• maria1978

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IV

Skrattande TIDEN GÅR FORT!! SKAPAR OSS EN NY TRÅD Skrattande

Å gamla som nya är välkomna!!!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

Här är länkarna till tidigare trådar

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m14022265.html

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m16962030.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 11:00:38:
    www.familjeliv.se/Forum-13-248/m20383409.html

EN BI-tråd till oss för våran lista!! Fyll gärna på ofta och mkt När fler barn kommer till Världen eller när någon flyttar eller om du är ny!!
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IV
  • Myrna

Hej på er! Är egentligen bortrest på semester men internetberoende som man är har man lyckats logga in en sväng här :-P.

FINE: Självklart ska du inte behöva be om ursäkt för hur du upplever det!

Apropå likhet har jag alltid hoppats på en son som liknar min sambo. Under graviditeten var jag jättenervös över att få en flicka och att hon skulle likna mig!
    Jättekonstigt!
    Nu har jag fått en pojke som alla tycker liknar mig och till en början när folk påpekade det slog jag mest ifrån mig och lyfte fram de likheter med sambon som bara jag tycktes se. Med tiden har jag dock ändrat mig och kan tycka att det är ganska häftigt att sonen liknar mig!

Vet inte varför jag känt som jag känt men det har väl något att göra med mina komplex och mitt vacklande självförtroende?

• Ahrodie

Nu bara måste jag fråga er.. Hur lång tid har det tagit innan era småttingar har fått bruna ögon eller visat tecken på att bli brunögda?

Jag har en liten halv-koreanska här med stålgrå ögon som ibland kan gå tillbaka till "bebis-mörkblå" och vid enstaka tillfällen bli grå-brun-melerade. Dock alltid med en ring av ljusgrått kring iris.

Joline är 9 veckor nu så drygt 2 månader och visst kan det vara tidigt att säga, men jag är rätt säker på att mina äldre barn blev brunögda direkt. Med min 5 åring kommer jag ihåg att hennes ögon såg ut som "lera" och blev sedan bruna. Men den här har som sagt vanligtvis stål-grå utan minsta ansats till brunt.

Vore ju lite skoj med en grå-ögd halv-koreanska .

Mamma till 6 härliga ungar =)
  • Genni

Vad jag kan minnas blev min drutta brunögd rätt så snart efter födslen...  Tycker nog din lilla borde vara de me nu om de e menat att hon ska vara brunögd.. Är de kanske pappans färg hon fått?

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • josse82

Hej! Här är en till som är adopterad...

Svar på dina frågor:
    1. Jag är född i Indonesien

2. Min man (sonens far) är född i Sverige

3. Mina föräldrar blev jätteglada när vi berättade att de skulle bli morföräldrar, som de har längtat!

4. Av omgivningen blir vi bemött som vilket par som helst...

• maria1978
    Josse82:
    Välkommen Skrattande

Ahrodie: Mina grabbarn tror jag inte äns föddes med blå ögon...eller det gjorde dom väl..Men dom blev bruna rätt fort. Men din dotter kanske får någon blandning av era ögonfärger. Melerade kanske när det är klart?

Här har mina kids vart hos mamma och pappa i helgen. Vi har vart på 30 års fest i helgen.... Mkt roligt!!
  • Ahrodie

Genni: Pappan har klar-blå ögon och vår andra dotter har som sagt mörkbruna. Jag tycker ju också att dom borde vara bruna nu och att dom andra var det. Men sen läser man att det kan ändras tills dom är 3 år?!?!

Det är givetvis jätte-oviktigt, bara skojigt . Fast, ibland känns det så udda så jag undrar om jag fått fel barn med mig hem trots allt.. Jag sov ju när hon plockades ut och vaknade inte förrän 2 timmar efter "förlossningen" .

• Myrna

Ahrodie: Min lille hade också stålgrå ganska länge men nu drar det oåterkalleligt mot brunt. Ibland kan han dock se grönögd eller blåögd ut beroende på vilken färg han har på kläderna.

• Ahrodie

Myrna: då är det nog något liknande här Dom blir nog bruna med tiden .

• F I N E

GENNI - Vi fick oxå släktforska som en uppgift i skolan, minns att jag vart väldigt ledsen och ville verkligen inte vara med på det. Det kändes så orättvist, för jag var verkligen inte intresserad av våran släkt, som dessutom halv är från finland.

Det är alltid roligt när folk frågar var jag är från...då svarar jag alltid sverige, då frågar dom, men var är dina föräldrar från, då svarar jag mamma är från finland och pappa från sverige, älskar blickarna man får! =)

AHRODIE - Nomi hade mörka ögon på en halvtimme...det gick väldigt snabbt från karibien blå till mörk bruna på en halvtimme...nästan läskigt att se!

• maria1978

F I N E och Genni: Jag fick oxå släktforska i skolan Det va inte ett dugg roligt... Iof så gick det bra...med peppning från pappa.

Du F I N E...min mamma är oxå från finland och pappa från sverige...Å folk studerar mig mkt noga när jag svarar som du...

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IV