN NY TRÅD Skrattande

Å gamla som nya är välkomna!!!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

Här är länkarna till tidigare trådar

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m14022265.html

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m16962030.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 11:00:38:
    www.familjeliv.se/Forum-13-248/m20383409.html

EN BI-tråd till oss för våran lista!! Fyll gärna på ofta och mkt När fler barn kommer till Världen eller när någon flyttar eller om du är ny!!
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IV
  • Genni
    F I N E skrev 2007-07-02 21:27:42 följande:
    Det är alltid roligt när folk frågar var jag är från...då svarar jag alltid sverige, då frågar dom, men var är dina föräldrar från, då svarar jag mamma är från finland och pappa från sverige, älskar blickarna man får! =)
    Det där känner jag igen... Folk frågar mig vilket mitt land är... Sverige... ja men vart kommer du ifån? Småland brukar jag säga... Inte för att jag inte skulle kunna säga att jag är adopterad från Colombia, men det blir så tjatigt i längden.. att alltid behöva förklara sitt utseende...
    Ahrodie skrev 2007-07-01 19:16:10 följande:
    Genni: Pappan har klar-blå ögon och vår andra dotter har som sagt mörkbruna. Jag tycker ju också att dom borde vara bruna nu och att dom andra var det. Men sen läser man att det kan ändras tills dom är 3 år?!?! Det är givetvis jätte-oviktigt, bara skojigt . Fast, ibland känns det så udda så jag undrar om jag fått fel barn med mig hem trots allt.. Jag sov ju när hon plockades ut och vaknade inte förrän 2 timmar efter "förlossningen" .
    Hade ingen aning om att de kunde vara blå så länge. När Emma föddes visste jag inte änn om att de va blå te en början... Blev minst sakt förvånad då hennes pappa (spanjor) har lika mörka ögon som jag...
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Annlin

Ahrodie: Min lilla killes ögon var grå-bruna när han föddes. Det var till och med så de såg mörk mörk blå ut i vissa ljus. Det tog väl ca 1-2 månader innan de bestämde sig för att bli bruna. Han har en hasselnötsbrun färg på ögnen. Inte lika mörkt bruna som jag.

• Ahrodie

Här är ett foto taget idag, hon blir 2mån 1v på fredag 

20070703_greyeyes_1.jpg

Vet inte, men borde komma i full bild om man clickar på den även om den ligger "hidden" i mitt galleri?

Mamma till 6 härliga ungar =)
  • Genni

Jissus vilka vackra ögon!!!! Kan inte minnas att Emmas ögon va så klara.. de var mörkare vill jag minnas.. nästan som i djupet av havet.... Såg inte alls ut som din flickas...

• Myrna

Ahrodie: Ja, tänk om hon får behålla dem! Har förresten hört att finns en del asiater med blå ögon men det kanske är ännu en myt...?

• F I N E

GENNI - Jag hade några äkta chilenare på t-banan som frågade var jag var ifrån och jag sa så, och till slut måste man ju ändå säga "jaja, jag är adopterad från chile"
    Men dom ville inte tro mig, dom ville veta exakt vilken del av chile jag kom ifrån och pratade med mig på spanska, påstod att jag hade en dialekt därifrån, så självklart måste jag fatta spanska, i slut ändan vart dom nästan arga på mig för att jag inte ville prata spanska med dom.
    Jag fattar typ tre ord på spanska...=)

• maria1978

F I N E: *skrattar* Åt dina envisaT- banne vänner...

• HjärtePrinsen Filip06
    nu är vi vakna filip är jätte pig hmhm.. han ligger o pratar me sina gosedjur. idag ska han till logoped sen till kortiset Tallkotten. va ett tagsen han var där nu, får se hur de går..

Filip hade blå gröna ögon länge, men nu vid 9 månaders ålder börjar dom bli mer o mer bruna, ja själv har ju mörk mörk bruna.. typ svarta,  hans pappa har grön, blå...

mvh Hanna
    *nya fina kort på Filip*
  • Genni

Fine - hehe... det är rätt roligt det där. Innan jag bodde i Spanien tänkte jag inte så mycket på mina drag. Jag trodde att jag såg ut som vilken svensk som helst, fast mörkare. Nu har jag förstått att det tydligen är rätt lätt att peka ut varifrån jag kommer. jag ser nog ut som en typisk Colombian. När vi går på markander brukar indianderana som släjer saker där, alltid börja prata spanska me mig. De kan jag tycka är rätt skoj.. då får man ju öva sin spanska

• HjärtePrinsen Filip06
    Hej

idag har vi varit hos habliteringen med filip träffade Logopeden, han fick ta leksaker och lekte tittut med logopeden för att se om han förtod borta o fram. sen följa blicken med olika leksaker. han klarade allt super bra vilket va skönt.

sen fick vi lite redskap och stimulera honom in i munnen o utanför. Sen att vi var duktiga o på att sjunga o prata till honom. och att vi ska fortsätta med med smak men bara lite lite för att stimulera munnen o tungan mer. och testa olika  lukter på honom.

sen ska han få en tid för en slags rönken ja inte kan namnet på. men iallfall och se hur han svälger mat o sånt.

och att läkaren skrver intyg om att vi MÅSTE FLYTTA SNART till olika bostadsförmedlingar här i skövde..
    de har dom ju lovat oss och hjälpa oss med så.

efter de var vi i stan en sväng. sen till tallkotten med Filip. Han blev så glad o komma dit igen

Han har ju haft 1½ vecka semester därifrån..

MVH Hanna o Filip...
    *Livet gör en starkare, Filip du är min bästa lycka som finns*
Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IV