• Millan36

Nakenhet

Jag brukar ofta duscha o basta hemma på kvällen. Min son gillar också det och brukar hänga med. Det har han gjort sedan han var liten. Nu är han 12 år och jag märker att han tittar mycket på min "buske" och ställer ibland frågor om var han kom ut och vill titta lite. Jag har tyckt att det är ganska oskyldigt och har inte brytt mig om detta. Men nu får han ibland stånd och då känns det lite konstigt.
    Är det normalt?
    Har någon av er liknande erfarenheter ?
    Hur skulle ni tolka det ?
    Vore tacksam för era erfarenheter/Kram

• Svar på tråden Nakenhet
  • Impertiff

Kramnalle kille: Jag tycker att din mamma reagerade alldeles rätt! Det är naturligt att pojkar och män får stånd och kan få det när som helst. Inget skamligt.
    Jag hoppas att jag skulle göra liknande om jag hamnade i den situationen.

• K med lilla E

Ja, det är absolut inte konstigt att killar i den åldern får stånd i alla möjliga situationer. Det vet väl alla hoppas jag och det är ju bra att han får stånd då är han ju helt frisk.

Men jag tycker INTE det är ok att vilja titta på sin mammas buske och vilja kolla på varifrån han kom. Det är väl det diskussionen handlar om???? Eller?

• Jennamo

K Med Lilla E
    Tycker du att det är bra att han får stånd när han ser sin mamma naken ??

• Sha

jennamo: det är nog ingen här inne som tycker det är BRA att han får stånd. vi anser bara att det är en naturlig grej. som givetvis inte ska förbises, men hanteras på rätt sätt. och rätt sätt ,enl mig (obs!!!), är att prata med sonen ifråga och förklara saker och ting. rätt sätt (åter igen enl mig) är inte att göra det till en ful grej och genast bestämma att alla ska ha badkläder el liknande.

• Moffan

Millan36,
    Vilken klok och vettig kvinna du är som vågar ta upp diskussionen här. Synd att den spårar ur ibland, men många vettiga åsikter har du fått tycker jag. Jag tänkte bidra lite med mina tankar oxå

Jag tillhör dem som gärna badar bastu med vänner och bekanta och skulle inte drömma om att sitta med baddräkt i bastun. Nakenhet är inte konstigt alls. Men även i en bastu finns det ju oskrivna regler och kanske det är läge att så smått (hur man nu gör, svårt!) prata med sonen om dem. Det är ju inte okej att kolla in andras kroppar hur som helst exempelvis. Och om man råkar få stånd så kan man ju dölja det med en handduk. Eftersom jag inte känner mig bekväm att duscha ihop med andra (man tvättar ju sig både här och där ) så skulle jag nog också lägga till att i duschen är man själv.

Så hade jag gjort!
    Lycka till!

• Millan36

Hej och tack för era inlägg!
    Jag har inte varit inloggad på ett tag.
    Sha frågade hur det har gått för oss:
    Det har inte hänt nåt särskilt annat än att jag har dragit mig undan lite sista tiden.
    Jag har bara bastat när jag är ensam hemma.
    Men det känns konstigt att hela tiden ha ursäkter när han vill att jag ska hänga med.
    Jag förstår att jag borde prata med honom, men det känns svårt att bestämma vad jag ska säga och att ta upp det i efterhand. Jag vill ju inte att han ska skämmas eller få för sig att jag tycker att han är otäck och därför inte vill.
    Därför skulle det kännas bättre att göra som Moffan var inne på:
    Att inte införa klädtvång - men att lugnt prata med honom på plats i bastun om det är något som känns fel och att på så sätt få till lämpliga regler.

Skulle ni ha valt det alternativet eller skulle ni neka att basta med honom ?

• backtimjan

Moffans förslag tycker jag var jättebra! Om han inte har snappat upp hur man lämpligen beter sig i bastu, oavsett om det är i sällskap med mamma eller i sällskap med kompisar av blandat kön, så får du ta upp det med honom, inte undvika situationen. Då skulle han ju inte lära sig hur man gör.

