Hmm, intressant att läsa alla inlägg.
Synd att det är så få killar som uttalat sig i frågan. Själv är jag kille och sitter och tänker tillbaks på hur jag var i 12-års åldern. Visst fick man stånd lite när som helst, men oftast var det i samband med sexuella tankar.
Jag tror absolut inte att grabben tänder på sin mamma, men han tänder på en naken kvinnokropp (i den åldern hade man nog tänt till även om det varit mormor man såg naken, hehehe).
Vi bastade en del hemma när jag växte upp, men jag kommer ihåg att det blev ett naturligt "break" för mig att visa mig naken inför min mamma och min äldre syster i den åldern. Det var helt enkelt jag som inte ville vara naken tillsammans med dem för man var ju orolig hur man skulle reagera. När man senare blev lite äldre och hade kommit över fasen när man fick stånd så fort man såg ett par trosor, blev det helt naturligt att kunna basta nakna tillsammans hela familjen igen. Kommer inte ihåg att det var nåt speciellt snack hemma om gränssättningar, utan det var mer jag själv som tyckte det skulle vara pinsamt att få stånd inför en familjemedlem. Om nu den här grabben inte tycker det är pinsamt beror det kanske på att han inte lärt sig den "naturliga" gränsen för vad som är "skämmigt" eller så lever han i en mycket frigjord familj. Som jag uppfattar "millan" så är det inte det senare (eftersom hon tar upp frågan här)och mitt råd är att någon av föräldrarna (eller tillsammans) pratar lite om sex med pojken och hur kroppen och hjärnan utvecklas i den åldern. Kan tyvärr inte tipsa om nåt bra sätt att ta upp det, då jag inte varit i samma situation. Gissar att "millan" skulle ta upp det här med sin man först och komma överens om en strategi.
Gör ingen stor sak av det, men låt honom på ett smidigt sätt förstå att det är lite för frigjort att visa att man får stånd framför mamma.
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade så vi kan dra nytta av era erfarenheter.
Kumikumi