• Millan36

Nakenhet

Jag brukar ofta duscha o basta hemma på kvällen. Min son gillar också det och brukar hänga med. Det har han gjort sedan han var liten. Nu är han 12 år och jag märker att han tittar mycket på min "buske" och ställer ibland frågor om var han kom ut och vill titta lite. Jag har tyckt att det är ganska oskyldigt och har inte brytt mig om detta. Men nu får han ibland stånd och då känns det lite konstigt.
    Är det normalt?
    Har någon av er liknande erfarenheter ?
    Hur skulle ni tolka det ?
    Vore tacksam för era erfarenheter/Kram

• Svar på tråden Nakenhet
  • sandra1984

Vad som är rätt och sunt är upp till var och en i varje familj.
    Bara för att jag exempel inte hade det så i min familj,betyder det inte att andra är onormala.Och varför egentligen ens använda det ordet onormal fattar jag inte....

Man gör vad som känns bra elle rätt.Det som är rätt för er ts och känns bra för er kanske känns fel eller konstigt för en annan familj.
    Folk är väldigt töntiga och skraja idag för allt..nakenhet,det spekuleras ofta vad som är normalt och icke normalt he he...

• K med lilla E

Fast grejen är ju inte att göra rätt eller fel utan att delge sina barn en uppfattning som kan accepteras inte bara av den egna familjen utan även är socialt accepterad, det ansvaret ligger ju på alla föräldrar och blir viktigare ju äldre barnen blir.

Och jag tror nog att om TS son berättar att han duschar naken med sina föräldrar tex i skolan så kan han få det jobbigt, även om det är rätt och helt ok för hans del och för hans familj så är det inte så som de flesta gör och det vet väl alla att livet är ju ett socialt samspel och det är föräldrarnas roll att lära sina barn detta vad som är ok och inte.

• jenny99

Varför skulle man sitta och berätta för alla kamrater att man duschar,bastar eller badar naken med sin familj?

Mina tre bästa vänner hade så "öppet" hemma,men jag mäkte inte av nånting förrän senare i vuxen ålder.Och då reagerade jag inte.
    Och omgivningen reagerade inte heller.
    Mina vänner kring 20-25 år kan springa näcka hos sina föräldrar efter bastu tex...de ä inte blyga.Och föräldrarna reagerar inte alls.

Alla växer upp olika.Varför ens göra detta till en stor onormal sak?

I min familj,tex mamma,pappa o syskon har vi aldrig gjort så.
    Men vi hade aldrig den näheten på det sättet,det var mer "tabu"...
    Men flera i min omgivning har haft denna "nähet" och öppenhet...
    utan att finna nåt sexigt eller sexuellt i det.

I tonnåren snarkade jag hemskt mycket,kring 16 år.
    När jag sov hos mina vänner,och jag växkte dem med mitt snarkande la de sig jämte sin pappa/mamma eller både föräldrar.

Detta reagerade inga vänner på.
    Varför ska man jämt reagera på allt för....

Nakenhet är helt naturligt.Varför måste alla göra det till sitt privata,hemliga revir...

Varför måste man skämmas?
    Och att vara nyfiken är helt normalt.
    Jag tror knappast ett barn/tonnåring sittr naken och blir kåt på sina föräldrar...men däremot kan dom känna nyfikenhet.
    Och dom kan känna sig bekväm med nakenheten.

Jag hade hellre lärt mig att fungra så här öppet hos mina föräldrar än att uppfostras att sånt här är fel,äckligt eller tabu när man uppnår en viss ålder.

Ts,du är absolut inte ensam om detta.Detta är naturligt för er.
    Då är alltså allt okej.Människor har skräck och åsikter och fördommar om väldigt mycket idag,jag brukar vända ryggen till.
    Jag vill själv inte föra över sånt här på mina barn,tex allt tabu som folk känner,att dölja sin nakenhet för att andra tycker det är onormalt..

Och om man känner sig obekväm så skulle inte tonnåringen vilja vara naken för sina föräldrar.

Min vän och granne har två barn.En vuxen och en pojk på 14 år.
    Dom springer näck hemma ibland,ha ha...där finner dom oxå sånt här helt naturligt.
    Varför ska man skämmas???

Man gör det som känns bra ju...

• malilah

Bra Inlägg Jennifer06 !
    Jag läste just K Med Lilla Es funderingar om att TS son får ta upp det med en terapeut längre fram i livet. Tänkte då att vissa småkillar ser på diverse porrfilmer (som i mitt tycke behandlar kvinnor illa) på TV eller datorn. Men vad är det jämfört med TS son som sett sin mamma naken - han behöver ju verkligen vård...

• Snirkel

Det som fick mig att höja på ögonbrynen var inte att han såg sin mamma naken utan att han bett om att få titta vart han kom ut (hålet, som jag förstod det) och att han får stånd av det. Att en 12 åring ber att få göra en gynundersökning på sin mor och dessutom får ståfräs av att se hennes buske tycker jag inte är helt oskyldigt och naturligt.

• malilah

Ungar är ju nyfikna. Jag tolkar det inte som att han rent ville titta på hålet utan mer allmänt området.
    Stånd kan väl småkillar få av allt möjligt.
    Är du så säker på att det var ren upphetsning av att se hennes buske som gjorde att han fick stånd då ?

• Snirkel

Jag tog för givet att han fick stånd i samband med att han tittade på sin nakna mor men jag kan ju ha missförstått så att det egentligen var i ett helt annat sammanhang.

Visst får småpojkar stånd lite hur som helst utan att det är något sexuellt med det men i den fallet är inte en 12-åring en "småkille". Som prepubertal har hans hjärna och kropp kopplat ihop sexuell retning och erektion.

• Stjärnstopp
    Kan det vara därför han vill att vi ska vara nakna i bastun ?

Vill han vara naken med dig i duschen??
    Är det din son som ber om att få gå in i duschen tillsammans med dig??
    Då skulle jag nog fråga varför?? Kan han inte duscha ensam?? Varför måste ni duscha tillsammans??
  • malilah

Jag tror inte att du tolkade det fel. Jag tolkar det också som att han fick stånd i samband med att han såg/befann sig med sin mamma naken.

Men jag tänker att det kanske kan bero på värmen i bastun eller bara att det är lite spännande. Isåfall tycker jag att det är ganska oskyldigt.
    Det känns lite långsökt att han skulle få stånd av att han blir upphetsad av hennes kropp.
    Eller vad tror du ?

• Cittra

Jag tycker att du ska ta upp det här med pappan eller om han inte finns tillgänglig en annan man som du har förtroende för och kan prata med och be om en mans åsikt. Hur det än är så tror jag det är lättare för en man att förstå vad det här handlar om och hur du ska agera. Som du märker har vi vitt skilda svar beroende på uppfostran osv men om du pratar med din man/pappan så är ju denne någon som vet exakt hur det fungerar i din familj och vet vad som är naturligt för er.

Svar på tråden Nakenhet