• Kumikumi

Hmm, intressant att läsa alla inlägg.
    Synd att det är så få killar som uttalat sig i frågan. Själv är jag kille och sitter och tänker tillbaks på hur jag var i 12-års åldern. Visst fick man stånd lite när som helst, men oftast var det i samband med sexuella tankar.
    Jag tror absolut inte att grabben tänder på sin mamma, men han tänder på en naken kvinnokropp (i den åldern hade man nog tänt till även om det varit mormor man såg naken, hehehe).
    Vi bastade en del hemma när jag växte upp, men jag kommer ihåg att det blev ett naturligt "break" för mig att visa mig naken inför min mamma och min äldre syster i den åldern. Det var helt enkelt jag som inte ville vara naken tillsammans med dem för man var ju orolig hur man skulle reagera. När man senare blev lite äldre och hade kommit över fasen när man fick stånd så fort man såg ett par trosor, blev det helt naturligt att kunna basta nakna tillsammans hela familjen igen. Kommer inte ihåg att det var nåt speciellt snack hemma om gränssättningar, utan det var mer jag själv som tyckte det skulle vara pinsamt att få stånd inför en familjemedlem. Om nu den här grabben inte tycker det är pinsamt beror det kanske på att han inte lärt sig den "naturliga" gränsen för vad som är "skämmigt" eller så lever han i en mycket frigjord familj. Som jag uppfattar "millan" så är det inte det senare (eftersom hon tar upp frågan här)och mitt råd är att någon av föräldrarna (eller tillsammans) pratar lite om sex med pojken och hur kroppen och hjärnan utvecklas i den åldern. Kan tyvärr inte tipsa om nåt bra sätt att ta upp det, då jag inte varit i samma situation. Gissar att "millan" skulle ta upp det här med sin man först och komma överens om en strategi.
    Gör ingen stor sak av det, men låt honom på ett smidigt sätt förstå att det är lite för frigjort att visa att man får stånd framför mamma.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade så vi kan dra nytta av era erfarenheter.

Kumikumi

• Metropolis Diana

När jag var tonåring så var min bror yngre än fem iallafall, han fick stånd av att se mig byta om i mitt rum. Han stod o kikade i dörrspringan. Så tolv år är inte för ungt för att få sådanna känslor i snoppen.. :)

• Jennamo

Kumikumi
    Du skrev att du inte ville basta med familjen längre när du var i 12 årsåldern.
    Kändes det inte konstigt att några år senare (vid 15-16 års ålder?) igen börja basta naken tillsammans med din mamma och äldre syster ?
    Tyckte inte din mamma och syster att det kändes konstigt ?

• Kumikumi

Jennamo
    Med några år senare menade jag när jag var i 20-års åldern och hade fått kontroll på hormonerna. Kanske uttryckte mig lite luddigt.

• Jennamo

För mig skulle det kännas väldigt konstigt att stå naken framför min son när han är över 8 år.
    Är jag konstig, skulle det kännas ok för er andra kvinnor ??

• Sha

Har inte funderat jättemycket på det iofs, men jag tror inte att det skulle kännas märkligt. Men jag kan rapportera om 8 år
    Fast rent spontant så tycker jag att man inte borde behöva känna sig obekväm inför sin familj nånsin.

• malilah

Jag tycker inte att det känns konstigt alls.
    Det finns ju naket i tidningar, TV och internet.
    Vad skulle det göra för skada om han skulle se mig naken ?
    Tror att han känner själv när det börjar vara dags att stänga om sig, precis som Kumikumi berättade.
    Har väl aldrig hört talas om nån kille som tagit skada av att se sin mamma naken.

• dukat
    malilah skrev 2007-03-23 16:17:01 följande:
    Jag tycker inte att det känns konstigt alls.

Vad skulle det göra för skada om han skulle se mig naken ?

Har väl aldrig hört talas om nån kille som tagit skada av att se sin mamma naken

som sagt ungarna reagerar väl om dom inte skulle tycka det va bekvämtJag bastar med son 14 o dotter 12 Inget märkligt alls.Ibland tilsammans med bästa väninnan o hennes tvillingtjejer på 13.Hur naturligt o enkelt som helst
Svar på tråden Nakenhet