• Millan36

Nakenhet

Jag brukar ofta duscha o basta hemma på kvällen. Min son gillar också det och brukar hänga med. Det har han gjort sedan han var liten. Nu är han 12 år och jag märker att han tittar mycket på min "buske" och ställer ibland frågor om var han kom ut och vill titta lite. Jag har tyckt att det är ganska oskyldigt och har inte brytt mig om detta. Men nu får han ibland stånd och då känns det lite konstigt.
    Är det normalt?
    Har någon av er liknande erfarenheter ?
    Hur skulle ni tolka det ?
    Vore tacksam för era erfarenheter/Kram

• Svar på tråden Nakenhet
  • Snirkel

Min 13-åring vill inte se mig naken. Jag är ganska obrydd och knallar naken från duschen men ser han mig förklarar han högljutt hur äcklig han tycker att jag är som duschar naken (vet inte hur man annars ska duscha men...). Jag tror att han har börjat skapa sig en sexualitet där jag absolut inte får ingå vilket jag i och för sig tycker är sunt... tycker bara att han överreagerar lite Tycker det verkar som din sons sexualitet innefattar även dig. Du kanske bör sätta stopp för det innan det blir en enormt oidipuskomplex.

• Malena E

Hej Snirkel, hur menar du. Befarar du att han får stånd för att han är lite tänd på henne och kanske drömmer om nåt mer ?

• Snirkel

Kanske inte medvetet specifikt tänd på mamman utan mer att mammans nakenhet ingår i sådant som han tänder på. Kanske kan det i förlängningen kopplas ihop med mamman som person... så att framtida flickvänner väljs efter hur mycket de påminner om mamman. Hobbyfreudar lite

Jag har en manlig bekant som hela sitt liv haft sexuella fantasier om sin mamma. Mamman har inte gjort några sexuella närmanden mot honom någonsin men hon har behandlat honom som yngre än vad han var när han var i den ålder då sexualiteten började ta form. T ex så badade hon med honom och tvättade hans könsorgan, klappade honom i rumpan när han skulle sova och lät honom somna naken i hennes armar i hennes säng tills han var i 10-12 års åldern. Sådant som för ett betydligt mindre barn är helt oladdat mysigt blev för honom sexuellt laddat mys så han har sexuella fantasier som sin mor fast han nu är över 30 år.

Det är väl egentligen inget farligt med att ha sådana fantasier men jag tycker det är lite äckligt. Jag skulle inte vilja att min son fanntiserade så om mig eller att min sambo hade sådana tankar om sin mor.

• Millan36

Hej på er och tack för era inlägg det värmer att ni bryr er.
    Jag läser och tar in era åsikter för jag vill inte göra nåt fel mot honom.
    Snirkel, det känns som att den mamma du berättar om släppte det väldigt långt. Att tvätta hans könsorgan i den åldern skulle kännas väldigt fel, även att låta honom sova naken i hennes armar. Man får ju hoppas att hon hade kläder på sig iallafall vid en så intim kontakt
    Det skulle inte kännas roligt om han skulle ha nån typ av sexuella fantasier om mig.

• Stjärnstopp
    Oj, här var det verkligen delade sidor. Sälv kan jag inte sätta mig in i detta då jag inte har
    ngt barn i den åldern ännu. Jag tror att du måste lita på dig själv vad som är rätt o fel.
    Tror många reagerar på att du skriver "
    han tittar mycket på min "buske" och ställer ibland frågor om var han kom ut och vill titta lite. Jag har tyckt att det är ganska oskyldigt och har inte brytt mig om detta. Men nu får han ibland stånd"
    Är man 12 år så är man ju könsmogen om vi säger så....klart han börjar att intressera sig för sådant....kanske bättre att köpa honom e bok som han kan titta i ???
    Om jag får en son som blir tolv så skulle jag inte duscha med honom..........
  • Jennert86

när man är 12år gammal så är nog mamma och eventuell syster den/dom enda av det kvinnliga könet som 12åriga pojkar sett nakna IRL. så det kan liak gärna vara det att han har sett P-tidning p-film eller porrsurfat ochsett sex/porr nakenhet och får som en "flachback" då han ser dej naken... i min familj är nakenhet inget man bryr sej sådär särskillt mycket i. i princip alltid naken eller halv naken..hemma hos oss *skrattar* eller inte som nudister men ja e 20år gammal har en dotter på 2mån och i hela mitt liv har ja då bnåde bastat och badat badtunna med min familj (pappa+sambo syskon+respektive)helnäck eller möjligtvis bikini/badbyxor hela högen. min pappa har en stor tavla på mej då ja är kanske 1,5-2år då ja endast har ett par av mina röda gummistövlar på mej ja är solbrun och äter glass har sommarben( lite skrubbsår och blåmärken av allt spring) en varm sommar dag hemma på altanen.. ja tycker att du ska prata med din son och ha ett "pubertet/bli vuxen prat" lägg inte så mycke energi på det utan låt det komma lite naturligt kanske då ni sitter i bastun.. förklara för honom att det är normalt att ha funderingar och att vara nyfiken på sin egen sexualitet.. men att man brukar inte sitta och glo sej blind på morsan i bastun för att man undrar hur en Nutta/snippa/mus (kärt barn har många namn) ser ut! hetsa inte upp dej och lägg inte så mycket krut på allt det här!

• Stjärnstopp

Som Jennert skrev "när man är 12år gammal så är nog mamma och eventuell syster den/dom enda av det kvinnliga könet som 12åriga pojkar sett nakna"
    Jag skulle inte tro det så som samhället ser ut idag......Ledsen men flera av mina kompisar var inte oskulder längre när vi var tretton år gamla och då var det 15 år sedan.

• Rymdmamma

han är för gammal för att duscha ihop med dig, det var han från han var ca. 10-11 år.. nu är det dags att ni särar lite på er..

männen kan väl duscha o basta nakna ihop o ni kvinnor för sig?

Men så var vi pryda i min familj!

• Millan36

Han har aldrig haft nån flickvän och har vad jag vet inte nån tjejkompis heller utan umgås med några killar i hans ålder. De är mest intresserade av datorer o TV-Spel och har inte börjat vara ute på discon och sånt.
    Jag tror att det är som Jennert86 är inne på att han inte har sett någon annan tjej/kvinna naken i verkligheten.
    Kan det vara därför han vill att vi ska vara nakna i bastun ?

• K med lilla E

Jag tycker fortfarande att det är helt klart onormalt att duscha tillsammans vid den åldern med sin förälder, men det låter som om du TS vill att detta skall vara normalt och helt ok och då får ni väl göra så då. Han får väl ta upp det med sin terapeut längre fram i livet. jag lämnar endast synpunkter som erfaren killtonårsmorsa och alla i min bekantskapskrets har ungar i tonåren och jag har hört mig för och INGEN tycker att det verkar vara något sunt över huvud taget med att duscha tillsammans med en så gammal pojke. Men fine, ni gör som ni vill.

Men kom ihåg. På ett internetforum kan man inte räkna med att endast få bli struken medhårs.

Svar på tråden Nakenhet